Overheid verhoogt bijzondere accijns op diesel in België

De belastingheffing op diesel in België is afgelopen week verhoogd. Het is de eerste stijging van 2018. De accijns op diesel is gestegen met 0,71 eurocent per liter, waardoor de totale belastingheffing uitkomt op bijna 0,55 euro per liter. 

In België wordt een ingewikkelde methode gehanteerd voor het vaststellen van de accijnzen. Dit wordt het zogeheten cliquet-systeem genoemd. Als de overheid de maximumprijzen voor brandstof verlaagt, dan kan een verhoging van de accijns plaatsvinden. De overheid is overgegaan tot dit systeem in 2015. Doel was om de prijs van diesel te verhogen en die van benzine goedkoper te maken. Om dit voor elkaar te krijgen werd de dieselaccijns verhoogd en de heffing op benzine verlaagd.

Over de grens tanken

Heel wat Nederlanders tanken over de grens in België, wat voor tankstation-ondernemers in Noord-Brabant en Limburg een bittere pil is. De maatregelen die afgelopen jaren bij onze Zuiderburen zijn genomen, hebben er echter voor gezorgd dat het lang niet altijd meer de moeite is om naar België te rijden. Hoewel de prijs van een liter benzine nog wel lager ligt over de grens, is diesel in België op dit moment duurder dan in Nederland. Voor vrachtverkeer ligt dat iets anders. Vervoerders kunnen in België namelijk nog steeds accijns terugvragen, wat in de praktijk het tanken over de grens toch goedkoper maakt.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overheid verhoogt bijzondere accijns op diesel in België | TankPro.nl

Overheid verhoogt bijzondere accijns op diesel in België

De belastingheffing op diesel in België is afgelopen week verhoogd. Het is de eerste stijging van 2018. De accijns op diesel is gestegen met 0,71 eurocent per liter, waardoor de totale belastingheffing uitkomt op bijna 0,55 euro per liter. 

In België wordt een ingewikkelde methode gehanteerd voor het vaststellen van de accijnzen. Dit wordt het zogeheten cliquet-systeem genoemd. Als de overheid de maximumprijzen voor brandstof verlaagt, dan kan een verhoging van de accijns plaatsvinden. De overheid is overgegaan tot dit systeem in 2015. Doel was om de prijs van diesel te verhogen en die van benzine goedkoper te maken. Om dit voor elkaar te krijgen werd de dieselaccijns verhoogd en de heffing op benzine verlaagd.

Over de grens tanken

Heel wat Nederlanders tanken over de grens in België, wat voor tankstation-ondernemers in Noord-Brabant en Limburg een bittere pil is. De maatregelen die afgelopen jaren bij onze Zuiderburen zijn genomen, hebben er echter voor gezorgd dat het lang niet altijd meer de moeite is om naar België te rijden. Hoewel de prijs van een liter benzine nog wel lager ligt over de grens, is diesel in België op dit moment duurder dan in Nederland. Voor vrachtverkeer ligt dat iets anders. Vervoerders kunnen in België namelijk nog steeds accijns terugvragen, wat in de praktijk het tanken over de grens toch goedkoper maakt.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.