Shell: 20% van onze brandstof is van uitstootarme energiebron in 2025

bron: tankpro

Shell wil dat twintig procent van de brandstoffen op zijn tankstations afkomstig is van uitstootarme energiebronnen in 2025. Ook moet tegen die tijd de CO2-voetafdruk bij de stations met vijftig procent zijn gereduceerd en moet de komende jaren worden geïnvesteerd in elektrisch rijden.

Dat zei John Abbott onlangs tijdens een lezing. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde downstreamdivisie van Shell en sprak op het University College London over wat Shell bijdraagt aan de transitie naar schonere energiebronnen. Zo wil het bedrijf op een aantal tankstations in Groot-Brittannië laadpalen plaatsen. Tevens stimuleert Shell zijn klanten in diverse landen om hun auto’s op gezette tijden aan de laadpaal te koppelen.

Dit moet zorgen voor minder overbelasting van het energienet en voor meer gebruik van elektriciteit die duurzaam is opgewekt. Hierdoor zijn klanten minder geld kwijt aan het opladen van hun voertuigen en het levert Shell meer op. Het bedrijf wordt namelijk betaald omdat het bijdraagt aan evenwichtig gebruik van het stroomnet.

Afval op tankstations

Tevens moet afval worden teruggedrongen op de tankstations. Dat moet onder meer gebeuren door recycling van koffierestanten en hergebruik van de uniformen van zo’n half miljoen personeelsleden op de Shell-stations wereldwijd. Abbott wijst ook op de stappen die worden gezet in Duitsland op het gebied van waterstof.

De multinational maakt onderdeel uit van een samenwerkingsverband van diverse grote bedrijven en de Duitse overheid. Gezamenlijk willen ze een landelijk dekkend netwerk realiseren van zo’n vierhonderd waterstofpunten langs belangrijke wegen in 2023. Ook Total maakt onderdeel uit van dit initiatief, evenals autofabrikant Daimler.

Biobrandstoffen

De downstream-directeur verwacht dat het zware wegtransport, de luchtvaart en de scheepvaart nog langdurig fossiele en biobrandstoffen nodig hebben. Ook personenauto’s met een verbrandingsmotor maken nog tientallen jaren deel uit van de brandstofmix, ondanks de groei van rijden op stroom en waterstof. Daarom hecht het bedrijf veel waarde aan het efficiënter maken van traditionele aandrijvingsvormen. Daar is nog veel duurzaamheidswinst te boeken, denkt Abbott.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell: 20% van onze brandstof is van uitstootarme energiebron in 2025 | TankPro.nl

Shell: 20% van onze brandstof is van uitstootarme energiebron in 2025

bron: tankpro

Shell wil dat twintig procent van de brandstoffen op zijn tankstations afkomstig is van uitstootarme energiebronnen in 2025. Ook moet tegen die tijd de CO2-voetafdruk bij de stations met vijftig procent zijn gereduceerd en moet de komende jaren worden geïnvesteerd in elektrisch rijden.

Dat zei John Abbott onlangs tijdens een lezing. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde downstreamdivisie van Shell en sprak op het University College London over wat Shell bijdraagt aan de transitie naar schonere energiebronnen. Zo wil het bedrijf op een aantal tankstations in Groot-Brittannië laadpalen plaatsen. Tevens stimuleert Shell zijn klanten in diverse landen om hun auto’s op gezette tijden aan de laadpaal te koppelen.

Dit moet zorgen voor minder overbelasting van het energienet en voor meer gebruik van elektriciteit die duurzaam is opgewekt. Hierdoor zijn klanten minder geld kwijt aan het opladen van hun voertuigen en het levert Shell meer op. Het bedrijf wordt namelijk betaald omdat het bijdraagt aan evenwichtig gebruik van het stroomnet.

Afval op tankstations

Tevens moet afval worden teruggedrongen op de tankstations. Dat moet onder meer gebeuren door recycling van koffierestanten en hergebruik van de uniformen van zo’n half miljoen personeelsleden op de Shell-stations wereldwijd. Abbott wijst ook op de stappen die worden gezet in Duitsland op het gebied van waterstof.

De multinational maakt onderdeel uit van een samenwerkingsverband van diverse grote bedrijven en de Duitse overheid. Gezamenlijk willen ze een landelijk dekkend netwerk realiseren van zo’n vierhonderd waterstofpunten langs belangrijke wegen in 2023. Ook Total maakt onderdeel uit van dit initiatief, evenals autofabrikant Daimler.

Biobrandstoffen

De downstream-directeur verwacht dat het zware wegtransport, de luchtvaart en de scheepvaart nog langdurig fossiele en biobrandstoffen nodig hebben. Ook personenauto’s met een verbrandingsmotor maken nog tientallen jaren deel uit van de brandstofmix, ondanks de groei van rijden op stroom en waterstof. Daarom hecht het bedrijf veel waarde aan het efficiënter maken van traditionele aandrijvingsvormen. Daar is nog veel duurzaamheidswinst te boeken, denkt Abbott.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.