Nieuwe Belgische regering verhoogt diesel- en tabaksaccijns

Voor tankstation-ondernemers aan de Belgische grens gloort er hoop. Het nieuwe kabinet bij de zuiderburen heeft in zijn regeerakkoord vastgelegd dat de accijnzen op diesel en tabak omhoog gaan. Ook komt er een jaarlijkse indexatie van de brandstof- en tabaksheffingen. Het prijsverschil met Nederland wordt door de nieuwe maatregelen een stuk kleiner.

Veel tankstations aan de grens met België zijn de laatste tijd een groot deel van hun klanten kwijtgeraakt door het grote prijsverschil met de zuiderburen. Verliezen van zeventig of tachtig procent van de omzet zijn geen uitzondering.

Benzine

Hoeveel de dieselaccijnzen in België omhoog gaan, is niet duidelijk. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat de uitwerking van de plannen nog niet heeft plaatsgevonden. Ook het moment waarop de verhoging van kracht worden, is nog niet bepaald. Eerdere berichten hierover spraken van een dusdanige verhoging dat diesel net zo duur wordt als benzine. Dit zou een verhoging van achttien cent per liter diesel betekenen en zou ervoor zorgen dat die brandstof bij Nederlandse stations in veel gevallen goedkoper wordt dan bij de buitenlandse concurrentie.

Als de accijnzen daadwerkelijk omhoog gaan in België zou dat voor veel Nederlandse grenspomphouders goed nieuws betekenen. Eén van hen is Gert-Jan Lingen. Hij is tankstation-ondernemer in Weert en heeft een locatie op slechts enkele honderden meters van de Belgische grens.

Verlies

Sinds 2012 verloor Lingen tachtig tot negentig procent van zijn dieselomzet. Vanaf het moment dat de BTW omhoog ging twee jaar geleden en de diverse andere belastingverhogingen volgden, is hij van 25.000 liter per dag teruggegaan naar zo’n 2.000 liter.

”Gelukkig heb ik nog wat andere activiteiten, zoals bunkering en smeerolie, waar ik  geld mee verdien. Anders had ik mijn station al lang moeten sluiten. De huidige belastingverschillen zijn zó groot, dat daar niet tegen op te boksen is.”

Verhoging

”Als de verhoging op diesel daadwerkelijk doorgaat, zou ik al voor een groot deel uit de brand zijn. Ik moet het namelijk vooral hebben van de dieselverkoop. Dat is het belangrijkste voor mij. Benzine en lpg verkocht ik ook vóór de belastingverhogingen van de laatste jaren ook al weinig.”

Het prijsverschil met de Belgische station en de vestiging van Lingen is nu tussen de zeven en de tien cent per liter diesel. Bij een forse accijnsverhoging ten zuiden van de grens zou het station van de Limburgse ondernemer veel meer klanten trekken, denkt hij.

Belasting

De teruggaveregeling voor professionele gebruikers van diesel blijft bestaan. Hierdoor kunnen Nederlandse transporteurs die in België tanken een deel van de betaalde belasting terugkrijgen. ”Of de transportbedrijven in de toekomst bij mij komen tanken, is even afwachten. Maar de particuliere gebruiker krijg ik waarschijnlijk wel weer terug”, aldus Lingen.

Dat in België de accijnzen omhoog gaan, is voor branchevereniging Bovag niet meer dan een doekje voor het bloeden. ”Daardoor worden de prijsverschillen wat kleiner, maar zijn ze zeker niet weg. Pomphouders hebben bovendien al heel veel schade geleden de afgelopen tijd. Daar doet een Belgische verhoging niets aan af.”

Rechtszaak

Voor pomphouders aan de Duitse grens verandert er bovendien niets aan hun nijpende situatie. Mede daarom zetten Beta en Bovag door met hun rechtszaak tegen de Nederlandse staat. Beide verenigingen trekken gezamenlijk op om bij de rechter compensatie voor gedupeerde ondernemers af te dwingen. Er wordt tegelijkertijd een kort geding en een reguliere rechtsprocedure gestart.

