Gemeente Rotterdam test draadloos opladen van e-auto

De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen anderhalf jaar een pilot gedaan met draadloos laden van personenauto’s in de openbare ruimte. De lokale overheid heeft dit gedaan samen met Engie, ElaadNL en EVConsult. De komende maanden gaan de betrokken partijen door met gebruikerstesten en verdere uitwerking van de toepasbaarheid van deze laadtechniek, ook wel inductieladen genoemd.

“De proef helpt om de marktintroductie van draadloos laden van elektrische auto’s dichterbij te brengen”, zegt wethouder Pex Langenberg van mobiliteit en duurzaamheid. “In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, verwachten we in de toekomst oplaadplaten in bijvoorbeeld parkeervakken aan te leggen.”

Geen laadpaal

“Door draadloos laden hoef je geen kabels meer aan te sluiten aan een laadpaal. Die zijn nu nog nodig, maar we verwachten wel dat ze langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen. Andere, nieuwe technieken maken elektrisch rijden nog makkelijker en aantrekkelijker voor iedereen.”

Voor de proef die afgelopen anderhalf jaar heeft gedraaid, legde de gemeente Rotterdam op de Groene Kruisweg een inductieplaat neer en werd een elektrische auto van de gemeente omgebouwd. Volgens de initiatiefnemers is dit wereldwijd de eerste test met een deze oplaadtechniek in een dergelijke omvang.

Luchtkwaliteit

Het gemeentebestuur wil met het promoten van deze techniek duurzame mobiliteit promoten, onder andere om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Bij de ontwikkeling van draadloos laden heeft de gemeente Rotterdam de opdracht gegund aan Engie. Dat bedrijf werkt in dit project samen met meerdere partners, zoals Hevo Power, EV-Box, Technisch Expertise Centrum ANWB en TU Eindhoven.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gemeente Rotterdam test draadloos opladen van e-auto | TankPro.nl

Gemeente Rotterdam test draadloos opladen van e-auto

De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen anderhalf jaar een pilot gedaan met draadloos laden van personenauto’s in de openbare ruimte. De lokale overheid heeft dit gedaan samen met Engie, ElaadNL en EVConsult. De komende maanden gaan de betrokken partijen door met gebruikerstesten en verdere uitwerking van de toepasbaarheid van deze laadtechniek, ook wel inductieladen genoemd.

“De proef helpt om de marktintroductie van draadloos laden van elektrische auto’s dichterbij te brengen”, zegt wethouder Pex Langenberg van mobiliteit en duurzaamheid. “In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, verwachten we in de toekomst oplaadplaten in bijvoorbeeld parkeervakken aan te leggen.”

Geen laadpaal

“Door draadloos laden hoef je geen kabels meer aan te sluiten aan een laadpaal. Die zijn nu nog nodig, maar we verwachten wel dat ze langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen. Andere, nieuwe technieken maken elektrisch rijden nog makkelijker en aantrekkelijker voor iedereen.”

Voor de proef die afgelopen anderhalf jaar heeft gedraaid, legde de gemeente Rotterdam op de Groene Kruisweg een inductieplaat neer en werd een elektrische auto van de gemeente omgebouwd. Volgens de initiatiefnemers is dit wereldwijd de eerste test met een deze oplaadtechniek in een dergelijke omvang.

Luchtkwaliteit

Het gemeentebestuur wil met het promoten van deze techniek duurzame mobiliteit promoten, onder andere om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Bij de ontwikkeling van draadloos laden heeft de gemeente Rotterdam de opdracht gegund aan Engie. Dat bedrijf werkt in dit project samen met meerdere partners, zoals Hevo Power, EV-Box, Technisch Expertise Centrum ANWB en TU Eindhoven.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.