Directeur CNG Net waarschuwt voor tunnelvisie bij nieuw autobelastingplan

Diverse branches uit de auto-industrie deden onlangs een voorstel voor autobelastingen voor de komende jaren. Daarin wordt vooral gefocust op elektrische voertuigen. ’Tunnelvisie’, volgens directeur Erik Kemink van CNG Net. Hij geeft aan dat er meer alternatieve brandstoffen zijn die een belangrijke rol kunnen spelen bij de verduurzaming van het wegverkeer.

Diverse belangenverenigingen uit de auto-industrie, zoals Bovag en ANWB, stelden twee weken geleden een plan op voor autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Daarin pleiten zij voor stimulering van honderd procent elektrische voertuigen en het afbouwen van de fiscale steun van hybride auto’s, zoals de Mitsubishi Outlander phev. Ook moet er een subsidiepot van 250 miljoen euro komen om de aanschaf van schonere voertuigen te stimuleren.

Kemink geeft in een opiniestuk in het FD aan dat het voorstel van de verenigingen getuigt van tunnelvisie. Hij ziet voor groengas en waterstof ook mogelijkheden voor grootschalige inzet in het Nederlandse wegverkeer en ook daarvoor zou stimulerend beleid moeten worden ontwikkeld. Dat ontbreekt in de plannen van de auto-industrie, meent hij.

Elektriciteit

Als wordt ingezet op één alternatieve brandstof, namelijk elektriciteit, wordt het volgens hem moeilijk om duurzame doelstellingen te halen. ”Nu de ontwikkelingen snel gaan, is het verstandig om diverse technologieën naast elkaar de ruimte te geven. Zeker ook omdat Nederland, een middenmoter voor wat betreft duurzame energie, alle zeilen moet bijzetten om de klimaatdoelen te halen.”

”Maak niet de technologie, maar de werkelijke uitstoot leidend voor het lage bijtellingstarief van zeven procent en voor openstelling van de voorgestelde aanschafsubsidie. Kijk daarbij niet naar de uitstoot tussen de tank en de weg, maar naar de hoeveelheid CO2 die vanaf de bron uitgestoten wordt”, aldus de directeur van European Clean Fuel Company, waar CNG Net en LNG24 onder vallen. Eerstgenoemde bedrijfsonderdeel exploiteert een netwerk van laadpunten voor cng (aardgas onder druk), waarvan groengas een duurzame, niet-fossiele variant is. LNG24 houdt zich bezig met de exploitatie van locaties waar lng (vloeibaar aardgas) kan worden getankt.

Bovag

Bovag spreekt tegen dat ze voorbij gaan aan waterstof. “Wij willen een stimulering van zero emissie voertuigen. Daar vallen de honderd procent elektrische voertuigen onder, maar ook de auto’s op waterstof. Dus die ontwikkeling nemen wij in het plan zeker mee”, legt Tom Huyskens van de belangenvereniging uit.

Wat betreft het duurzame gas wijst de woordvoerder op het feit dat de laadinfrastructuur voor auto’s met stekker al verder is ontwikkeld dan het tanknetwerk voor groengas. “Natuurlijk is het ook een kip-en-ei-verhaal en zou je een discussie kunnen voeren over het eventueel stimuleren van groengas-vulpunten door de overheid. Maar op het gebied van laadinfrastructuur is gewoon al een flinke slag gemaakt.”

Autobelastingen

Momenteel werkt de staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan een nieuw plan voor autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Hoe dit voorstel er precies uit komt te zien en of het voorstel van Wiebes lijkt op het plan van onder andere Bovag, is op dit moment niet duidelijk. De verwachting is dat het kabinetsplan later dit jaar bekend wordt gemaakt.

Lees ook: Bovag wil extra stimulering van volledig elektrische auto

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Directeur CNG Net waarschuwt voor tunnelvisie bij nieuw autobelastingplan | TankPro.nl

Directeur CNG Net waarschuwt voor tunnelvisie bij nieuw autobelastingplan

Diverse branches uit de auto-industrie deden onlangs een voorstel voor autobelastingen voor de komende jaren. Daarin wordt vooral gefocust op elektrische voertuigen. ’Tunnelvisie’, volgens directeur Erik Kemink van CNG Net. Hij geeft aan dat er meer alternatieve brandstoffen zijn die een belangrijke rol kunnen spelen bij de verduurzaming van het wegverkeer.

Diverse belangenverenigingen uit de auto-industrie, zoals Bovag en ANWB, stelden twee weken geleden een plan op voor autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Daarin pleiten zij voor stimulering van honderd procent elektrische voertuigen en het afbouwen van de fiscale steun van hybride auto’s, zoals de Mitsubishi Outlander phev. Ook moet er een subsidiepot van 250 miljoen euro komen om de aanschaf van schonere voertuigen te stimuleren.

Kemink geeft in een opiniestuk in het FD aan dat het voorstel van de verenigingen getuigt van tunnelvisie. Hij ziet voor groengas en waterstof ook mogelijkheden voor grootschalige inzet in het Nederlandse wegverkeer en ook daarvoor zou stimulerend beleid moeten worden ontwikkeld. Dat ontbreekt in de plannen van de auto-industrie, meent hij.

Elektriciteit

Als wordt ingezet op één alternatieve brandstof, namelijk elektriciteit, wordt het volgens hem moeilijk om duurzame doelstellingen te halen. ”Nu de ontwikkelingen snel gaan, is het verstandig om diverse technologieën naast elkaar de ruimte te geven. Zeker ook omdat Nederland, een middenmoter voor wat betreft duurzame energie, alle zeilen moet bijzetten om de klimaatdoelen te halen.”

”Maak niet de technologie, maar de werkelijke uitstoot leidend voor het lage bijtellingstarief van zeven procent en voor openstelling van de voorgestelde aanschafsubsidie. Kijk daarbij niet naar de uitstoot tussen de tank en de weg, maar naar de hoeveelheid CO2 die vanaf de bron uitgestoten wordt”, aldus de directeur van European Clean Fuel Company, waar CNG Net en LNG24 onder vallen. Eerstgenoemde bedrijfsonderdeel exploiteert een netwerk van laadpunten voor cng (aardgas onder druk), waarvan groengas een duurzame, niet-fossiele variant is. LNG24 houdt zich bezig met de exploitatie van locaties waar lng (vloeibaar aardgas) kan worden getankt.

Bovag

Bovag spreekt tegen dat ze voorbij gaan aan waterstof. “Wij willen een stimulering van zero emissie voertuigen. Daar vallen de honderd procent elektrische voertuigen onder, maar ook de auto’s op waterstof. Dus die ontwikkeling nemen wij in het plan zeker mee”, legt Tom Huyskens van de belangenvereniging uit.

Wat betreft het duurzame gas wijst de woordvoerder op het feit dat de laadinfrastructuur voor auto’s met stekker al verder is ontwikkeld dan het tanknetwerk voor groengas. “Natuurlijk is het ook een kip-en-ei-verhaal en zou je een discussie kunnen voeren over het eventueel stimuleren van groengas-vulpunten door de overheid. Maar op het gebied van laadinfrastructuur is gewoon al een flinke slag gemaakt.”

Autobelastingen

Momenteel werkt de staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan een nieuw plan voor autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Hoe dit voorstel er precies uit komt te zien en of het voorstel van Wiebes lijkt op het plan van onder andere Bovag, is op dit moment niet duidelijk. De verwachting is dat het kabinetsplan later dit jaar bekend wordt gemaakt.

Lees ook: Bovag wil extra stimulering van volledig elektrische auto

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.