Berkman start met luxe tankbeurt bij thuisstation in Barendrecht

Berkman is op haar tankstation in Barendrecht gestart met een luxe vorm van tanken. Niet alleen tankt het personeel de auto af, ook worden de ramen gewassen en krijgt de automobilist een beker kwaliteitskoffie aangeboden. In de toekomst worden daar mogelijk andere diensten aan toegevoegd, zoals oliecheck, bandenspanning controleren of broodjes verkopen. De betaling vindt plaats aan de pomp, waardoor de bestuurder zelfs niet uit zijn voertuig hoeft te stappen. Pitstop Service heet de nieuwe dienst, waarmee Berkman begin oktober is gestart.

Uit onderzoek van de tankstationketen uit Barendrecht is gebleken dat zo’n twintig procent van de klanten service hoog in het vaandel heeft staan. “Deze groep willen we iets extra’s bieden”, legt mede-eigenaar Pieter Berkman uit. Op dit moment betalen klanten nog niets extra’s voor de service, maar in de toekomst vraagt het bedrijf een toeslag van 2,50 euro. Dat is inclusief koffie, thee of een flesje water.

De toeslag is niet afhankelijk van het aantal liters. Of klanten tien of veertig liter laten tanken, de toeslag blijft 2,50 euro. Broodjes bestellen kan nog niet aan de pomp, maar Berkman sluit zeker niet uit dat het in de toekomst wel mogelijk wordt. Ook andere diensten worden overwogen, waarbij gesproken wordt met verschillende promotiepartners op het gebied van eten, drinken en banden.

Gesplitst voorterrein

Het voorterrein van het tankstation aan de Tuindersweg in Barendrecht is in tweeën gesplitst. Bij drie van de vier pompeilanden kan op de gebruikelijke manier worden getankt. Het vierde eiland, dat het verst verwijderd is van de oprit, is gereserveerd voor de nieuwe service. Als automobilisten het terrein op komen gereden, zien ze borden die erop wijzen dat de Pitstop Service bestaat en dat ze daarvoor een aparte route moeten volgen op het terrein. Tevens staat een medewerker klaar die de bestuurder begeleidt.

Als de automobilist bij de pomp is aangekomen, vraagt de medewerker welke brandstof moet worden getankt, waarna hij de tankbeurt verricht. Bij de pomp zijn diesel, benzine en premium benzine beschikbaar. De literprijzen zijn hetzelfde als bij de overige pompen. Ook wast de medewerker de ramen en vraagt hij of de klant een kop koffie of thee wilt.

Goede koffie

“En daarbij hebben we niet gekozen voor standaard koffie”, licht Berkman toe. “We wilden echt betere koffie dan mensen gewend zijn van thuis. Als we extra service bieden en er geld voor vragen, moet het ook goed zijn.” Daarom is gekozen voor Beukenhorst-koffie en voor machines van WMF. “Daardoor kunnen we de beste kwaliteit koffie garanderen voor de Pitstop Service.”

Op het voorterrein is continu een medewerker aanwezig om klanten te begroeten en te voorzien van brandstof en drinken. “Tijdens het tanken worden klanten geholpen door Tim Sinon (zie foto’s onder, red.), Tim is op zijn zestiende begonnen als gastheer bij een Michelin-restaurant. Dus hij weet hoe je met klanten om moet gaan.” Berkman sluit niet uit dat de Pitstop Service in de toekomst ook op andere locaties wordt toegepast.

Betalen aan de pomp

Brandstof afrekenen aan de pomp is volgens hem sowieso de toekomst, los van eventuele extra service. Daarom heeft het Zuid-Hollandse bedrijf betalen aan de pomp op vier bemande locaties al ingevoerd. De komende tijd wordt dit uitgebreid naar andere vestigingen. De functie van caissière gaat dan ook langzaam verdwijnen, denkt Berkman.

“Natuurlijk blijven personeelsleden nodig, ook in de tankshop. Zij houden zich echter niet meer bezig met afrekenen, maar richten zich meer op de klant of op het klaarmaken van broodjes. Betalen doen klanten automatisch, bijvoorbeeld bij de zelfscankassa.” Is hij niet bevreesd dat de omzet daalt als de tankende klant niet meer in de shop komt? “De impulsaankopen raak je kwijt. Maar je krijgt er wel klanten voor terug. Namelijk degenen die zo snel mogelijk willen tanken.”

Bekijk nog enkele foto’s van de Pitstop Service:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.