Hyundai trekt doek van NEXO; waterstofauto met actieradius van 800 km

Hyundai heeft z’n nieuwe waterstofauto NEXO onthuld. Dat gebeurde op de Consumers Electronics Show (CES) in Las Vegas. Vooral de actieradius van het nieuwe model is opvallend: op een volle tank waterstof kan de auto, die voorzien is van een brandstofcel, volgens de huidige NEDC-normen zo’n 800 kilometer vooruit.

Echt storm loopt het op dit moment nog niet bij de ontwikkeling van waterstofauto’s. Hyundai is een van de slechts twee automerken (naast Toyota) die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. In vergelijking met deze voorganger komt de nieuwe NEXO zo’n 200 kilometer verder op een volle tank waterstof. Het nieuwe model is volgens de ontwikkelaars 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan de ix35 Fuel Cell.

Zero emissie

“Hoewel het lastig voorspellen is hoe al deze nieuwe veranderingen de toekomst kunnen beïnvloeden, begrijpen we allemaal dat technologische uitdagingen en innovaties een nooit eindigend proces vormen”, vertelt topman Woong Chul Yang van Hyundai Motor. “En dat gaat door totdat we een mobiele samenleving van maximaal gemak hebben gerealiseerd met nul ongevallen en zero emissie.”

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s. De brandstofcel aan boord zet waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine, hooguit vijf minuten. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen. Het geringe aantal tankstations waar waterstof kan worden getankt en de hoge prijs van waterstofauto’s maken de keuze voor een auto met brandstofceltechnologie op dit moment nog niet erg aantrekkelijk.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hyundai trekt doek van NEXO; waterstofauto met actieradius van 800 km | TankPro.nl

Hyundai trekt doek van NEXO; waterstofauto met actieradius van 800 km

Hyundai heeft z’n nieuwe waterstofauto NEXO onthuld. Dat gebeurde op de Consumers Electronics Show (CES) in Las Vegas. Vooral de actieradius van het nieuwe model is opvallend: op een volle tank waterstof kan de auto, die voorzien is van een brandstofcel, volgens de huidige NEDC-normen zo’n 800 kilometer vooruit.

Echt storm loopt het op dit moment nog niet bij de ontwikkeling van waterstofauto’s. Hyundai is een van de slechts twee automerken (naast Toyota) die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. In vergelijking met deze voorganger komt de nieuwe NEXO zo’n 200 kilometer verder op een volle tank waterstof. Het nieuwe model is volgens de ontwikkelaars 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan de ix35 Fuel Cell.

Zero emissie

“Hoewel het lastig voorspellen is hoe al deze nieuwe veranderingen de toekomst kunnen beïnvloeden, begrijpen we allemaal dat technologische uitdagingen en innovaties een nooit eindigend proces vormen”, vertelt topman Woong Chul Yang van Hyundai Motor. “En dat gaat door totdat we een mobiele samenleving van maximaal gemak hebben gerealiseerd met nul ongevallen en zero emissie.”

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s. De brandstofcel aan boord zet waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine, hooguit vijf minuten. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen. Het geringe aantal tankstations waar waterstof kan worden getankt en de hoge prijs van waterstofauto’s maken de keuze voor een auto met brandstofceltechnologie op dit moment nog niet erg aantrekkelijk.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.