Duitsland

Duitse regering twijfelt over invoering van tolvignet

De komst van een tolvignet voor alle weggebruikers in Duitsland staat op losse schroeven. Diverse coalitiegenoten van initiatiefnemer en verkeersminister Alexander Dobrindt zien niets in de plannen om tol te heffen vanaf 2016. Zij denken dat de invoering veel meer kost dan gepland en dat de maatregel bovendien juridisch niet haalbaar is. Een compromis is naar verluidt in de maak.

Voor Nederlandse grenspomphouders zou de komst van het tolvignet juist goed nieuws zijn. In het buitenland tanken is namelijk een stukje duurder als de ’Maut’ wordt ingevoerd. Veel Nederlandse autorijders zouden besluiten om vaker de tank vol te gooien in eigen land, als ze extra moeten betalen bij de oosterburen.

Weggebruikers

Als de plannen worden ingevoerd, moeten alle weggebruikers een tolvignet aanschaffen. Duitsers worden echter gecompenseerd door een lagere wegenbelasting. Buitenlanders krijgen niets terug, waardoor dus vooral zij de dupe worden.

Veel Duitse bedrijven en overheden vlakbij de grens met Nederland zijn in het verweer gekomen. Zij vrezen dat minder handel gedreven kan worden als de tolplannen werkelijkheid worden. Ook zouden dan minder Nederlanders de grens oversteken om in Duitsland geld uit te geven.

Tankstations

De Duitse regering praat momenteel over een compromis. Daarbij zou alleen tol moeten worden betaald bij gebruik van de snelweg. De schade voor bedrijven aan de Duitse kant van de grens zou daardoor kleiner moeten worden. Voor Nederlandse tankstations zou echter precies het tegenovergestelde worden bereikt.

Lees ook: Nederlanders mijden Duitsland bij invoering van tolvignet

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse regering twijfelt over invoering van tolvignet | TankPro.nl
Duitsland

Duitse regering twijfelt over invoering van tolvignet

De komst van een tolvignet voor alle weggebruikers in Duitsland staat op losse schroeven. Diverse coalitiegenoten van initiatiefnemer en verkeersminister Alexander Dobrindt zien niets in de plannen om tol te heffen vanaf 2016. Zij denken dat de invoering veel meer kost dan gepland en dat de maatregel bovendien juridisch niet haalbaar is. Een compromis is naar verluidt in de maak.

Voor Nederlandse grenspomphouders zou de komst van het tolvignet juist goed nieuws zijn. In het buitenland tanken is namelijk een stukje duurder als de ’Maut’ wordt ingevoerd. Veel Nederlandse autorijders zouden besluiten om vaker de tank vol te gooien in eigen land, als ze extra moeten betalen bij de oosterburen.

Weggebruikers

Als de plannen worden ingevoerd, moeten alle weggebruikers een tolvignet aanschaffen. Duitsers worden echter gecompenseerd door een lagere wegenbelasting. Buitenlanders krijgen niets terug, waardoor dus vooral zij de dupe worden.

Veel Duitse bedrijven en overheden vlakbij de grens met Nederland zijn in het verweer gekomen. Zij vrezen dat minder handel gedreven kan worden als de tolplannen werkelijkheid worden. Ook zouden dan minder Nederlanders de grens oversteken om in Duitsland geld uit te geven.

Tankstations

De Duitse regering praat momenteel over een compromis. Daarbij zou alleen tol moeten worden betaald bij gebruik van de snelweg. De schade voor bedrijven aan de Duitse kant van de grens zou daardoor kleiner moeten worden. Voor Nederlandse tankstations zou echter precies het tegenovergestelde worden bereikt.

Lees ook: Nederlanders mijden Duitsland bij invoering van tolvignet

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.