Nieuwe waterstofauto van Hyundai krijgt actieradius van 800 kilometer

De compleet nieuwe waterstofauto van Hyundai, die na de zomer van 2018 in ons land arriveert, komt per tankbeurt zo’n 200 kilometer verder dan de ix35 FCEV, de huidige waterstofauto van het Zuid-Koreaanse merk. Hyundai is op dit moment een van de slechts twee automerken die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. 

De meeste elektrische auto’s die op dit moment rondrijden, zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s, maar ze maken gebruik van een andere technologie. De brandstofcel aan boord zet de waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine. En dat is een groot voordeel ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen.

Ontwikkeling van brandstofcel

De actieradius van de nieuwe Hyundai is met 800 kilometer zo’n 200 kilometer groter dan van de op dit moment al verkrijgbare ix35 FCEV. Het Zuid-Koreaanse merk heeft afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Daardoor is de brandstofcel van het nieuwe model zo’n 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger.

Hyundai is samen met Toyota een van de twee autofabrikanten die in ons land op dit moment een waterstofauto in het gamma hebben. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. Echt storm loopt het overigens nog niet in ons land; in totaal zijn er afgelopen jaren slechts zestig ix35’s met een brandstofcel aan boord verkocht.

Ondertekening van waterstofconvenant

Als voorproefje toont Hyundai de conceptversie van de nieuwe waterstofauto op vrijdag 8 en zaterdag 9 december op het congres Energy Island. De auto is te bekijken op de stand van Hyundai-dealer Van Trigt. Het evenement, dat gehouden wordt in Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee, staat geheel in het teken van duurzaamheid en innovatie.

Tijdens het congres wordt onder meer een waterstofconvenant ondertekend. Meer dan dertig Nederlandse en buitenlandse partijen, die waterstof zien als een belangrijke brandstof voor de toekomst, gaan samen aan de slag om zich in te zetten voor ontwikkeling van waterstofprojecten. Als een van de proeftuinen is Goeree-Overflakkee uitgekozen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe waterstofauto van Hyundai krijgt actieradius van 800 kilometer | TankPro.nl

Nieuwe waterstofauto van Hyundai krijgt actieradius van 800 kilometer

De compleet nieuwe waterstofauto van Hyundai, die na de zomer van 2018 in ons land arriveert, komt per tankbeurt zo’n 200 kilometer verder dan de ix35 FCEV, de huidige waterstofauto van het Zuid-Koreaanse merk. Hyundai is op dit moment een van de slechts twee automerken die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. 

De meeste elektrische auto’s die op dit moment rondrijden, zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s, maar ze maken gebruik van een andere technologie. De brandstofcel aan boord zet de waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine. En dat is een groot voordeel ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen.

Ontwikkeling van brandstofcel

De actieradius van de nieuwe Hyundai is met 800 kilometer zo’n 200 kilometer groter dan van de op dit moment al verkrijgbare ix35 FCEV. Het Zuid-Koreaanse merk heeft afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Daardoor is de brandstofcel van het nieuwe model zo’n 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger.

Hyundai is samen met Toyota een van de twee autofabrikanten die in ons land op dit moment een waterstofauto in het gamma hebben. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. Echt storm loopt het overigens nog niet in ons land; in totaal zijn er afgelopen jaren slechts zestig ix35’s met een brandstofcel aan boord verkocht.

Ondertekening van waterstofconvenant

Als voorproefje toont Hyundai de conceptversie van de nieuwe waterstofauto op vrijdag 8 en zaterdag 9 december op het congres Energy Island. De auto is te bekijken op de stand van Hyundai-dealer Van Trigt. Het evenement, dat gehouden wordt in Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee, staat geheel in het teken van duurzaamheid en innovatie.

Tijdens het congres wordt onder meer een waterstofconvenant ondertekend. Meer dan dertig Nederlandse en buitenlandse partijen, die waterstof zien als een belangrijke brandstof voor de toekomst, gaan samen aan de slag om zich in te zetten voor ontwikkeling van waterstofprojecten. Als een van de proeftuinen is Goeree-Overflakkee uitgekozen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.