Forse uitbreiding van aantal waterstoftankstations in Nederland

Het netwerk van waterstoftankstations in Nederland wordt de komende jaren flink uitgebreid. Momenteel zijn er twee vestigingen open en drie andere locaties in Arnhem, Breda en Den Haag staan op het punt om een Europese subsidie te krijgen of hebben deze al ontvangen. Daarnaast zijn er acht andere initiatieven voor de realisatie van een vulpunt voor waterstof. Mede hierdoor moet er in 2020 een netwerk zijn van minimaal twintig locaties in Nederland.

Voertuigen die op waterstof kunnen rijden, hebben een brandstofcel aan boord. Deze cel zet het getankte waterstof om in elektriciteit, dat wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven. Het restproduct is zuiver, drinkbaar water. Voordeel hiervan is een beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen, zeker als het waterstof ook op een duurzame manier wordt geproduceerd.

Potentie

Het aantal auto’s in Nederland dat gebruik kan maken van die energiedrager is momenteel klein, met slechts enkele tientallen voertuigen. Toch zien de overheid en diverse andere organisaties veel potentie voor waterstof als energiebron voor personenauto’s, bussen en vrachtwagens.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma en diverse marktpartijen zijn daarom in overleg om tot een zogeheten Green Deal te komen. Daarin spreken tientallen betrokken organisaties af om over vier jaar twintig vulpunten te hebben gerealiseerd. Tevens moeten er tegen die tijd zo’n tweeduizend personenauto’s, honderd bussen en twintig trucks op waterstof rondrijden in ons land.

Overeenkomst

Waarschijnlijk zet de overheid in april van dit jaar zijn handtekening onder de overeenkomst. Andere organisaties die zijn betrokken bij de plannen, zijn onder andere Shell, PitPoint clean fuels, DC Berkel, Bovag, Air Liquide, Gasunie, Eneco, Mercedes, Toyota, Vopak en diverse havens voor lucht- en zeevaart.

Het netwerk voor het wegverkeer wordt waarschijnlijk binnen afzienbare tijd uitgebreid met een waterstoftankstation in Arnhem. PitPoint clean fuels richt zich op duurzame mobiliteit en is betrokken bij de realisatie van het station in de Gelderse stad. “We verwachten dat in de loop van 2017 het vulpunt in Arnhem open kan gaan”, licht directeur Erik Kemink toe.

“De vestiging moet komen bij het Shell-station aan de Westervoortsedijk. Ook bij de aanleg van de nieuwe locatie in Breda zijn we betrokken. Al is nog niet helemaal duidelijk waar deze precies komt. Dat hangt mede af van wat de eindgebruikers willen.” Potentiële gebruikers zijn bijvoorbeeld OV-bedrijven en afvalverwerkers.

Waterstofauto’s

Momenteel zijn er al waterstofauto’s te koop in ons land, bijvoorbeeld de Hyundai ix35 fuel cell. ’s Werelds grootste autofabrikanten Toyota heeft ook al een waterstofauto ontwikkeld, de Mirai. Deze is in Nederland nog niet beschikbaar voor het grote publiek, maar de verwachting is dat dit binnen afzienbare tijd verandert.

Niet alleen in Nederland wordt gewerkt aan waterstofmobiliteit. Ook in bijvoorbeeld Engeland, Duitsland en Frankrijk worden stappen gezet. Zo zijn in Duitsland diverse overheden, autoproducenten en energieleveranciers een overeenkomst aangegaan om in 2023 een landelijk dekkend netwerk van honderden vulpunten te hebben gerealiseerd. Tevens proeft Shell op dit moment in Engeland op enkele locaties aan waterstof.

