Pitpoint opent waterstofstation in Delfzijl en levert cng aan Lukoil in België

Brandstofaanbieder Pitpoint opent deze maand een waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl. Het station gaat twee waterstofbussen van vervoerder Qbuzz voorzien van waterstof. Ook werd bekend dat Pitpoint de cng levert die sinds vorige week verkrijgbaar is bij een tankstation van Lukoil in Kessel-Lo in Vlaams-Brabant.

De twee waterstofbussen zijn afkomstig van de Belgische fabrikant Van Hool en worden sinds vorig jaar bij wijze van proef ingezet op streeklijnen in Groningen en Drenthe. Om deze pilot mogelijk te maken is het waterstoftankstation in Delfzijl gerealiseerd. Eerder was de dichtstbijzijnde locatie om waterstof te tanken in Helmond. Het is overigens het tweede waterstoftankstation dat Pitpoint in eigendom heeft. De eerste locatie staat in Antwerpen.

Windenergie

De bussen zullen gebruikmaken van groene waterstof, die door AkzoNobel geproduceerd wordt op het Chemie Park. Het chemieconcern fabriceert op deze locatie onder andere chloor. Bij dit proces ontstaat waterstof als bijproduct. Aangezien AkzoNobel bij de productie volop gebruikmaakt van windenergie, is het restproduct ook echt groen, laat het bedrijf weten. Via een waterstofleiding is een verbinding aangelegd tussen de chloorfabriek en het waterstoftankstation.

De provincies Groningen en Drenthe willen het aantal waterstofbussen op den duur uitbreiden naar twintig. Volgens beide provincies is het noorden van het land zeer geschikt voor waterstof omdat er relatief lange afstanden worden afgelegd. Elektrische bussen die uitgerust zijn met een batterij die moet worden opgeladen, voldoen niet op dit terrein vanwege hun beperkte actieradius.

Nieuwe cng-locatie

Bij een tankstation van Lukoil in de Belgische plaats Kessel-Lo kunnen klanten sinds vorige week terecht voor het tanken van cng (aardgas). De aardgaspomp is tot stand gekomen door een samenwerking van de oliemaatschappij met de Belgische tak van PitPoint. Doelstelling van de Vlaamse overheid is om in 2020 minimaal 40.000 auto’s op aardgas te hebben rondrijden. Daarvoor zijn naar verwachting zo’n driehonderd cng-stations nodig.

In Nederland zijn er op dit moment circa 150 locaties waar cng of groen gas getankt kan worden, onder meer van PitPoint en OrangeGas. Groen gas is een duurzame variant van gecomprimeerd aardgas die wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot aardgaskwaliteit. Deze brandstof is fossielvrij en zorgt voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot ten opzichte van benzine en diesel. Ook de uitstoot van NOx en fijnstof, wat met name een probleem is bij dieselmotoren, valt lager uit. Ondanks de flinke uitbreiding van het aantal cng-stations afgelopen jaren, blijft de verkoop van auto’s die rijden op cng echter bescheiden ten opzichte van de totale verkoopcijfers.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pitpoint opent waterstofstation in Delfzijl en levert cng aan Lukoil in België | TankPro.nl

Pitpoint opent waterstofstation in Delfzijl en levert cng aan Lukoil in België

Brandstofaanbieder Pitpoint opent deze maand een waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl. Het station gaat twee waterstofbussen van vervoerder Qbuzz voorzien van waterstof. Ook werd bekend dat Pitpoint de cng levert die sinds vorige week verkrijgbaar is bij een tankstation van Lukoil in Kessel-Lo in Vlaams-Brabant.

De twee waterstofbussen zijn afkomstig van de Belgische fabrikant Van Hool en worden sinds vorig jaar bij wijze van proef ingezet op streeklijnen in Groningen en Drenthe. Om deze pilot mogelijk te maken is het waterstoftankstation in Delfzijl gerealiseerd. Eerder was de dichtstbijzijnde locatie om waterstof te tanken in Helmond. Het is overigens het tweede waterstoftankstation dat Pitpoint in eigendom heeft. De eerste locatie staat in Antwerpen.

Windenergie

De bussen zullen gebruikmaken van groene waterstof, die door AkzoNobel geproduceerd wordt op het Chemie Park. Het chemieconcern fabriceert op deze locatie onder andere chloor. Bij dit proces ontstaat waterstof als bijproduct. Aangezien AkzoNobel bij de productie volop gebruikmaakt van windenergie, is het restproduct ook echt groen, laat het bedrijf weten. Via een waterstofleiding is een verbinding aangelegd tussen de chloorfabriek en het waterstoftankstation.

De provincies Groningen en Drenthe willen het aantal waterstofbussen op den duur uitbreiden naar twintig. Volgens beide provincies is het noorden van het land zeer geschikt voor waterstof omdat er relatief lange afstanden worden afgelegd. Elektrische bussen die uitgerust zijn met een batterij die moet worden opgeladen, voldoen niet op dit terrein vanwege hun beperkte actieradius.

Nieuwe cng-locatie

Bij een tankstation van Lukoil in de Belgische plaats Kessel-Lo kunnen klanten sinds vorige week terecht voor het tanken van cng (aardgas). De aardgaspomp is tot stand gekomen door een samenwerking van de oliemaatschappij met de Belgische tak van PitPoint. Doelstelling van de Vlaamse overheid is om in 2020 minimaal 40.000 auto’s op aardgas te hebben rondrijden. Daarvoor zijn naar verwachting zo’n driehonderd cng-stations nodig.

In Nederland zijn er op dit moment circa 150 locaties waar cng of groen gas getankt kan worden, onder meer van PitPoint en OrangeGas. Groen gas is een duurzame variant van gecomprimeerd aardgas die wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot aardgaskwaliteit. Deze brandstof is fossielvrij en zorgt voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot ten opzichte van benzine en diesel. Ook de uitstoot van NOx en fijnstof, wat met name een probleem is bij dieselmotoren, valt lager uit. Ondanks de flinke uitbreiding van het aantal cng-stations afgelopen jaren, blijft de verkoop van auto’s die rijden op cng echter bescheiden ten opzichte van de totale verkoopcijfers.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.