ACM staakt onderzoek naar kartel in de bunkersector

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stopt haar kartelonderzoek in de bunkersector in de driehoek  Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Hoewel is geconstateerd dat er in de periode 2011-2014 overleg is geweest over prijsafspraken, heeft dit niet geleid tot kartelvorming. Toch vindt de ACM wel dat er sprake is van risicovol gedrag.

De ACM kreeg via het Openbaar Ministerie informatie over de bunkersector van de politie. Dat was halverwege vorig jaar mede aanleiding voor het beginnen van een onderzoek naar gemaakte prijsafspraken. De waakhond legde verschillende bedrijfsbezoeken af en voerde gesprekken in de sector. De betrokken bedrijven zijn ondertussen geïnformeerd over het stoppen van het onderzoek.

De ACM is bovendien een gesprek aangegaan met brancheorganisatie NOVE. Want er is wel overlegd over de wenselijkheid van prijsafspraken. Niet alle partijen gingen daarin mee, waardoor geen kartel werd gevormd. De ACM heeft duidelijk gemaakt dat dit op het randje was, maar ook dat de autoriteit blij is dat voor de enige juiste route is gekozen.

Gelijk speelveld

Branchevereniging NOVE heeft aan de ACM aangegeven de afgelopen jaren stappen te hebben gezet om de naleving van de mededingingsregels binnen de sector te verbeteren. Het onderzoek van de ACM heeft het belang hiervan aangetoond. De branchevereniging laat weten verheugd te zijn dat de ACM het onderzoek naar kartelvorming in de bunkersector heeft gestaakt.

“In een gesprek met ACM heeft NOVE aangegeven binnen de vereniging regelmatig aandacht te besteden aan mededingingswetgeving. NOVE zet zich juist in voor een gelijk speelveld en navolging van de geldende mededingingswetgeving is daar onderdeel van.” Het onderzoek van de ACM wordt gezien als een ‘wake up call’ voor de bunkersector.

Havens & transport

De haven- en transportsector is een grote en belangrijke sector van de Nederlandse economie. De haven van Rotterdam is zelfs de grootste bunkerhaven van Europa en staat in de topdrie wereldwijd. “Het inslaan van stookolie en gasolie (bunkeren) is een markt waarin grote bedragen omgaan. Eerlijke concurrentie leidt ook in de havensector tot scherpe prijzen, betere kwaliteit en meer innovatie. De ACM besteedt al enige tijd veel aandacht aan bedrijven in de haven- en transportsector. Gezonde concurrentie binnen de havens geeft Nederlandse bedrijven ook buiten Nederland meer concurrentiekracht”, aldus de onafhankelijke publieke toezichthouder.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ACM staakt onderzoek naar kartel in de bunkersector | TankPro.nl

ACM staakt onderzoek naar kartel in de bunkersector

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stopt haar kartelonderzoek in de bunkersector in de driehoek  Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Hoewel is geconstateerd dat er in de periode 2011-2014 overleg is geweest over prijsafspraken, heeft dit niet geleid tot kartelvorming. Toch vindt de ACM wel dat er sprake is van risicovol gedrag.

De ACM kreeg via het Openbaar Ministerie informatie over de bunkersector van de politie. Dat was halverwege vorig jaar mede aanleiding voor het beginnen van een onderzoek naar gemaakte prijsafspraken. De waakhond legde verschillende bedrijfsbezoeken af en voerde gesprekken in de sector. De betrokken bedrijven zijn ondertussen geïnformeerd over het stoppen van het onderzoek.

De ACM is bovendien een gesprek aangegaan met brancheorganisatie NOVE. Want er is wel overlegd over de wenselijkheid van prijsafspraken. Niet alle partijen gingen daarin mee, waardoor geen kartel werd gevormd. De ACM heeft duidelijk gemaakt dat dit op het randje was, maar ook dat de autoriteit blij is dat voor de enige juiste route is gekozen.

Gelijk speelveld

Branchevereniging NOVE heeft aan de ACM aangegeven de afgelopen jaren stappen te hebben gezet om de naleving van de mededingingsregels binnen de sector te verbeteren. Het onderzoek van de ACM heeft het belang hiervan aangetoond. De branchevereniging laat weten verheugd te zijn dat de ACM het onderzoek naar kartelvorming in de bunkersector heeft gestaakt.

“In een gesprek met ACM heeft NOVE aangegeven binnen de vereniging regelmatig aandacht te besteden aan mededingingswetgeving. NOVE zet zich juist in voor een gelijk speelveld en navolging van de geldende mededingingswetgeving is daar onderdeel van.” Het onderzoek van de ACM wordt gezien als een ‘wake up call’ voor de bunkersector.

Havens & transport

De haven- en transportsector is een grote en belangrijke sector van de Nederlandse economie. De haven van Rotterdam is zelfs de grootste bunkerhaven van Europa en staat in de topdrie wereldwijd. “Het inslaan van stookolie en gasolie (bunkeren) is een markt waarin grote bedragen omgaan. Eerlijke concurrentie leidt ook in de havensector tot scherpe prijzen, betere kwaliteit en meer innovatie. De ACM besteedt al enige tijd veel aandacht aan bedrijven in de haven- en transportsector. Gezonde concurrentie binnen de havens geeft Nederlandse bedrijven ook buiten Nederland meer concurrentiekracht”, aldus de onafhankelijke publieke toezichthouder.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.