Internationale normen CNG- en LNG-tankstations Europees aanvaard

De ISO-normen voor het vullen met gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) zijn nu ook Europees aanvaard en worden de norm in 34 Europese landen. Daarmee is volgens NEN, het samenwerkingsverband tussen het Nederlands Normalisatie-instituut en de Stichting NEC, een belangrijke stap gezet in de Europese ambities naar een schoner transport.

Eind 2016 heeft ISO twee normen gepubliceerd die het rijden op aardgas bevorderen. Het betreft ISO 16923 (CNG) en ISO 16924 (LNG). De Europese stakeholders vonden de gepubliceerde ISO-normen toereikend en zagen geen noodzaak aparte Europese normen te ontwikkelen. In beide normen is een toelichting opgenomen met verwijzing naar het normalisatieverzoek en de Europese normen op het gebied van brandstofkwaliteit en markering aan de pomp.

Schoner en stiller

In 2014 is de Europese richtlijn voor de uitrol van de infrastructuur van alternatieve brandstoffen (Richtlijn 2014/94/EU) gepubliceerd als onderdeel van het ‘Clean Power for Transport’-pakket. Aardgas, zowel in de vorm van CNG als van LNG, is hierin als een van de alternatieve brandstoffen aangemerkt. Aardgas is in vergelijking met andere fossiele brandstoffen schoner (minder uitstoot van NOx, SOx, fijnstof en CO2) en stiller bij verbranding in de motor.

Het normplatform ‘LNG/CNG Installations & Equipment’ brengt nationale, Europese en internationale normalisatie op het gebied van aardgasvoorziening bij elkaar. Het normplatform is in 2015 opgericht en heeft als doel de uitwisseling en coördinatie van zowel upstream- als downstream-activiteiten te bevorderen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.