tanken, tankpistool

Verkeerde brandstof in Shell-pomp; handjevol schadegevallen

Een aantal klanten van een onbemande Shell-locatie in Leeuwarden kreeg vorige week met een vervelende situatie te maken. In de opslagtank waarin normaal gesproken benzine hoort te zitten, was diesel terechtgekomen. Met alle gevolgen van dien. Hoe de verkeerde brandstof in de opslagtank aan de Oostergoweg terechtkwam, is nog onduidelijk. Het voorval wordt onderzocht. Hoeveel automobilisten na het tanken precies te maken kregen met schade aan de motor of met motorproblemen, is niet bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerder van Shell gaat het hooguit om een handjevol klanten. Het bedrijf laat weten het voorval erg vervelend te vinden en roept gedupeerden op zich te melden bij de klantenservice. Eventuele schade wordt door Shell vergoed. Afgelopen weekend is de diesel uit de opslagtank verwijderd.

Flinke schade door verkeerde brandstof

Meestal ligt de oorzaak van verkeerd tanken bij de automobilist die in een moment van onoplettendheid de verkeerde slang pakt. Ook tijdens vakantie in het buitenland of bij het tanken van een huurauto gaat het volgens de ANWB regelmatig mis.

Wanneer je de verkeerde brandstof getankt hebt, is het vooral zaak om zo snel mogelijk pechhulp in te schakelen. Die tapt de verkeerd getankte brandstof vervolgens af. Bij een aantal autofabrikanten en modellen is het onmogelijk om in de fout te gaan bij dieselvoertuigen. Steeds meer modellen zijn namelijk uitgerust met een systeem waarbij alleen het grote mondstuk van een dieselpomp in de vulpijp kan worden gestoken. De kleinere mondstukken van benzine-nozzle worden geblokkeerd.

Een litertje al funest

Wanneer je benzine tankt bij een dieselauto die is uitgerust met een elektronische regeling en er vervolgens mee gaat rijden, ontstaat schade aan het brandstofsysteem. Een litertje kan al funest zijn. In tegenstelling tot benzine heeft diesel namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem.

Gooi je diesel in een benzineauto, zoals in Leeuwarden het geval is, kan dat eveneens grote gevolgen hebben voor de motor. Vooral bij nieuwe benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk slechter dan benzine, waardoor de benzinemotor niet soepel zal draaien.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.