Geffense pomphouder kan via rechter komst Fastned niet tegenhouden

Fastned mag toch een laadstation bouwen op de verzorgingsplaats aan de A59 bij het Brabantse Geffen. Pomphouder Peter Verhallen heeft op die plek een tankstation en was in het verweer gekomen tegen de vergunning die is verleend aan de laadpaal-exploitant. Hij kreeg echter geen gelijk van de rechter, al besloot deze wel dat Fastned geen trafohuisje mag bouwen op de plek waar nu nog Verhallen’s lpg-tank ligt. De rechtbank in Den Bosch sloot zich met de uitspraak in grote lijnen aan bij eerdere oordelen van andere juridische instanties.

Een aantal snelweg-ondernemers was is in het verweer gekomen tegen de komst van Fastned op ‘hun’ verzorgingsplekken. De pomphouders zijn van mening dat ze het alleenrecht hebben op het aanbieden van brandstof en stapten naar de rechter.

Rechtbank

Nadat de rechtbank in december 2014 goedkeuring gaf aan de komst van de laadstations, besloten de meesten om af te zien van verdere juridische stappen. Verhallen besloot echter om verder te procederen. Hij is van mening dat op de verzorgingsplek bij Geffen geen ruimte is voor een Fastned-vestiging.

De verkeersveiligheid is volgens hem in het geding en in de huidige plannen staat een trafohuisje ingetekend op de plek waar nu een lpg-tank ligt. De plaatsing van dat huisje is door de rechter afgewezen. Wat betreft de verkeersveiligheid kreeg de Brabantse ondernemer geen gelijk. Of de betrokken partijen verder procederen, wordt op een later tijdstip bepaald.

Laadpalen

Tegelijkertijd loopt er een bezwaarprocedure van de laadpaal-exploitant tegen de komst van oplaadpunten bij snelwegstations. Diverse pomphouders willen op hun eigen vestiging ook laadpalen voor elektrische voertuigen realiseren en hebben daar al een vergunning voor gekregen. Tot ontsteltenis van Fastned, dat tegen de vergunningverlening in het verweer is gekomen. Een eerste uitspraak in deze zaak wordt uiterlijk begin maart verwacht.

Fastned is een exploitant van laadstations en wil in Nederland een netwerk van laadpunten aanleggen. Het heeft concessies gekregen om stations te bouwen op 201 verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Daarnaast zijn er plannen om ook in tientallen stadscentra vestigingen te realiseren. Hiervoor is het bedrijf in gesprek met diverse lokale overheden. Ook kregen ze vorig jaar een Europese subsidie om een laadnetwerk aan te leggen langs Duitse snelwegen.

Tom van Gurp

Lees ook: Fastned wil komst van laadpalen bij snelwegstations blokkeren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.