Daartoe is eerder deze week de Stichting Accijnsclaim Pomphouders opgericht. ”Daarmee is de weg vrij voor een kort geding en een bodemprocedure tegen de Staat. Zodat we namens alle ondernemers schadevergoeding kunnen eisen voor de negatieve gevolgen van de accijnsverhogingen van begin dit jaar”, legt Bovag-woordvoerder Paul de Waal uit. ”De dagvaarding gaan we spoedig de deur uit doen.”

Pomphouder

De Limburgse pomphouder Roger Smeets was aanvankelijk van plan om samen met een aantal andere ondernemers een eigen rechtsprocedure te beginnen, maar heeft zich nu bij het initiatief aangesloten. Wel wordt donderdag een eigen stichting opgericht, De Grens Bereikt!, waarvan één deelnemer ook zitting neemt in het bestuur van de Bovag en Beta-stichting.

“We denken dat we een sterker signaal afgeven als we samen strijden tegen de accijnsverhoging”, aldus Smeets. Zijn stichting gaat afwachten wat het kort geding van Beta en Bovag brengt. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, wil De Grens Bereikt! alsnog een eigen procedure starten.

Tabak

”Daarnaast is het zo dat mensen nu gewend zijn om in België te tanken. Dat verandert echt niet zomaar. En aan de Duitse grens verandert er helemaal niets. We blijven dan ook procederen en blijven op het standpunt dat de accijnzen in verschillende landen geharmoniseerd moeten worden.”

Of de accijnsverhoging op tabak in België veel verschil zal maken voor Nederlandse grenspomphouders is maar de vraag. De Nederlandse regering heeft namelijk het voornemen om begin volgend jaar de heffingen op tabak te verhogen. De accijnzen gaan dan omhoog met negen cent per pakje sigaretten en shag. Als de heffingen in België niet verder omhoog gaan dan in Nederland, merken grenspomphouders er waarschijnlijk nog steeds niets van.

Tom van Gurp

Lees ook: ‘Belgische formateurs overwegen verhoging van dieselaccijns

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Belgische regering verhoogt diesel- en tabaksaccijns | TankPro.nl

Nieuwe Belgische regering verhoogt diesel- en tabaksaccijns

Voor tankstation-ondernemers aan de Belgische grens gloort er hoop. Het nieuwe kabinet bij de zuiderburen heeft in zijn regeerakkoord vastgelegd dat de accijnzen op diesel en tabak omhoog gaan. Ook komt er een jaarlijkse indexatie van de brandstof- en tabaksheffingen. Het prijsverschil met Nederland wordt door de nieuwe maatregelen een stuk kleiner.

Veel tankstations aan de grens met België zijn de laatste tijd een groot deel van hun klanten kwijtgeraakt door het grote prijsverschil met de zuiderburen. Verliezen van zeventig of tachtig procent van de omzet zijn geen uitzondering.

Benzine

Hoeveel de dieselaccijnzen in België omhoog gaan, is niet duidelijk. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat de uitwerking van de plannen nog niet heeft plaatsgevonden. Ook het moment waarop de verhoging van kracht worden, is nog niet bepaald. Eerdere berichten hierover spraken van een dusdanige verhoging dat diesel net zo duur wordt als benzine. Dit zou een verhoging van achttien cent per liter diesel betekenen en zou ervoor zorgen dat die brandstof bij Nederlandse stations in veel gevallen goedkoper wordt dan bij de buitenlandse concurrentie.

Als de accijnzen daadwerkelijk omhoog gaan in België zou dat voor veel Nederlandse grenspomphouders goed nieuws betekenen. Eén van hen is Gert-Jan Lingen. Hij is tankstation-ondernemer in Weert en heeft een locatie op slechts enkele honderden meters van de Belgische grens.

Verlies

Sinds 2012 verloor Lingen tachtig tot negentig procent van zijn dieselomzet. Vanaf het moment dat de BTW omhoog ging twee jaar geleden en de diverse andere belastingverhogingen volgden, is hij van 25.000 liter per dag teruggegaan naar zo’n 2.000 liter.

