Diesel, tankpasfraude, tankstation, tankpas, benzinepomp

Dieselrijder wordt mogelijk zwaarder belast

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld wil diesel zwaarder gaan belasten. Ze wil hierover in gesprek gaan met staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes. Mansveld wil de verkoop van dieselauto’s beperken, omdat deze in haar ogen te vervuilend zijn. De autorijder moet meer worden gestimuleerd om te kiezen voor schonere voertuigen.

Dat blijkt uit een brief die de bewindsvrouw naar de Tweede Kamer stuurde. Hoe een extra dieselbelasting vorm moet krijgen, is nog niet helder. Overleg tussen beide staatssecretarissen moet daar meer duidelijkheid over geven.

Zorg

”Mijn grootste zorg gaat uit naar de dieselpersonenauto’s”, aldus Mansveld in de brief. ”Daarom ben ik ook in gesprek met mijn collega van Financiën om het aantal nieuwe dieselauto’s dat jaarlijks wordt verkocht, te beperken.” Tevens is de PvdA-politica in gesprek over de fiscale mogelijkheden om het aandeel oude personenauto’s op diesel te verkleinen. Over vrachtauto’s wordt niets gemeld.

Mansveld wil de brandstof zwaarder belasten, mede omdat de verbruikscijfers van de fabrikanten niet juist zouden zijn en meer schadelijke stoffen uitstoten dan uit de folder blijkt. Diesel stoot bovendien meer fijnstof uit dan benzine. Qua CO2 ligt de verhouding precies omgekeerd.

Autobelasting

Wiebes heeft in een reactie al laten weten dat hij het plan ’niet logisch’ vindt. Als je van oude diesels af wil, moet je de nieuwere diesels niet duurder maken, vindt hij. Momenteel werkt de staatssecretaris van Financiën aan nieuw beleid omtrent autobelastingen. Later dit jaar wordt duidelijk hoe dat beleid eruit gaat zien.

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Dieselrijder wordt mogelijk zwaarder belast”

Linda de Zwart|03.02.15|14:50

eerst de mensen lokken om een kleine zuinige diesel te kopen (geen BPM en wegenbelasting vrij) vervolgens het volledige tarief rekenen voor de motorrijtuigenbelasting (€ 1000,– per jaar) en dan nu nog zwaarder belasten. Dit is in mijn optiek misleiding en diefstal!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dieselrijder wordt mogelijk zwaarder belast | TankPro.nl
Diesel, tankpasfraude, tankstation, tankpas, benzinepomp

Dieselrijder wordt mogelijk zwaarder belast

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld wil diesel zwaarder gaan belasten. Ze wil hierover in gesprek gaan met staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes. Mansveld wil de verkoop van dieselauto’s beperken, omdat deze in haar ogen te vervuilend zijn. De autorijder moet meer worden gestimuleerd om te kiezen voor schonere voertuigen.

Dat blijkt uit een brief die de bewindsvrouw naar de Tweede Kamer stuurde. Hoe een extra dieselbelasting vorm moet krijgen, is nog niet helder. Overleg tussen beide staatssecretarissen moet daar meer duidelijkheid over geven.

Zorg

”Mijn grootste zorg gaat uit naar de dieselpersonenauto’s”, aldus Mansveld in de brief. ”Daarom ben ik ook in gesprek met mijn collega van Financiën om het aantal nieuwe dieselauto’s dat jaarlijks wordt verkocht, te beperken.” Tevens is de PvdA-politica in gesprek over de fiscale mogelijkheden om het aandeel oude personenauto’s op diesel te verkleinen. Over vrachtauto’s wordt niets gemeld.

Mansveld wil de brandstof zwaarder belasten, mede omdat de verbruikscijfers van de fabrikanten niet juist zouden zijn en meer schadelijke stoffen uitstoten dan uit de folder blijkt. Diesel stoot bovendien meer fijnstof uit dan benzine. Qua CO2 ligt de verhouding precies omgekeerd.

Autobelasting

Wiebes heeft in een reactie al laten weten dat hij het plan ’niet logisch’ vindt. Als je van oude diesels af wil, moet je de nieuwere diesels niet duurder maken, vindt hij. Momenteel werkt de staatssecretaris van Financiën aan nieuw beleid omtrent autobelastingen. Later dit jaar wordt duidelijk hoe dat beleid eruit gaat zien.

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Dieselrijder wordt mogelijk zwaarder belast”

Linda de Zwart|03.02.15|14:50

eerst de mensen lokken om een kleine zuinige diesel te kopen (geen BPM en wegenbelasting vrij) vervolgens het volledige tarief rekenen voor de motorrijtuigenbelasting (€ 1000,– per jaar) en dan nu nog zwaarder belasten. Dit is in mijn optiek misleiding en diefstal!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.