Zweeds bedrijf heeft oplossing voor lange laadtijden elektrische auto’s

Het Zweedse bedrijf Powerswap AB heeft een systeem ontwikkeld waarbij een lege batterij van een elektrische auto wordt vervangen door een volle. Het omwisselen wordt uitgevoerd door een robot en duurt slechts drie minuten. Volgens de oprichter van het bedrijf kan de Powerswap eenvoudig op het voorterrein van tankstations gerealiseerd worden.

Het opladen van elektrische auto’s is een tijdrovende klus en dat komt onderweg niet altijd even goed uit. Zelfs bij een 50 kW-snellaadpaal duurt het laden minimaal een minuut of twintig. Bij het nieuwe systeem van de Zweedse startup is het niet langer nodig om de batterij zelf met een stekker op te laden, het accupakket wordt namelijk door een robot automatisch vervangen. Het wisselen duurt slechts drie minuten.

Prijs elektrische auto’s

Volgens de oprichter heeft het systeem nog meer voordelen. De prijs van elektrische auto’s wordt flink opgedreven door de hoge kosten van de batterijen. Het Zweedse bedrijf pleit voor een systeem waarbij de auto’s verkocht worden zónder batterijen, waardoor de prijs van elektrische modellen een stuk lager uitvalt. De batterij kan vervolgens in een leaseconstructie verpakt worden.

Om gebruik te kunnen maken van het wisselsysteem moeten de elektrische auto’s overigens wel flink onder handen genomen worden. Via een luik onder het voorportier kan de robot de batterij verwisselen. In onderstaande video laten de ontwikkelaars zien hoe het systeem precies werkt.

Eerder geprobeerd

Het idee om batterijen om te wisselen in plaats van op te laden, is overigens niet nieuw. Het Amerikaans-Israëlische bedrijf Better Place probeerde vanaf 2007 op verschillende locaties in Europa voet aan de grond te krijgen met een batterijwisselstation voor elektrische taxi’s. Ook op Schiphol werd in 2012 een station neergezet voor het verwisselen van batterijen voor de Renault Fluence Z.E. De locatie ging een jaar na opening al dicht. Het bedrijf kon het hoofd financieel niet boven water houden en in 2013 werd faillissement aangevraagd.

Bekijk hieronder de video:

https://youtu.be/hNWpJEMCd8s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.