Prijsverschil tussen benzine en diesel bij ons fors groter dan in buurlanden

De prijzen van diesel en benzine in Europa kruipen steeds verder naar elkaar toe. Vrijwel in alle landen om ons heen werd het prijsverschil tussen diesel en benzine afgelopen twee jaar kleiner. In België, Frankrijk en Spanje bedraagt het verschil tussen beide brandstoffen zelfs minder dan 10 eurocent. Nederland vormt een uitzondering; bij ons is een liter diesel gemiddeld zo’n 30 eurocent goedkoper dan een liter benzine.

Uit onderzoek van Mobiliteitsclub VAB blijkt volgens de Belgische krant De Standaard dat de prijs van diesel in Europa de afgelopen twee jaar gemiddeld met 28 procent is toegenomen. Benzine werd gemiddeld 14 procent duurder. In Frankrijk steeg de dieselprijs in twee jaar zelfs met maar liefst 38 procent. In België schoot de prijs van een liter diesel met 33 procent omhoog.

De onderzoekers melden verder dat de prijzen van benzine en diesel bij onze zuiderburen in 2018 nog verder naar elkaar zullen toegroeien. Dat komt door een verhoging van de accijns op diesel in België. Daardoor ontlopen de prijzen elkaar nog nauwelijks. Dat diesel minder aantrekkelijk wordt, blijkt ook uit de beslissingen die de Belgische autokopers vorig jaar namen. In 2017 werden voor het eerst meer benzineauto’s verkocht dan dieselmodellen.

Onder de streep

Terwijl de prijzen van benzine en diesel in omringende landen naar elkaar toekruipen, bestaat er in Nederland nog steeds een flink prijsverschil tussen benzine en diesel. Benzine blijkt per liter zo’n 30 eurocent duurder dan diesel. Dieselrijders besparen daarmee per tank van 50 liter ongeveer 15 euro. Het verschil heeft onder meer te maken met de Nederlandse belastingregels. Een deel van het prijsverschil verdienen eigenaren van een benzineauto immers weer terug door een lagere motorrijtuigenbelasting. Voor dieselauto’s moet een aanzienlijk hoger bedrag aan wegenbelasting worden betaald dan voor modellen die rijden op benzine.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.