Shell: GTL geschikt voor verduurzaming lokaal vervoer

De brandstof Gas-to-Liquids (GTL) is volgens energiemaatschappij Shell een goede manier om lokaal vervoer te verduurzamen. “GTL is een schoner alternatief voor diesel, en met name geschikt voor sectoren die in de lokale omgeving actief zijn, zoals de constructiesector, stedelijk vervoer en scheepvaart”, zegt Melanie Zeeuw van der Laan, Business Development Manager voor Shell GTL Fuel in Nederland.

Shell GTL Fuel verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie. Het stoot daardoor minder schadelijke stoffen en minder zichtbare zwarte rook uit. De brandstof is eenvoudig toe te passen in nieuwe en oudere zware dieselmotoren.

Gebruik

”GTL kan een bijdrage leveren aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van stank- en geluidsoverlast van voer- en vaartuigen die nu nog diesel gebruiken”, vervolgt Zeeuw van der Laan. De brandstof is direct toepasbaar in bestaande dieselmotoren.

”Dit is vooral interessant als vervoerders in de omgeving willen bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit, maar (nog) niet willen investeren in nieuwere motoren. Bij Shell denken we dat GTL vooral voor het maritieme vervoer, het stedelijk vervoer en de bouwsector interessant is. En we zien dat veel gemeenten kiezen voor het gebruik ervan voor hun wagenparken.”

Aardgas

Gas-to-Liquids is een synthetische brandstof die van aardgas wordt gemaakt. Het gas wordt middels het zogeheten Fischer-Tropsch-proces omgezet naar een vloeibare brandstof. De toepassing van het proces is een innovatie van Nederlandse bodem en werd bedacht door onderzoekers van Shell Technology Centre in Amsterdam.

Shell introduceerde GTL Fuel twee jaar geleden op de Nederlandse markt en heeft momenteel vier tankstations waar de alternatieve brandstof wordt verkocht: Twee in Rotterdam, één in Amsterdam en nog een bij luchthaven Schiphol. ”Daarnaast leveren we bij bedrijven aan huis, indien die over eigen tankinstallaties beschikken”, sluit Zeeuw van der Laan af.

Melanie Zeeuw van der Laan is één van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres, dat plaatsvindt op 11 november in Maarssen. Tijdens het congres wordt onder meer aandacht besteed aan de rol van GTL in de brandstofmix van de toekomst en welke mogelijkheden de brandstof biedt voor tankstation-ondernemers en brandstofhandelaren.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell: GTL geschikt voor verduurzaming lokaal vervoer | TankPro.nl

Shell: GTL geschikt voor verduurzaming lokaal vervoer

De brandstof Gas-to-Liquids (GTL) is volgens energiemaatschappij Shell een goede manier om lokaal vervoer te verduurzamen. “GTL is een schoner alternatief voor diesel, en met name geschikt voor sectoren die in de lokale omgeving actief zijn, zoals de constructiesector, stedelijk vervoer en scheepvaart”, zegt Melanie Zeeuw van der Laan, Business Development Manager voor Shell GTL Fuel in Nederland.

Shell GTL Fuel verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie. Het stoot daardoor minder schadelijke stoffen en minder zichtbare zwarte rook uit. De brandstof is eenvoudig toe te passen in nieuwe en oudere zware dieselmotoren.

Gebruik

”GTL kan een bijdrage leveren aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van stank- en geluidsoverlast van voer- en vaartuigen die nu nog diesel gebruiken”, vervolgt Zeeuw van der Laan. De brandstof is direct toepasbaar in bestaande dieselmotoren.

”Dit is vooral interessant als vervoerders in de omgeving willen bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit, maar (nog) niet willen investeren in nieuwere motoren. Bij Shell denken we dat GTL vooral voor het maritieme vervoer, het stedelijk vervoer en de bouwsector interessant is. En we zien dat veel gemeenten kiezen voor het gebruik ervan voor hun wagenparken.”

Aardgas

Gas-to-Liquids is een synthetische brandstof die van aardgas wordt gemaakt. Het gas wordt middels het zogeheten Fischer-Tropsch-proces omgezet naar een vloeibare brandstof. De toepassing van het proces is een innovatie van Nederlandse bodem en werd bedacht door onderzoekers van Shell Technology Centre in Amsterdam.

Shell introduceerde GTL Fuel twee jaar geleden op de Nederlandse markt en heeft momenteel vier tankstations waar de alternatieve brandstof wordt verkocht: Twee in Rotterdam, één in Amsterdam en nog een bij luchthaven Schiphol. ”Daarnaast leveren we bij bedrijven aan huis, indien die over eigen tankinstallaties beschikken”, sluit Zeeuw van der Laan af.

Melanie Zeeuw van der Laan is één van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres, dat plaatsvindt op 11 november in Maarssen. Tijdens het congres wordt onder meer aandacht besteed aan de rol van GTL in de brandstofmix van de toekomst en welke mogelijkheden de brandstof biedt voor tankstation-ondernemers en brandstofhandelaren.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.