Volkswagen wil 12.000 laadpalen in Duitsland realiseren

Autofabrikant Volkswagen wil de komende jaren 12.000 laadpalen realiseren in Duitsland. Het gaat om faciliteiten voor elektrische auto’s op het eigen terrein van de multinational. Tevens gaat de Duitse regering ruim 161 miljoen euro vrijmaken voor bevordering van een transitie naar duurzame brandstoffen, terwijl supermarktketen Aldi plannen heeft om vijftig laadpunten aan te leggen bij vestigingen in het thuisland.

De laadpalen van Volkswagen moeten komen op de eigen parkeerterreinen van de Duitse fabrikant. In totaal heeft het bedrijf in eigen land 120.000 parkeerplaatsen. Tien procent daarvan moet een laadpaal krijgen, mits de verantwoordelijke overheden hiervoor toestemming geven. Het aanbieden van brandstof aan personeel is immers een vorm van werknemersvergoeding.

Volkswagen is de grootste particuliere werkgever van Duitsland en is in Nederland het best verkochte merk voor personenauto’s. Voor zover bekend heeft het bedrijf geen plannen om in ons land ook laadpalen te realiseren.

Aldi

Niet alleen Volkswagen roert zich op het gebied van laadfaciliteiten. Ook supermarktketen Aldi wil laadpunten voor elektrische auto’s aanleggen. Het gaat hierbij om vijftig palen die de komende jaren bij Duitse supermarkten worden gerealiseerd. Het betreft plannen van Aldi Süd, dat niet in ons land actief is. De vestigingen in Nederland zijn van Aldi Nord.

De Duitsers zetten momenteel ook in op een andere duurzame energiedrager: waterstof. Om deze vorm van aandrijving te stimuleren, wil de Duitse politiek 161 miljoen euro investeren de komende jaren.

Waterstofstations

Dat geld moet de komst van een landelijk dekkend netwerk van waterstofstations bevorderen. Eind dit jaar moeten er vijftig van dergelijke vulpunten zijn in steden en langs snelwegen. In 2023 moet dat aantal uitkomen op vierhonderd.

Lees ook: Nederlands consortium plaatst 220 laadpalen in Berlijn

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.