”Gelukkig heb ik nog wat andere activiteiten, zoals bunkering en smeerolie, waar ik  geld mee verdien. Anders had ik mijn station al lang moeten sluiten. De huidige belastingverschillen zijn zó groot, dat daar niet tegen op te boksen is.”

Verhoging

”Als de verhoging op diesel daadwerkelijk doorgaat, zou ik al voor een groot deel uit de brand zijn. Ik moet het namelijk vooral hebben van de dieselverkoop. Dat is het belangrijkste voor mij. Benzine en lpg verkocht ik ook vóór de belastingverhogingen van de laatste jaren ook al weinig.”

Het prijsverschil met de Belgische station en de vestiging van Lingen is nu tussen de zeven en de tien cent per liter diesel. Bij een forse accijnsverhoging ten zuiden van de grens zou het station van de Limburgse ondernemer veel meer klanten trekken, denkt hij.

Belasting

De teruggaveregeling voor professionele gebruikers van diesel blijft bestaan. Hierdoor kunnen Nederlandse transporteurs die in België tanken een deel van de betaalde belasting terugkrijgen. ”Of de transportbedrijven in de toekomst bij mij komen tanken, is even afwachten. Maar de particuliere gebruiker krijg ik waarschijnlijk wel weer terug”, aldus Lingen.

Dat in België de accijnzen omhoog gaan, is voor branchevereniging Bovag niet meer dan een doekje voor het bloeden. ”Daardoor worden de prijsverschillen wat kleiner, maar zijn ze zeker niet weg. Pomphouders hebben bovendien al heel veel schade geleden de afgelopen tijd. Daar doet een Belgische verhoging niets aan af.”

Rechtszaak

Voor pomphouders aan de Duitse grens verandert er bovendien niets aan hun nijpende situatie. Mede daarom zetten Beta en Bovag door met hun rechtszaak tegen de Nederlandse staat. Beide verenigingen trekken gezamenlijk op om bij de rechter compensatie voor gedupeerde ondernemers af te dwingen. Er wordt tegelijkertijd een kort geding en een reguliere rechtsprocedure gestart.

Daartoe is eerder deze week de Stichting Accijnsclaim Pomphouders opgericht. ”Daarmee is de weg vrij voor een kort geding en een bodemprocedure tegen de Staat. Zodat we namens alle ondernemers schadevergoeding kunnen eisen voor de negatieve gevolgen van de accijnsverhogingen van begin dit jaar”, legt Bovag-woordvoerder Paul de Waal uit. ”De dagvaarding gaan we spoedig de deur uit doen.”

Pomphouder

De Limburgse pomphouder Roger Smeets was aanvankelijk van plan om samen met een aantal andere ondernemers een eigen rechtsprocedure te beginnen, maar heeft zich nu bij het initiatief aangesloten. Wel wordt donderdag een eigen stichting opgericht, De Grens Bereikt!, waarvan één deelnemer ook zitting neemt in het bestuur van de Bovag en Beta-stichting.

“We denken dat we een sterker signaal afgeven als we samen strijden tegen de accijnsverhoging”, aldus Smeets. Zijn stichting gaat afwachten wat het kort geding van Beta en Bovag brengt. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, wil De Grens Bereikt! alsnog een eigen procedure starten.

Tabak

”Daarnaast is het zo dat mensen nu gewend zijn om in België te tanken. Dat verandert echt niet zomaar. En aan de Duitse grens verandert er helemaal niets. We blijven dan ook procederen en blijven op het standpunt dat de accijnzen in verschillende landen geharmoniseerd moeten worden.”

Of de accijnsverhoging op tabak in België veel verschil zal maken voor Nederlandse grenspomphouders is maar de vraag. De Nederlandse regering heeft namelijk het voornemen om begin volgend jaar de heffingen op tabak te verhogen. De accijnzen gaan dan omhoog met negen cent per pakje sigaretten en shag. Als de heffingen in België niet verder omhoog gaan dan in Nederland, merken grenspomphouders er waarschijnlijk nog steeds niets van.

Tom van Gurp

Lees ook: ‘Belgische formateurs overwegen verhoging van dieselaccijns

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.