Bussen in Londen rijden op koffieprut; 15 procent minder CO2

Een aantal Londense bussen rijdt sinds kort op biobrandstof die voor een deel gemaakt is van koffieprut. Daardoor valt de CO2-uitstoot van deze voertuigen zo’n 15 procent lager uit dan bij gebruik van normale diesel. Het initiatief is een samenwerking tussen Shell, Argent Energy en de Britse startup Bio-Bean, een bedrijf dat zich volledig richt op het recyclen van koffiedrab.

De biobrandstof (B20), die voor 80 procent uit diesel bestaat, kan zonder problemen in de tank van de bussen gegooid worden. Het is daarbij niet nodig om de dieselmotor technisch onder handen te nemen. Het verbruik van de dieselmotor blijft gelijk, ongeacht of er diesel of biodiesel in de tank wordt gegooid.

Van diesel naar biodiesel

In eerste instantie hebben de initiatiefnemers 6000 liter koffie-olie uit de drab gehaald. In totaal kan er in de fabriek van Bio-Bean jaarlijks 50.000 ton koffiedrab gerecycled worden. Argent Energy, een grote speler op het gebied van biodiesel, gebruikt de olie die uit de drab gewonnen wordt vervolgens om bij te mengen en er biodiesel van te maken.

Het gebruik van biodiesel is een van de manieren waarop de Britse hoofdstad probeert om de uitstoot van CO2 terug te dringen en de kwaliteit van de lucht te verbeteren. Ook in elektrisch rijden wordt overigens geïnvesteerd. Sinds vorig jaar rijden er op een aantal trajecten elektrische bussen in plaats van dieselvoertuigen.

Bron foto: Bio-bean limited

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.