Toekomst van LPG: ‘Dit autogas sterft een stille dood’

Het gaat niet goed met de verkoop van LPG in Nederland, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG. Ondanks de nog steeds gunstige literprijs daalde de afzet van het ooit zo populaire autogas in 2017 naar een schamele 276 miljoen liter, de laagste score sinds 1975. Is het überhaupt nog wel interessant om LPG aan te bieden?

De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto’s af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”

Doordat dieselauto’s steeds zuiniger zijn geworden, is de actieradius afgelopen jaren bovendien flink vergroot. “Om die reden wordt daarvoor eerder gekozen dan voor LPG, met omgerekend gelijke brandstofkosten, een lager bereik op een volle tank en wellicht nog inbouwkosten. Daarnaast zijn per 1 januari 2014 de accijnzen fors verhoogd; voor oldtimers op LPG is nu het volle pond motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Al met al is het dus logisch dat de afzet van LPG daalt.”

Slechte publiciteit

“Het product LPG sterft een stille dood”, denkt ook Peter Waterham van Tankstation Advies. “Op snelweglocaties zal het voorlopig nog wel behouden blijven, maar binnen stedelijke gebieden zie je dat het aantal tankstations dat LPG aanbiedt, verdwijnt. Dat heeft vooral te maken met het beleid van gemeenten, die inzetten op verplaatsing van deze locaties.”

Slechte publiciteit heeft er afgelopen jaren vooral voor gezorgd dat LPG uit de gratie is geraakt, vindt Waterham. “Er zijn verschillende ongelukken geweest en die hebben LPG geen goed gedaan. Daardoor is de brandstof in een negatieve spiraal geraakt.” Dat is overigens niet terecht. “LPG is echt niet onveilig, mits je er op de juiste manier mee omspringt.” Waterham is niet van mening dat het beleid van de overheid LPG om zeep heeft geholpen. “Nee, de afname van het aantal liters was al duidelijk voor die tijd zichtbaar. Toen waren hybride auto’s en elektrische modellen nog helemaal niet aan de orde.”

Relatief schone brandstof

Is het jammer dat er nog zo weinig LPG verkocht wordt? Waterham: “Het is een van de schonere brandstoffen van het moment. En het blijft voor tankstation-ondernemers een interessante inkomstenbron. De marges zijn namelijk goed. Daarom is het voor ondernemers echt niet per se noodzakelijk om de LPG-kraan nu al dicht te draaien.”

De uitstoot van CO2 en NOx ligt bij LPG lager dan bij benzine en diesel. Had de Nederlandse overheid hier niet wat meer aandacht voor moeten hebben? “Jazeker. Maar aangezien LPG voornamelijk voor veelrijders is bedoeld, komen deze sneller in het vizier van de overheid”, aldus BOVAG-woordvoerder Huyskens. “Per kilometer is de CO2-uitstoot lager dan benzine, maar als er heel veel kilometers worden gereden, is dat effect weer verdampt. De CO2-uitstoot van diesels ligt doorgaans juist nog lager.” De rol van de overheid heeft volgens Huyskens een rol gespeeld, maar is ook in zijn ogen niet doorslaggevend geweest. “Al sinds de jaren negentig daalt het aantal LPG-auto’s.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Jarenlang was Nederland een LPG-land bij uitstek. Kilometervreters konden dankzij de lage prijs van een liter autogas flink besparen op hun brandstofkosten. Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.

Auto’s met LPG-installatie

Uit cijfers van BOVAG blijkt dat de verkoop van nieuwe auto’s die af-fabriek over een LPG-installatie beschikken, afgelopen jaren flink is afgenomen. In 2012 werden nog 8.779 LPG-auto’s verkocht, in 2017 waren dat er 1.199. Het totale wagenpark van auto’s die met LPG uit de voeten kunnen, bedraagt volgens de laatste cijfers in 2018 132.989. In 2000 waren dat er ruim 330.000.

In hoeverre is het voor tankstation-ondernemers nog zinvol om LPG aan te bieden? Voor tankstations langs de snelweg en bij uitgaande wegen is de brandstof nog wel interessant voor de komende jaren, vindt Waterham. “Het aantal stations dat LPG aanbiedt, is afgelopen jaren flink afgenomen, onder meer door de opkomst van het onbemand tanken. Daardoor verkopen de locaties die dit autogas nog wel aanbieden nog relatief goed, ondanks de forse afname van het aantal liters.”

Het is volgens Waterham vooral belangrijk om te kijken of het op een bepaalde locatie nog zin heeft om te investeren in LPG. “Dat is echt afhankelijk van de plek waar je zit en de bezoekers die je krijgt of verwacht. Misschien is het inderdaad beter om te kijken naar alternatieven, denk aan aardgas, of misschien naar oplaadpunten. Maar dat moet je echt per locatie in beeld brengen.”

Ook volgens Huyskens kan LPG nog een interessante brandstof zijn om te blijven verkopen. “Zolang er geen nieuwe investeringen zijn vereist, blijft het een mooie aanvulling op het standaardassortiment”, vindt BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. Maar als ondernemers op dit moment geen LPG aanbieden, is het wellicht verstandig om voor een andere brandstof te kiezen. “Bij grote nieuwe investeringen zal er een rekensom moeten worden gemaakt.”

In opkomst

Terwijl in Nederland de afzet van LPG fors terugloopt, is het autogas in omringende landen juist in opkomst. Dit tot vreugde van de AEGPL, de Europese brancheorganisatie voor de LPG-industrie. Die organiseert op 31 mei en 1 juni zelfs een tweedaags congres dat geheel in het teken staat van LPG. “Het is voor Europese leiders tijd om eens serieus naar LPG te kijken als een prijstechnisch interessante en al beschikbare oplossing om luchtvervuiling aan te pakken en de luchtkwaliteit in Europa te verbeteren”, aldus Samuel Maubanc van de organisatie. Volgens Maubanc zijn de voordelen van LPG al lang duidelijk en wordt er op dit moment samen met andere stakeholders flink ingezet om het thema nog hoger op de Europese agenda te krijgen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

1 reactie op “Toekomst van LPG: ‘Dit autogas sterft een stille dood’”

Theo Arts|19.04.18|15:26

Remco, een wat niet herkenbare inhoud van jouw LPG artikel. LPG-rijder is een doorrijder. Eerste,een Opel Ascona(G1), helaas Opel motoren zijn rond 200.000-250.000km.op.Toen een BMW 315(G2),bij 455.000km.verkocht als nieuw. Nu,een Volvo V40(G3), huidige stand: 455.000km, 1 op 12km, een veilige, rustige, huiskamerzitter. LPG is een afvalproduct en met 70-80% schatkistbelasting belast. Dus BOVAG, ANWB en schakisthoeder, ga in gesprek en verlaag de belastingdruk drastisch,zie Belgie en Duitsland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.