Eerste voertuig op mierenzuur gepresenteerd in Eindhoven

Een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven onthult donderdag 6 juli ’s werelds eerste systeem waarmee een bus kan rijden op mierenzuur. Het zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer, waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. “Voordelen van het gebruik van mierenzuur zijn dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is”, aldus de initiatiefnemers.

Hydrozine heet de energiedrager officieel. Het bestaat voor 99 procent uit mierenzuur, aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. Bijzonder is dat het 35-koppige studententeam, Team Fast geheten, zelf deze tot nu toe onbekende brandstof heeft ontwikkeld. Begin vorig jaar presenteerden ze hun eerste schaalmodel dat de werking illustreerde. Inmiddels is er een 42.000 keer krachtiger systeem gereed, met een vermogen van 25kW. De nieuwe brandstof wordt vooral gezien als een verduurzamer van het lange-afstandsverkeer.

Waterstof

In de door het team gebouwde trailer wordt hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus wordt aangedreven. Het gaat om een stadsbus van het Eindhovense bedrijf VDL. Het team noemt de trailer een ‘range extender’, kortweg Rex, omdat de trailer als losstaand onderdeel het bestaande bereik van de bus vergroot. De studenten zijn nog bezig met de laatste tests. Eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk gaan rijden.

De voordelen van de nieuwe energiedrager zijn talrijk. Het is een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren, waar normaal gesproken grote tanks en hoge druk voor nodig is. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 ontstaat. Hydrozine heeft een vier keer zo hoge energiedichtheid als een accu en omdat het vloeibaar is, zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig.

Tankstation

Tijdens het evenement op het VDMA-terrein in Eindhoven onthult Team Fast het design van hun systeem. Ook worden de behaalde resultaten van het afgelopen jaar gepresenteerd. Tevens blikken ze vooruit op wat deze resultaten betekenen voor de toekomst en presenteren ze het eerste tankstation met hydrozine. Het evenement markeert het moment waar een groot deel van de studenten afscheid neemt en plaats maakt voor nieuwe teamleden.

Het team wil samen met partners uit de gehele productieketen een veilige, duurzame en standaard energiedrager voor de toekomst maken. Ze hopen een uniek mobiliteitsconcept te introduceren dat kan worden geïmplementeerd in de huidige infrastructuur, veilig is en daarom makkelijk overgenomen kan worden. Onder meer technisch specialist Hamer uit Apeldoorn heeft voor mierenzuur een basisinstallatie ontwikkeld.

Lees ook: Nieuwe brandstof van mierenzuur vooral geschikt voor lange ritten

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste voertuig op mierenzuur gepresenteerd in Eindhoven | TankPro.nl

Eerste voertuig op mierenzuur gepresenteerd in Eindhoven

Een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven onthult donderdag 6 juli ’s werelds eerste systeem waarmee een bus kan rijden op mierenzuur. Het zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer, waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. “Voordelen van het gebruik van mierenzuur zijn dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is”, aldus de initiatiefnemers.

Hydrozine heet de energiedrager officieel. Het bestaat voor 99 procent uit mierenzuur, aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. Bijzonder is dat het 35-koppige studententeam, Team Fast geheten, zelf deze tot nu toe onbekende brandstof heeft ontwikkeld. Begin vorig jaar presenteerden ze hun eerste schaalmodel dat de werking illustreerde. Inmiddels is er een 42.000 keer krachtiger systeem gereed, met een vermogen van 25kW. De nieuwe brandstof wordt vooral gezien als een verduurzamer van het lange-afstandsverkeer.

Waterstof

In de door het team gebouwde trailer wordt hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus wordt aangedreven. Het gaat om een stadsbus van het Eindhovense bedrijf VDL. Het team noemt de trailer een ‘range extender’, kortweg Rex, omdat de trailer als losstaand onderdeel het bestaande bereik van de bus vergroot. De studenten zijn nog bezig met de laatste tests. Eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk gaan rijden.

De voordelen van de nieuwe energiedrager zijn talrijk. Het is een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren, waar normaal gesproken grote tanks en hoge druk voor nodig is. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 ontstaat. Hydrozine heeft een vier keer zo hoge energiedichtheid als een accu en omdat het vloeibaar is, zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig.

Tankstation

Tijdens het evenement op het VDMA-terrein in Eindhoven onthult Team Fast het design van hun systeem. Ook worden de behaalde resultaten van het afgelopen jaar gepresenteerd. Tevens blikken ze vooruit op wat deze resultaten betekenen voor de toekomst en presenteren ze het eerste tankstation met hydrozine. Het evenement markeert het moment waar een groot deel van de studenten afscheid neemt en plaats maakt voor nieuwe teamleden.

Het team wil samen met partners uit de gehele productieketen een veilige, duurzame en standaard energiedrager voor de toekomst maken. Ze hopen een uniek mobiliteitsconcept te introduceren dat kan worden geïmplementeerd in de huidige infrastructuur, veilig is en daarom makkelijk overgenomen kan worden. Onder meer technisch specialist Hamer uit Apeldoorn heeft voor mierenzuur een basisinstallatie ontwikkeld.

Lees ook: Nieuwe brandstof van mierenzuur vooral geschikt voor lange ritten

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.