Tom van Gurp

Lees ook: Enige openbare waterstofstation van Nederland van start

Auteur: Tom van Gurp

7 reacties op “Forse uitbreiding van aantal waterstoftankstations in Nederland”

Frits van der Holst|23.09.16|14:26

Nu 2 tank stations,in 2020 20 voor waterstof.. forse uitbreiding? Er zijn nu al >20.000 publieke laadstations voor elektrische auto’s daarnaast nog prive en bedrijfsstations. Er is een landelijk dekkend netwerk aan snellaadstations. Er zijn diverse half en vol elektrische auto’s te koop tegen middenklasser prijzen. 2016/2017 komen er meer met een 300km+ range. Waterstof auto’s hebben nu een achterstand van tenminste 6 jaar tov elektrisch op beschikbaarheid, betaalbaarheid, leverbaarheid.

Peter A. Stringa|24.04.17|11:05

Bij Toyota een half jaar bezig om een proefrit in een Mirai te maken. Ik wil kijken of de Mirai voor mij is. Tot aanschaf over te gaan. De Nederlandse overheid en particuliere bedrijven zitten samen en op elkaar te wachten op Europese subsidie. Niemand neemt verantwoordelijk tov bescherming van het milieu, niet de overheid;noch wereldwijde grote partijen. Juist die, die het verschil kunnen maken. Voor een dubbeltje op de eerste rang mentaliteit. Tot er geen eerste rang meer is. Schaamt u zich!

Theo Arts|19.11.17|05:59

Ik sluit mij aan bij de heer van der Holst aan, in 3 jaar tijd van 2 naar 20 waterstof tankstations, geeft duidelijk aan dat ook Rutte III het milieu en speciaal het verkeer, geen prioriteit heeft. De brandstofprijzen worden(ook)door Rutte III kunstmatig hooggehouden, waardoor zowel pariculieren als bedrijfswagens over de Nederlandse grens gaan tanken.Zo krijgt men toch de door Rutte toegezegde 1000 euro.Zo wordt het waterstoftanknet in Duitsland zeer snel en landelijk verspreid uitgebreid.

Henk van Peer|22.12.17|13:56

Van 2=>20 is +1000%, 10x zo veel. Relatief bezien is de toename dus wel degelijk fors. Dat hef absolute aantal verre van fors dat klopt ook. Is wellicht taal puristisch, maar mijn observatie is dat mensen nogal makkelijk tegen spreken terwijl ze de taal, wat gezegd of geschreven is, gewoon niet echt begrijpen…. Zoals hier door vooral heer vd Holst… Heer Arts grijpt eea vervolgens aan om het milieubeleid van Rutte cs veeg uit de pan te geven, wat mi terecht is.

Gertjan S.|24.12.17|11:46

Wwaterstof is slechts een energiedrager en kan op diverse manieren gemaakt worden maar het kost energie om het te maken. 95% van al het waterstof in de wereld wordt gemaakt door reforming van aardgas of andere fossiele brandstoffen. Minder dan 5% wordt geproduceerd door elektrolyse.

De energiedichtheid is laag; per liter ong 2,4kwh. (Diesel levert 10kwh per liter). Je moet het dus vloeibaar maken, opslaan in een tank en vervoeren.

Frans Msx|10.01.18|15:32

Technisch klopt het wat Gertjan zegt. Echter om het vloeibaar te maken dient het afgekoeld te worden tot bijna absolute nulpunt, namelijk -253²C (20K). Dit kost zoveel energie dat afgevraagd moet worden of dat zinvol is(lees=rendabel). Compromis is om het onder druk op te slaan en te transporteren. 700bar is nu de regel. Deze hoge druk vraagt natuurlijk extra aandacht, zeker gezien het explosie gevaar van H2 gas.

Ron vangool|08.06.18|21:59

In 3 jaar van 2 naar 20 is top, en ook al wordt dat niet gehaald…dit werkt exponentieel.
jaar 0: 2, jaar 1: 4 jaar 2: 8 , jaar 3: 16. Daarna 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096
Op dit moment zijn er ca. 4200 tankstations in nederland, maar met 2000 is er een ruim dekkend netwerk.
Gecombineerd met de ontwikkelingen van zonnecellen en prijsdaling rijden we over 10 jaar op waterstof.
wishfull thinking ? misschien produceren we het wel zelf….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.