Wiebes: accijnsverhoging brengt tóch meer geld in laatje

De overheid krijgt nog altijd meer geld binnen door de accijnsverhoging van begin 2014. Een aanpassing is dan ook niet aan de orde. Dat zei staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes tijdens een debat donderdag over de accijnsverhoging. De bewindsman wil in overleg gaan met België en Luxemburg. Overleg met Duitsland vindt hij niet noodzakelijk, omdat de verschillen met de oosterburen een stuk kleiner zouden zijn.

Volgens Wiebes kwam er in de eerste elf maanden van vorig jaar 96 miljoen euro méér accijnzen binnen op diesel en lpg dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Op benzine werd echter 45 miljoen euro minder accijnzen binnengesleept. Per saldo betekent dit dat er 51 miljoen extra inkomsten voor de schatkist zijn door het gewijzigde belastingbeleid. Geen reden voor aanpassing, vindt de staatssecretaris. Dat de toename ten opzichte van een jaar vrijwel elke maand minder wordt, doet daar niets aan af.

Overleg

Wel wil hij in gesprek gaan met België en Luxemburg. Op welk resultaat hij hoopt bij dit overleg is niet duidelijk, al gaf de bewindsman tijdens het debat van donderdag wel aan dat hij een accijnsverhoging verwacht bij de zuiderburen.

Die plannen zijn er ook. De Belgische regering overweegt zelfs een al geplande accijnswijziging op brandstof te vervroegen. Aanvankelijk zou een aanpassing pas plaatsvinden op 1 januari komend jaar. De Belgische minister van Financiën Johan van Overtveldt bekijkt echter de mogelijkheden om al in maart van dit jaar een wetswijziging in te laten gaan. Aanhoudend lage olieprijzen en de daarmee samenhangende vrees voor een gat in de begroting zijn hier debet aan.

Grenspomphouder

Of de grenspomphouder daar meteen voordeel bij heeft, is even afwachten. Het gaat namelijk om een zogeheten ’kantelcliquet’. Dit houdt in dat een deel van de accijnzen meebeweegt met de door de overheid opgelegde maximum verkoopprijzen. In België legt de overheid namelijk voor brandstoffen een prijsplafond op. Als er een prijsverlaging plaatsvindt, beweegt de accijns zich in tegenovergestelde richting.

Gaat de maximumprijs omlaag met bijvoorbeeld drie cent, dan gaat de accijns omhoog met twee cent. Gaat het prijsplafond echter omhoog, dan gaat de accijns omlaag. De aanpassing is altijd twee derde van de prijsverandering, al ligt die verhouding nog niet honderd procent vast. Dit systeem geldt alleen bij een wijziging van drie cent of meer en geldt zowel voor benzine als voor diesel. De komende weken praat de Belgische politiek over invoering van deze maatregel.

Op termijn willen de zuiderburen toe naar een systeem waarbij de dieselaccijns wordt opgetrokken naar het niveau van benzine. In enkele stappen zou dat evenwicht uiteindelijk in 2018 moeten worden bereikt.

Lees ook: Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wiebes: accijnsverhoging brengt tóch meer geld in laatje | TankPro.nl

Wiebes: accijnsverhoging brengt tóch meer geld in laatje

De overheid krijgt nog altijd meer geld binnen door de accijnsverhoging van begin 2014. Een aanpassing is dan ook niet aan de orde. Dat zei staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes tijdens een debat donderdag over de accijnsverhoging. De bewindsman wil in overleg gaan met België en Luxemburg. Overleg met Duitsland vindt hij niet noodzakelijk, omdat de verschillen met de oosterburen een stuk kleiner zouden zijn.

Volgens Wiebes kwam er in de eerste elf maanden van vorig jaar 96 miljoen euro méér accijnzen binnen op diesel en lpg dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Op benzine werd echter 45 miljoen euro minder accijnzen binnengesleept. Per saldo betekent dit dat er 51 miljoen extra inkomsten voor de schatkist zijn door het gewijzigde belastingbeleid. Geen reden voor aanpassing, vindt de staatssecretaris. Dat de toename ten opzichte van een jaar vrijwel elke maand minder wordt, doet daar niets aan af.

Overleg

Wel wil hij in gesprek gaan met België en Luxemburg. Op welk resultaat hij hoopt bij dit overleg is niet duidelijk, al gaf de bewindsman tijdens het debat van donderdag wel aan dat hij een accijnsverhoging verwacht bij de zuiderburen.

Die plannen zijn er ook. De Belgische regering overweegt zelfs een al geplande accijnswijziging op brandstof te vervroegen. Aanvankelijk zou een aanpassing pas plaatsvinden op 1 januari komend jaar. De Belgische minister van Financiën Johan van Overtveldt bekijkt echter de mogelijkheden om al in maart van dit jaar een wetswijziging in te laten gaan. Aanhoudend lage olieprijzen en de daarmee samenhangende vrees voor een gat in de begroting zijn hier debet aan.

Grenspomphouder

Of de grenspomphouder daar meteen voordeel bij heeft, is even afwachten. Het gaat namelijk om een zogeheten ’kantelcliquet’. Dit houdt in dat een deel van de accijnzen meebeweegt met de door de overheid opgelegde maximum verkoopprijzen. In België legt de overheid namelijk voor brandstoffen een prijsplafond op. Als er een prijsverlaging plaatsvindt, beweegt de accijns zich in tegenovergestelde richting.

Gaat de maximumprijs omlaag met bijvoorbeeld drie cent, dan gaat de accijns omhoog met twee cent. Gaat het prijsplafond echter omhoog, dan gaat de accijns omlaag. De aanpassing is altijd twee derde van de prijsverandering, al ligt die verhouding nog niet honderd procent vast. Dit systeem geldt alleen bij een wijziging van drie cent of meer en geldt zowel voor benzine als voor diesel. De komende weken praat de Belgische politiek over invoering van deze maatregel.

Op termijn willen de zuiderburen toe naar een systeem waarbij de dieselaccijns wordt opgetrokken naar het niveau van benzine. In enkele stappen zou dat evenwicht uiteindelijk in 2018 moeten worden bereikt.

Lees ook: Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.