elektrische auto

Nederlanders zien toekomst in EV’s maar kiezen benzine

Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten gelooft dat elektrische voertuigen de toekomst hebben. Toch blijven ze voorlopig op benzine rijden. Dat zijn de conclusies van een onderzoek dat technologiebedrijf Bosch deed onder duizend respondenten. Ook blijkt uit de enquête dat de auto nog altijd het meest gebruikte privé-vervoermiddel is.

Het hoge prijskaartje van een elektrische auto en het geringe rijbereik blijven voor vele Nederlanders een struikelblok. Een grote meerderheid van de Nederlanders (68 procent) kiest voor een benzineauto als volgende auto en nog eens acht procent overweegt een hybride te kopen.

Toekomst

Driekwart van de Nederlanders gelooft in een toekomst voor de elektrische auto. Dat is onveranderd tegenover de vorige enquête in 2011. Toch overweegt slechts drie procent van de respondenten de aankoop van een elektrisch voertuig, tegenover anderhalf procent in het vorige onderzoek. De prijs blijft het grootste struikelblok: 81 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een auto met traditionele verbrandingsmotor. 94 procent is ook niet bereid deze meerkost te betalen.

Een meerderheid van de respondenten rijdt met een benzineauto (79 procent) en de meesten kiezen als volgende auto weer voor een voertuig op benzine. De redenen hiervoor zijn de aankoopprijs en het aantal af te leggen kilometers. Iets meer dan de helft van de respondenten vindt het huidige rijbereik van de EV’s, honderdvijftig tot tweehonderd kilometer, onvoldoende. Van deze respondenten vindt 71 procent dat een elektrische auto minstens vijfhonderd kilometer moet kunnen afleggen op een volle accu.

Laadpaal

De Nederlandse automobilist wil vooral niet zoeken naar een laadpaal voor zijn elektrische voertuig. Bijna zestig procent wil graag bij het tankstation opladen als hij eenmaal een auto met stekker heeft. Andere populaire plekken om de auto op te laden, zijn onder meer thuis of op het werk.

In het onderzoek, dat voor de derde maal werd uitgevoerd, polst Bosch de mening van de Nederlander over mobiliteit en duurzaamheid. Niet alleen de auto komt hierbij aan bod. De respondenten werden ook bevraagd over andere vervoermiddelen en het gebruik ervan. Daaruit blijkt dat de auto het meest gebruikte privé-vervoermiddel blijft: 72 procent van de respondenten neemt meestal de heilige koe om zich te verplaatsen.

Lees ook: Diesel en lpg verliezen terrein door opkomst van hybrides

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlanders zien toekomst in EV’s maar kiezen benzine | TankPro.nl
elektrische auto

Nederlanders zien toekomst in EV’s maar kiezen benzine

Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten gelooft dat elektrische voertuigen de toekomst hebben. Toch blijven ze voorlopig op benzine rijden. Dat zijn de conclusies van een onderzoek dat technologiebedrijf Bosch deed onder duizend respondenten. Ook blijkt uit de enquête dat de auto nog altijd het meest gebruikte privé-vervoermiddel is.

Het hoge prijskaartje van een elektrische auto en het geringe rijbereik blijven voor vele Nederlanders een struikelblok. Een grote meerderheid van de Nederlanders (68 procent) kiest voor een benzineauto als volgende auto en nog eens acht procent overweegt een hybride te kopen.

Toekomst

Driekwart van de Nederlanders gelooft in een toekomst voor de elektrische auto. Dat is onveranderd tegenover de vorige enquête in 2011. Toch overweegt slechts drie procent van de respondenten de aankoop van een elektrisch voertuig, tegenover anderhalf procent in het vorige onderzoek. De prijs blijft het grootste struikelblok: 81 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een auto met traditionele verbrandingsmotor. 94 procent is ook niet bereid deze meerkost te betalen.

Een meerderheid van de respondenten rijdt met een benzineauto (79 procent) en de meesten kiezen als volgende auto weer voor een voertuig op benzine. De redenen hiervoor zijn de aankoopprijs en het aantal af te leggen kilometers. Iets meer dan de helft van de respondenten vindt het huidige rijbereik van de EV’s, honderdvijftig tot tweehonderd kilometer, onvoldoende. Van deze respondenten vindt 71 procent dat een elektrische auto minstens vijfhonderd kilometer moet kunnen afleggen op een volle accu.

Laadpaal

De Nederlandse automobilist wil vooral niet zoeken naar een laadpaal voor zijn elektrische voertuig. Bijna zestig procent wil graag bij het tankstation opladen als hij eenmaal een auto met stekker heeft. Andere populaire plekken om de auto op te laden, zijn onder meer thuis of op het werk.

In het onderzoek, dat voor de derde maal werd uitgevoerd, polst Bosch de mening van de Nederlander over mobiliteit en duurzaamheid. Niet alleen de auto komt hierbij aan bod. De respondenten werden ook bevraagd over andere vervoermiddelen en het gebruik ervan. Daaruit blijkt dat de auto het meest gebruikte privé-vervoermiddel blijft: 72 procent van de respondenten neemt meestal de heilige koe om zich te verplaatsen.

Lees ook: Diesel en lpg verliezen terrein door opkomst van hybrides

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.