Europees snellaadproject van start in België

Allego en Total zijn bij het Total-tankstation in het Belgische Ruisbroek gestart met het project fast-E, een initiatief voor de ontwikkeling van een netwerk voor elektrische snelladers. In totaal moeten er 307 snelladers komen in België, Duitsland, Tsjechië en Slowakije. België krijgt nog voor het einde van dit jaar 37 triple-chargers, waarvan 26 op autosnelwegen.

De elektrische snellaadstations beschikken allemaal over de drie gangbare stekkers, waarmee elektrische voertuigen binnen 30 minuten tot 80 procent geladen kunnen worden. Het gaat om het Combined Charging System (CCS ofwel Combo), CHAdeMO en een Type2-Mennekes. De laadvermogens lopen van 43 tot 50kW. Betalen is mogelijk via een applicatie op de smartphone of via een laadpas.

Met de realisatie van het snellaadnetwerk is rond de 18 miljoen euro gemoeid. De Europese Unie draagt 50 procent bij aan de kosten.

Stimuleren

Bart Tommelein, viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie, verwacht dat fast-E kan bijdragen aan schone mobiliteit, zo zei hij bij de start van het project. “Positief is dat steeds meer Vlamingen elektrisch willen rijden. Maar enkel met meer laadstations kunnen we het elektrisch rijden verder stimuleren. Tegen 2020 moet Vlaanderen 5.000 extra publieke laadpunten, 300 CNG-tankstations en 20 waterstofstations tellen. Daarom steun ik het elektrisch snellaadproject van Total en fast-E in Ruisbroek, in Vlaanderen en in België. Het maakt het elektrisch rijden opnieuw een stuk interessanter.”

Total maakt samen met Allego een landelijk dekkend netwerk van elektrische laadpalen mogelijk in België. “Total beschikt over een zeer uitgebreid en geografisch gespreid netwerk van tankstations in heel België, inclusief op autosnelwegen. Het leek ons niet meer dan logisch om in dit project te stappen daar dit niet alleen inspeelt op de veranderende mobiliteitsbehoeften van de klant. Dit toont ook duidelijk aan dat Total zich engageert voor een innovatieve en toegankelijke energie”, aldus Paul Mannes, directeur Total België.

Onderzoek nieuwe technieken

Binnen het fast-E project wordt ook onderzoek gedaan. Zo worden nieuwe technieken als batterijopslag in combinatie met de hoge vermogens getest verder voorbereid op integratie in de huidige technieken.

Belangrijkste onderzoek voor de bestuurders van elektrische voertuigen zal de interoperabiliteit zijn: met één pas op alle netwerken kunnen laden. Fast-E zal bestaande en nieuwe technieken beoordelen en onderzoeken om het laden makkelijker en comfortabeler te maken. Bij dat onderzoek zijn meerdere partijen betrokken. Allego zorgt voor de afstemming tussen de negen ondernemingen, waaronder vier autofabrikanten (Volkswagen, BMW, Renault, Nissan Center Europe) en drie laadpuntexploitanten (RWE, enviaM, Allego). Andere betrokken partijen zijn Deutsche Bahn en haar dochteronderneming DB Energie GmbH en de Hamburgse onderneming HySolutions.

Fast-E wordt in december 2017 afgerond met de begeleidende studies. De infrastructuur zal voortgezet worden door Allego.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europees snellaadproject van start in België | TankPro.nl

Europees snellaadproject van start in België

Allego en Total zijn bij het Total-tankstation in het Belgische Ruisbroek gestart met het project fast-E, een initiatief voor de ontwikkeling van een netwerk voor elektrische snelladers. In totaal moeten er 307 snelladers komen in België, Duitsland, Tsjechië en Slowakije. België krijgt nog voor het einde van dit jaar 37 triple-chargers, waarvan 26 op autosnelwegen.

De elektrische snellaadstations beschikken allemaal over de drie gangbare stekkers, waarmee elektrische voertuigen binnen 30 minuten tot 80 procent geladen kunnen worden. Het gaat om het Combined Charging System (CCS ofwel Combo), CHAdeMO en een Type2-Mennekes. De laadvermogens lopen van 43 tot 50kW. Betalen is mogelijk via een applicatie op de smartphone of via een laadpas.

Met de realisatie van het snellaadnetwerk is rond de 18 miljoen euro gemoeid. De Europese Unie draagt 50 procent bij aan de kosten.

Stimuleren

Bart Tommelein, viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie, verwacht dat fast-E kan bijdragen aan schone mobiliteit, zo zei hij bij de start van het project. “Positief is dat steeds meer Vlamingen elektrisch willen rijden. Maar enkel met meer laadstations kunnen we het elektrisch rijden verder stimuleren. Tegen 2020 moet Vlaanderen 5.000 extra publieke laadpunten, 300 CNG-tankstations en 20 waterstofstations tellen. Daarom steun ik het elektrisch snellaadproject van Total en fast-E in Ruisbroek, in Vlaanderen en in België. Het maakt het elektrisch rijden opnieuw een stuk interessanter.”

Total maakt samen met Allego een landelijk dekkend netwerk van elektrische laadpalen mogelijk in België. “Total beschikt over een zeer uitgebreid en geografisch gespreid netwerk van tankstations in heel België, inclusief op autosnelwegen. Het leek ons niet meer dan logisch om in dit project te stappen daar dit niet alleen inspeelt op de veranderende mobiliteitsbehoeften van de klant. Dit toont ook duidelijk aan dat Total zich engageert voor een innovatieve en toegankelijke energie”, aldus Paul Mannes, directeur Total België.

Onderzoek nieuwe technieken

Binnen het fast-E project wordt ook onderzoek gedaan. Zo worden nieuwe technieken als batterijopslag in combinatie met de hoge vermogens getest verder voorbereid op integratie in de huidige technieken.

Belangrijkste onderzoek voor de bestuurders van elektrische voertuigen zal de interoperabiliteit zijn: met één pas op alle netwerken kunnen laden. Fast-E zal bestaande en nieuwe technieken beoordelen en onderzoeken om het laden makkelijker en comfortabeler te maken. Bij dat onderzoek zijn meerdere partijen betrokken. Allego zorgt voor de afstemming tussen de negen ondernemingen, waaronder vier autofabrikanten (Volkswagen, BMW, Renault, Nissan Center Europe) en drie laadpuntexploitanten (RWE, enviaM, Allego). Andere betrokken partijen zijn Deutsche Bahn en haar dochteronderneming DB Energie GmbH en de Hamburgse onderneming HySolutions.

Fast-E wordt in december 2017 afgerond met de begeleidende studies. De infrastructuur zal voortgezet worden door Allego.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.