Mercedes-Benz-B-Klasse_waterstof-F-Cell

Mercedes-Benz ontwikkelt stekkerauto met brandstofcel

Mercedes-Benz brengt volgend jaar een auto op de markt met zowel een brandstofcel als een batterij. Het voertuig kan dus niet alleen op stroom rijden, maar ook op waterstof. Naar eigen zeggen is de Duitse fabrikant de eerste die een dergelijke combinatie op de markt brengt. Het gaat om het model GLC, een SUV die momenteel al in benzine- en dieselvariant verkrijgbaar is. Deze moet krachtiger en efficiënter worden dan het huidige waterstofmodel B-Klasse (zie foto).

Het nieuwe model is onderdeel van een groter pakket aan plannen dat Mercedes recentelijk bekendmaakte. Zo wil het ook een elektrische auto ontwikkelen die draadloos kan worden opgeladen. Tevens wordt geld vrijgemaakt voor andere elektrische voertuigen en voor benzine- en dieselauto’s. Met de ontwikkeling van de reeks nieuwe modellen gaan investeringen gepaard van zo’n zeven miljard euro.

Waterstof

Een deel daarvan gaat dus naar de nieuwe GLC, die volgens de autobouwer uit Stuttgart op een volle tank waterstof zo’n vijfhonderd kilometer kan rijden. Omdat het aantal vulpunten voor waterstof nog zeer beperkt is in de meeste landen, krijgt het voertuig ook een batterij aan boord. Mocht er geen waterstofstation in de buurt zijn, kan de accu worden gevuld bij een laadpaal. Op een volle accu kan de auto ongeveer vijftig kilometer rijden.

In het thuisland is Mercedes-moederbedrijf Daimler een samenwerking aangegaan met onder andere Shell, Total, Air Liquide en de Duitse overheid om een landelijk dekkend netwerk van waterstofstations te realiseren. Het doel is om in 2023 zo’n vierhonderd locaties te hebben gebouwd. De betrokken partijen investeren daar zo’n 350 miljoen euro in.

Inductieladen

Het bedrijf werkt ook aan een nieuwe variant van de S 500e. Deze krijgt hetzelfde type batterij als de GLC. Opvallend hieraan is dat deze draadloos kan worden gevuld, middels het zogeheten inductieladen. De auto moet dan boven een plaat worden gezet, waarna hij wordt opgeladen zonder stekker.

Hoewel de Duitsers veel investeren in elektrisch en waterstof geloven ze niet dat de tijd van traditionele brandstoffen al voorbij is. De komende jaren verwacht Daimler dat verschillende aandrijflijnen naast elkaar bestaan. Daarom wordt ook geld uitgetrokken voor het verbeteren van brandstofmotoren.

Lees ook: Forse uitbreiding van aantal waterstoftankstations in Nederland

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.