Ook in Europa vragen over accijnsverhoging Nederland

Europarlementariër Toine Manders van de 50Plus-partij heeft vragen gesteld over de accijnsproblematiek in Nederland. De ex-VVD’er noemt de recente belastingmaatregel disproportioneel en vraagt zich af of het niet zorgt voor een belemmering van het vrije verkeer van goederen en diensten. Hij hoopt dat door de vragen extra politieke druk vanuit Brussel komt om iets te doen aan de torenhoge heffingen op benzine, diesel en lpg.

De vragen zijn gesteld aan de Europese Commissie. Dat de commissie meteen stappen onderneemt, verwacht Manders niet. ”Nederland gaat zelf over de belastingen, dus Brussel gaat niet zeggen dat het moet worden aangepast.” Hij hoopt echter dat de vragen zorgen voor diplomatieke actie.

Grensgebied

”Er kan wel worden gesproken over de problematiek als de eurocommissaris onze premier ontmoet. Een aantal jaren terug heb ik in Europa vragen gesteld over een ongunstige BPM-regeling. Daar is toen ook over gesproken tussen Europa en Nederland en die regeling is uiteindelijk gewijzigd.”

Als het aan Manders ligt, wordt de accijnsverhoging zo snel mogelijk teruggedraaid. ”Het is een gigantisch probleem. Voor familiebedrijven in het grensgebied kan dit de doodsteek zijn.”

Pomphouders

Dat denkt ook branchevereniging Bovag. Zij hielden vorige week drie bijeenkomsten, verspreid over het land, om de problematiek te bespreken. Ook presenteerde de belangenclub een ludiek verkeersbord dat ondernemers kunnen downloaden.

Daarnaast werden tijdens de bijeenkomsten pomphouders, tabaksdetaillisten en slijters in contact gebracht met lokale en landelijke politici. Onder andere Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Ed Groot (PvdA) waren aanwezig. Groot gaf aan dat de belastingverhoging wordt teruggedraaid als blijkt dat accijnsopbrengsten tegenvallen door grootschalig brandstoftoerisme.

Buitenland

Dat Nederlandse automobilisten daadwerkelijk massaal naar het buitenland gaan om te tanken, is onder andere te zien aan de grensovergang in het Brabantse Goirle. Daar wordt een extra rijstrook aangelegd om het toegestroomde Nederlandse verkeer in goede banen te leiden. De autorijders gaan massaal naar een tankstation net over de grens in België, waar inmiddels met een verkeersregelaar wordt gewerkt om alles in goede banen te leiden. De verkeersregelaar is een medewerker van het station en was in het recente verleden werkzaam bij een Nederlandse ondernemer.

Zowel de gemeente Goirle als de Belgische gemeente Ravels betalen vierduizend euro om het extra asfalt mogelijk te maken. Tot ontsteltenis van de lokale pomphouders. Die zouden liever zien dat de lokale overheid het geld gebruikt om hen te steunen.

Ondernemers

Ook branchevereniging Beta vindt dat de gemeentes die vierduizend euro wel beter kunnen besteden. Bijvoorbeeld door middel van een compensatieregeling voor gedupeerde ondernemers, de zogeheten de-minimisregeling. Die wet staat het toe dat overheden maximaal 200.000 euro uitkeren als steun aan een onderneming.

Beta raadt dan ook pomphouders aan om deze regeling onder de aandacht te brengen van lokale politici. Want niet alleen de landelijke overheid mag overgaan tot een dergelijke uitkering, ook lagere overheden mogen dat.

Tom van Gurp

Lees ook: Oppositie wil snel cijfers van accijnsinkomsten januari

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook in Europa vragen over accijnsverhoging Nederland | TankPro.nl

Ook in Europa vragen over accijnsverhoging Nederland

Europarlementariër Toine Manders van de 50Plus-partij heeft vragen gesteld over de accijnsproblematiek in Nederland. De ex-VVD’er noemt de recente belastingmaatregel disproportioneel en vraagt zich af of het niet zorgt voor een belemmering van het vrije verkeer van goederen en diensten. Hij hoopt dat door de vragen extra politieke druk vanuit Brussel komt om iets te doen aan de torenhoge heffingen op benzine, diesel en lpg.

De vragen zijn gesteld aan de Europese Commissie. Dat de commissie meteen stappen onderneemt, verwacht Manders niet. ”Nederland gaat zelf over de belastingen, dus Brussel gaat niet zeggen dat het moet worden aangepast.” Hij hoopt echter dat de vragen zorgen voor diplomatieke actie.

Grensgebied

”Er kan wel worden gesproken over de problematiek als de eurocommissaris onze premier ontmoet. Een aantal jaren terug heb ik in Europa vragen gesteld over een ongunstige BPM-regeling. Daar is toen ook over gesproken tussen Europa en Nederland en die regeling is uiteindelijk gewijzigd.”

Als het aan Manders ligt, wordt de accijnsverhoging zo snel mogelijk teruggedraaid. ”Het is een gigantisch probleem. Voor familiebedrijven in het grensgebied kan dit de doodsteek zijn.”

Pomphouders

Dat denkt ook branchevereniging Bovag. Zij hielden vorige week drie bijeenkomsten, verspreid over het land, om de problematiek te bespreken. Ook presenteerde de belangenclub een ludiek verkeersbord dat ondernemers kunnen downloaden.

Daarnaast werden tijdens de bijeenkomsten pomphouders, tabaksdetaillisten en slijters in contact gebracht met lokale en landelijke politici. Onder andere Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Ed Groot (PvdA) waren aanwezig. Groot gaf aan dat de belastingverhoging wordt teruggedraaid als blijkt dat accijnsopbrengsten tegenvallen door grootschalig brandstoftoerisme.

Buitenland

Dat Nederlandse automobilisten daadwerkelijk massaal naar het buitenland gaan om te tanken, is onder andere te zien aan de grensovergang in het Brabantse Goirle. Daar wordt een extra rijstrook aangelegd om het toegestroomde Nederlandse verkeer in goede banen te leiden. De autorijders gaan massaal naar een tankstation net over de grens in België, waar inmiddels met een verkeersregelaar wordt gewerkt om alles in goede banen te leiden. De verkeersregelaar is een medewerker van het station en was in het recente verleden werkzaam bij een Nederlandse ondernemer.

Zowel de gemeente Goirle als de Belgische gemeente Ravels betalen vierduizend euro om het extra asfalt mogelijk te maken. Tot ontsteltenis van de lokale pomphouders. Die zouden liever zien dat de lokale overheid het geld gebruikt om hen te steunen.

Ondernemers

Ook branchevereniging Beta vindt dat de gemeentes die vierduizend euro wel beter kunnen besteden. Bijvoorbeeld door middel van een compensatieregeling voor gedupeerde ondernemers, de zogeheten de-minimisregeling. Die wet staat het toe dat overheden maximaal 200.000 euro uitkeren als steun aan een onderneming.

Beta raadt dan ook pomphouders aan om deze regeling onder de aandacht te brengen van lokale politici. Want niet alleen de landelijke overheid mag overgaan tot een dergelijke uitkering, ook lagere overheden mogen dat.

Tom van Gurp

Lees ook: Oppositie wil snel cijfers van accijnsinkomsten januari

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.