Diesels minder geliefd in Europa; CO2-uitstoot verkochte auto’s stijgt

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa is vorig jaar gestegen ten opzichte van 2016. De uitstoot van koolstofdioxide kwam gemiddeld uit op 118,5 gram per kilometer, wat een toename is van 0,4 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Nederland spant de kroon met een stijging van 2,27 procent. Dat hebben het Europese Milieuagentschap (EEA) en de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) bekendgemaakt.

Dat de uitstoot van koolstofdioxide van verkochte nieuwe auto’s is toegenomen, heeft onder meer te maken met het dieselschandaal waar verschillende automerken zich schuldig aan maakten. Dieselauto’s zijn daardoor minder populair geworden en de verkoop van benzinemodellen trok aan. Uit oogpunt van uitstoot van NOx- en fijnstof is dat een positieve ontwikkeling, maar de CO2-uitstoot valt bij benzinemotoren wel hoger uit dan bij diesels.

Slechte score Nederland

Uit cijfers van het EEA blijkt dat in zeventien EU-landen de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s hoger uitviel dan in 2016. Vooral Nederland scoorde slecht met een toename van 2,27 procent. Het is de eerste stijging sinds 2010, het jaar waarin begonnen werd met het bijhouden van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s.

In 2017 werden in de Europese Unie voor het eerst sinds 2009 meer benzineauto’s verkocht dan auto’s met een dieselmotor. “Zoals de cijfers van het EEA laten zien, heeft de overgang van diesel naar benzine – samen met de relatief langzame opkomst van auto’s die rijden op een alternatieve brandstof – een duidelijke impact op de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa”, vertelt Erik Jonnaert van de ACEA. “Dit betekent dat er een flinke uitdaging ligt om de CO2-doelen in de komende jaren te halen. Niet alleen die in 2030, maar vooral ook die van 2020.”

Rol elektrische auto’s

De verkoop van nieuwe elektrische auto’s in de EU steeg wel. Het marktaandeel nam toe van 1,1 procent naar 1,5 procent, zo blijkt uit het rapport. Op dit onderdeel scoort Nederland overigens wel bovengemiddeld goed. Het aandeel elektrische auto’s op de totale nieuwverkopen groeide in het eerste kwartaal van 2018 naar 2,9 procent. Dat was in Q1 in 2017 nog 1,4 procent.

Jonnaert: “Consumenten geven een duidelijk signaal. Er zijn nog steeds te veel barrières – zoals een gebrek aan infrastructuur, prijs en modellen – om diesel te vervangen door elektrische auto’s. Een verdere reductie van CO2 is sterk afhankelijk van de verkoop van elektrische modellen of auto’s die uit de voeten kunnen met andere alternatieve brandstoffen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Diesels minder geliefd in Europa; CO2-uitstoot verkochte auto’s stijgt | TankPro.nl

Diesels minder geliefd in Europa; CO2-uitstoot verkochte auto’s stijgt

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa is vorig jaar gestegen ten opzichte van 2016. De uitstoot van koolstofdioxide kwam gemiddeld uit op 118,5 gram per kilometer, wat een toename is van 0,4 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Nederland spant de kroon met een stijging van 2,27 procent. Dat hebben het Europese Milieuagentschap (EEA) en de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) bekendgemaakt.

Dat de uitstoot van koolstofdioxide van verkochte nieuwe auto’s is toegenomen, heeft onder meer te maken met het dieselschandaal waar verschillende automerken zich schuldig aan maakten. Dieselauto’s zijn daardoor minder populair geworden en de verkoop van benzinemodellen trok aan. Uit oogpunt van uitstoot van NOx- en fijnstof is dat een positieve ontwikkeling, maar de CO2-uitstoot valt bij benzinemotoren wel hoger uit dan bij diesels.

Slechte score Nederland

Uit cijfers van het EEA blijkt dat in zeventien EU-landen de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s hoger uitviel dan in 2016. Vooral Nederland scoorde slecht met een toename van 2,27 procent. Het is de eerste stijging sinds 2010, het jaar waarin begonnen werd met het bijhouden van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s.

In 2017 werden in de Europese Unie voor het eerst sinds 2009 meer benzineauto’s verkocht dan auto’s met een dieselmotor. “Zoals de cijfers van het EEA laten zien, heeft de overgang van diesel naar benzine – samen met de relatief langzame opkomst van auto’s die rijden op een alternatieve brandstof – een duidelijke impact op de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa”, vertelt Erik Jonnaert van de ACEA. “Dit betekent dat er een flinke uitdaging ligt om de CO2-doelen in de komende jaren te halen. Niet alleen die in 2030, maar vooral ook die van 2020.”

Rol elektrische auto’s

De verkoop van nieuwe elektrische auto’s in de EU steeg wel. Het marktaandeel nam toe van 1,1 procent naar 1,5 procent, zo blijkt uit het rapport. Op dit onderdeel scoort Nederland overigens wel bovengemiddeld goed. Het aandeel elektrische auto’s op de totale nieuwverkopen groeide in het eerste kwartaal van 2018 naar 2,9 procent. Dat was in Q1 in 2017 nog 1,4 procent.

Jonnaert: “Consumenten geven een duidelijk signaal. Er zijn nog steeds te veel barrières – zoals een gebrek aan infrastructuur, prijs en modellen – om diesel te vervangen door elektrische auto’s. Een verdere reductie van CO2 is sterk afhankelijk van de verkoop van elektrische modellen of auto’s die uit de voeten kunnen met andere alternatieve brandstoffen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.