Accijnstarieven voor 2015 bekend, opnieuw een verhoging

Accijnzen op brandstoffen gaan per 1 januari wederom omhoog, ondanks fel protest van brancheorganisaties en ondernemers in de grensstreek. Het verschil in accijnzen tussen Nederland en de buurlanden loopt hiermee verder op. Branchevereniging Nove roept de Tweede Kamer op deze verhogingen alsnog te laten schrappen.

De nieuwe tarieven voor benzine-, diesel- en lpg-heffingen voor volgend jaar zijn onlangs definitief vastgesteld. De accijns op benzine wordt met 0,9 procent verhoogd en komt op een totaal van 76,6 cent per liter. Nederland blijft daarmee de hoogste accijns op benzine van Europa houden.

Diesel

De accijns voor diesel wordt eveneens verhoogd met 0,9 procent en komt op 48,2 cent per liter. De accijns op lpg wordt relatief het meest verhoogd en komt per 1 januari op een bedrag van 18,5 cent per liter. Deze verhogingen zijn exclusief 21 procent btw.

Nederland kent een systeem van automatische indexatie van accijnzen op brandstoffen, in tegenstelling tot de buurlanden. Hierdoor lopen de accijnzen van Nederland steeds verder uit de pas met die van Duitsland en België. Gevolg is dat particuliere en zakelijke rijders massaal over de grens tanken. Tot en met september van dit jaar liepen de verkoopvolumes terug met 3,9 procent voor benzine en 7,4 procent voor diesel.

Kamervragen

Nove en andere organisaties waarschuwden vorig jaar al voor de negatieve gevolgen van de eenzijdige accijnsverhogingen van het kabinet. Ondanks vele onderzoeken en Kamervragen zette het kabinet haar besluit door, met als resultaat forse omzetdalingen bij tankstations en brandstofleveranciers.

De accijnsverhoging op lpg maakt onderdeel uit van een eerder voorgenomen trapsgewijze verhoging. ”Het lijkt er sterk op dat de Nederlandse overheid het product versneld wil uitfaseren”, aldus Nove-directeur Erik de Vries. Daar waar de verkoop van het relatief milieuvriendelijke gas in andere Europese landen in de lift zit, lopen de verkopen in Nederland fors terug, met liefst 22,8 procent in de eerste negen maanden van dit jaar. Dit terwijl Nederland juist altijd koploper is geweest.

Buurlanden

De accijns op lpg is in vijf jaar tijd met liefst 114 procent gestegen. Voor veel bedrijven in de sector betekent dit de nekslag. Nove pleit al geruime tijd voor afstemming van de accijnzen met de buurlanden. Alleen op deze manier kunnen honderden bedrijven én banen in de grensregio worden gered.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Accijnstarieven voor 2015 bekend, opnieuw een verhoging | TankPro.nl

Accijnstarieven voor 2015 bekend, opnieuw een verhoging

Accijnzen op brandstoffen gaan per 1 januari wederom omhoog, ondanks fel protest van brancheorganisaties en ondernemers in de grensstreek. Het verschil in accijnzen tussen Nederland en de buurlanden loopt hiermee verder op. Branchevereniging Nove roept de Tweede Kamer op deze verhogingen alsnog te laten schrappen.

De nieuwe tarieven voor benzine-, diesel- en lpg-heffingen voor volgend jaar zijn onlangs definitief vastgesteld. De accijns op benzine wordt met 0,9 procent verhoogd en komt op een totaal van 76,6 cent per liter. Nederland blijft daarmee de hoogste accijns op benzine van Europa houden.

Diesel

De accijns voor diesel wordt eveneens verhoogd met 0,9 procent en komt op 48,2 cent per liter. De accijns op lpg wordt relatief het meest verhoogd en komt per 1 januari op een bedrag van 18,5 cent per liter. Deze verhogingen zijn exclusief 21 procent btw.

Nederland kent een systeem van automatische indexatie van accijnzen op brandstoffen, in tegenstelling tot de buurlanden. Hierdoor lopen de accijnzen van Nederland steeds verder uit de pas met die van Duitsland en België. Gevolg is dat particuliere en zakelijke rijders massaal over de grens tanken. Tot en met september van dit jaar liepen de verkoopvolumes terug met 3,9 procent voor benzine en 7,4 procent voor diesel.

Kamervragen

Nove en andere organisaties waarschuwden vorig jaar al voor de negatieve gevolgen van de eenzijdige accijnsverhogingen van het kabinet. Ondanks vele onderzoeken en Kamervragen zette het kabinet haar besluit door, met als resultaat forse omzetdalingen bij tankstations en brandstofleveranciers.

De accijnsverhoging op lpg maakt onderdeel uit van een eerder voorgenomen trapsgewijze verhoging. ”Het lijkt er sterk op dat de Nederlandse overheid het product versneld wil uitfaseren”, aldus Nove-directeur Erik de Vries. Daar waar de verkoop van het relatief milieuvriendelijke gas in andere Europese landen in de lift zit, lopen de verkopen in Nederland fors terug, met liefst 22,8 procent in de eerste negen maanden van dit jaar. Dit terwijl Nederland juist altijd koploper is geweest.

Buurlanden

De accijns op lpg is in vijf jaar tijd met liefst 114 procent gestegen. Voor veel bedrijven in de sector betekent dit de nekslag. Nove pleit al geruime tijd voor afstemming van de accijnzen met de buurlanden. Alleen op deze manier kunnen honderden bedrijven én banen in de grensregio worden gered.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.