Voor het eerst meer diesel dan benzine verkocht in Duitsland

In Duitsland is in 2016 voor het eerst meer diesel dan benzine verkocht. Dat heeft de leider in de Duitse tankstationmarkt Aral onlangs gemeld. Belangrijke oorzaak hiervan is de economische groei en de daarmee samenhangende toename van wegtransport, dat grotendeels op diesel rijdt. De totale literverkoop nam in Duitsland ook toe, terwijl het totale aantal tankstations vorig jaar licht afnam.

Diesel kwam in het najaar van 2015 flink onder vuur te liggen door het sjoemelschandaal, waarbij de Duitse autobouwer Volkswagen betrokken was. Desondanks nam in het eerste jaar daarna de verkoop van diesel toe met bijna drie procent. Dat schrijft het Duitse vakblad voor de tankstationbranche Sprit+.

Dieselverkopen stegen naar 18,1 miljoen ton. Een toename van 2,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De benzineafzet daalde juist naar 17,8 miljoen ton, een daling van 0,3 procent. De totale literverkoop van benzine en diesel steeg bij de oosterburen met 1,3 procent. Voor de lange termijn houdt Aral echter rekening met een afzetdaling van fossiele brandstoffen. Oorzaken zijn steeds efficiëntere verbrandingsmotoren en de opkomst van elektrisch rijden.

Laadpalen

Hoewel e-mobiliteit in opkomst is, is de tankstationketen voorlopig niet van plan om het aantal laadpalen uit te breiden. Op dit moment heeft het dochterbedrijf van BP op diverse plekken oplaadfaciliteiten. Deze locaties zijn vooral gerealiseerd om ervaring op te doen met deze techniek en niet om veel omzet te genereren. Uitbreiding is daarom economisch gezien geen verstandige keuze, vindt het bedrijf.

De marktleider twijfelt of er binnen afzienbare tijd een rendabele markt voor laadpalen ontstaat in het eigen land. Belangrijke obstakels zijn de hoge aankoopkosten van elektrische voertuigen, de lange oplaadtijd en de beperkte actieradius van stekkerauto’s. Daarnaast is het onduidelijk of het opladen van elektrische voertuigen in de toekomst wel bij tankstations gebeurt.

Aantal tankstations

Het aantal tankstations in Duitsland bleef in 2016 nagenoeg gelijk. Er verdwenen 21 locaties, waardoor het totale aantal uitkwam op 14.510. Aral is qua vestigingen nummer één bij de oosterburen. Dat netwerk bestaat uit 2.444 tankstations, 19 minder dan het jaar ervoor. Ter vergelijking, de Nederlandse marktleider (Shell) heeft tussen de vijf- en zeshonderd bemande en onbemande vestigingen in ons land.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voor het eerst meer diesel dan benzine verkocht in Duitsland | TankPro.nl

Voor het eerst meer diesel dan benzine verkocht in Duitsland

In Duitsland is in 2016 voor het eerst meer diesel dan benzine verkocht. Dat heeft de leider in de Duitse tankstationmarkt Aral onlangs gemeld. Belangrijke oorzaak hiervan is de economische groei en de daarmee samenhangende toename van wegtransport, dat grotendeels op diesel rijdt. De totale literverkoop nam in Duitsland ook toe, terwijl het totale aantal tankstations vorig jaar licht afnam.

Diesel kwam in het najaar van 2015 flink onder vuur te liggen door het sjoemelschandaal, waarbij de Duitse autobouwer Volkswagen betrokken was. Desondanks nam in het eerste jaar daarna de verkoop van diesel toe met bijna drie procent. Dat schrijft het Duitse vakblad voor de tankstationbranche Sprit+.

Dieselverkopen stegen naar 18,1 miljoen ton. Een toename van 2,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De benzineafzet daalde juist naar 17,8 miljoen ton, een daling van 0,3 procent. De totale literverkoop van benzine en diesel steeg bij de oosterburen met 1,3 procent. Voor de lange termijn houdt Aral echter rekening met een afzetdaling van fossiele brandstoffen. Oorzaken zijn steeds efficiëntere verbrandingsmotoren en de opkomst van elektrisch rijden.

Laadpalen

Hoewel e-mobiliteit in opkomst is, is de tankstationketen voorlopig niet van plan om het aantal laadpalen uit te breiden. Op dit moment heeft het dochterbedrijf van BP op diverse plekken oplaadfaciliteiten. Deze locaties zijn vooral gerealiseerd om ervaring op te doen met deze techniek en niet om veel omzet te genereren. Uitbreiding is daarom economisch gezien geen verstandige keuze, vindt het bedrijf.

De marktleider twijfelt of er binnen afzienbare tijd een rendabele markt voor laadpalen ontstaat in het eigen land. Belangrijke obstakels zijn de hoge aankoopkosten van elektrische voertuigen, de lange oplaadtijd en de beperkte actieradius van stekkerauto’s. Daarnaast is het onduidelijk of het opladen van elektrische voertuigen in de toekomst wel bij tankstations gebeurt.

Aantal tankstations

Het aantal tankstations in Duitsland bleef in 2016 nagenoeg gelijk. Er verdwenen 21 locaties, waardoor het totale aantal uitkwam op 14.510. Aral is qua vestigingen nummer één bij de oosterburen. Dat netwerk bestaat uit 2.444 tankstations, 19 minder dan het jaar ervoor. Ter vergelijking, de Nederlandse marktleider (Shell) heeft tussen de vijf- en zeshonderd bemande en onbemande vestigingen in ons land.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.