Actieradius van elektrische auto’s fors lager dan officiële cijfers

Elektrische auto’s kunnen op een volle accu veel minder kilometers afleggen dan de brochures van de autofabrikanten beloven. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. Volgens de onderzoekers halen de geteste auto’s nauwelijks 60 procent van hun officiële rijbereik. 

Onderzoekers van de consumentenorganisatie gingen op pad met de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de nieuwe Opel Ampera-e. Het bereik van alle drie elektrische modellen viel in de praktijk aanzienlijk lager uit dan vooraf verwacht. Volgens de brochure schopt de Leaf het op een volle accu tot 250 kilometer, maar de onderzoekers kwamen niet verder dan 144 kilometer. De Zoe moest na 232 van de beloofde 400 kilometer alweer aan de lader en de Ampera-e kwam uit op 304 in plaats van 520 kilometer.

Kritiek op NEDC-methode

De cijfers die de autofabrikanten in de brochure communiceren, werd tot 1 september 2017 berekend op basis van een officiële testcyclus van de Europese Unie: de NEDC (New European Driving Cycle). Op de testmethode is al jarenlang kritiek, aangezien deze onvoldoende zou aansluiten bij de praktijk. Gebruik van verwarming, airconditioning en multimedia worden onder meer niet in de test meegenomen. Ook de invloed van passagiers of bagage aan boord wordt buiten de testen gehouden.

Ook probleem bij diesel- en benzinemodellen

Dat de praktijkcijfers afwijken van de cijfers die in de brochure worden vermeld, is overigens niet nieuw. Dat probleem wordt ook bij benzine- en dieselauto’s al jarenlang aangekaart. De Belgische consumentenorganisatie vindt echter dat fabrikanten deze cijfers ondanks dat toch veel te vaak gebruiken om klanten te lokken.

De NEDC-methode is voor nieuwe auto’s per 1 september vervangen door de WLPT-test, de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Deze testmethode moet een realistischer beeld geven van het praktijkverbruik. Toch blijft ook deze methode volgens de critici vooral een laboratoriumtest in plaats van een daadwerkelijk nauwkeurige simulatie van de praktijk.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Actieradius van elektrische auto’s fors lager dan officiële cijfers | TankPro.nl

Actieradius van elektrische auto’s fors lager dan officiële cijfers

Elektrische auto’s kunnen op een volle accu veel minder kilometers afleggen dan de brochures van de autofabrikanten beloven. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. Volgens de onderzoekers halen de geteste auto’s nauwelijks 60 procent van hun officiële rijbereik. 

Onderzoekers van de consumentenorganisatie gingen op pad met de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de nieuwe Opel Ampera-e. Het bereik van alle drie elektrische modellen viel in de praktijk aanzienlijk lager uit dan vooraf verwacht. Volgens de brochure schopt de Leaf het op een volle accu tot 250 kilometer, maar de onderzoekers kwamen niet verder dan 144 kilometer. De Zoe moest na 232 van de beloofde 400 kilometer alweer aan de lader en de Ampera-e kwam uit op 304 in plaats van 520 kilometer.

Kritiek op NEDC-methode

De cijfers die de autofabrikanten in de brochure communiceren, werd tot 1 september 2017 berekend op basis van een officiële testcyclus van de Europese Unie: de NEDC (New European Driving Cycle). Op de testmethode is al jarenlang kritiek, aangezien deze onvoldoende zou aansluiten bij de praktijk. Gebruik van verwarming, airconditioning en multimedia worden onder meer niet in de test meegenomen. Ook de invloed van passagiers of bagage aan boord wordt buiten de testen gehouden.

Ook probleem bij diesel- en benzinemodellen

Dat de praktijkcijfers afwijken van de cijfers die in de brochure worden vermeld, is overigens niet nieuw. Dat probleem wordt ook bij benzine- en dieselauto’s al jarenlang aangekaart. De Belgische consumentenorganisatie vindt echter dat fabrikanten deze cijfers ondanks dat toch veel te vaak gebruiken om klanten te lokken.

De NEDC-methode is voor nieuwe auto’s per 1 september vervangen door de WLPT-test, de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Deze testmethode moet een realistischer beeld geven van het praktijkverbruik. Toch blijft ook deze methode volgens de critici vooral een laboratoriumtest in plaats van een daadwerkelijk nauwkeurige simulatie van de praktijk.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.