ING: Elektrisch rijden over zeven jaar goedkoper dan fossiel

Over zeven jaar is een elektrisch gereden kilometer gemiddeld goedkoper dan een fossiele kilometer. Daardoor neemt in het volgende decennium de verkoop van stekkerauto’s fors toe, voorspelt het economisch bureau van ING. Dit komt doordat de laadinfrastructuur steeds beter wordt, de actieradius van e-voertuigen toeneemt en de prijs van accu’s daalt. De bank denkt dat vanaf 2035 in Europa alle nieuwverkochte personenauto’s honderd procent elektrisch zijn.

Voordat elektrische auto’s de markt kunnen domineren, ligt er wel een aantal uitdagingen. Volgens onderzoek van ING zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen. Grenzen aan de laadinfrastructuur (20 procent van de consumenten), een te krappe actieradius (28 procent) en de hoge prijs van elektrische auto’s (40 procent) worden genoemd als belangrijkste redenen om nog geen elektrische auto te kopen.

“Deze barrières worden de komende jaren allemaal geslecht. In 2024 zijn bijvoorbeeld in Duitsland de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende actieradius, in evenwicht met die van een gelijkwaardige auto die door brandstof aangedreven wordt.”

Kosten per kilometer

Waarschijnlijk kunnen stekkerauto’s over zeven jaar nog niet concurreren op aanschafprijs. Maar de kosten per gereden kilometer zijn voor e-voertuigen wel beter, meldt ING-econoom Max Erich aan de NOS. Bij de gehanteerde calculaties wordt rekening gehouden met onder meer afschrijvingen, oplaadkosten, onderhoud en reparaties.

Doordat in de toekomst autobezit minder belangrijk wordt, stijgt het belang van de kostprijs per kilometer. Bijvoorbeeld door de opkomst van private lease en autodelen, kopen minder mensen een eigen voertuig. Daardoor wordt de aanschafprijs voor steeds minder mensen van doorslaggevend belang, wat in het voordeel is van elektrische auto’s.

Lees ook: Shell start met laadpaal en Starbucks bij gloednieuw snelwegstation

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.