Pomphouders: ‘Voorkomen beter dan genezen bij doorrijders’

VIDEO – Doorrijders zijn voor veel tankstations een doorn in het oog. Ook Shell-ondernemer Pascal Tausch is ze beu. Daarom heeft hij diverse maatregelen genomen om het aantal brandstofdieven terug te dringen. Een daarvan is gebruikmaken van AutoAlert, een systeem van beveiligingsexpert BigBrother. ”Het aantal brandstofdieven neemt af en ik ben minder tijd en energie kwijt aan doorrijders”, aldus de Drunense Shell-pomphouder Pascal Tausch. Ook de Amsterdamse BP-ondernemer Jochen van der Voort ziet dat het werkt.

De pomphouder maakt sinds enkele maanden gebruik van het systeem. ”Het voorkomt echt een hoop rompslomp en tijdverspilling. Je hoeft niet achter je geld aan of juridische procedures te starten. Daarnaast is het voor mij ook een principekwestie. Je neemt nooit andermans spullen mee zonder te betalen.”

Preventief

”Voorkomen is beter dan genezen”, zegt Tausch. ”De tijd die je bespaart, kun je mooi voor andere dingen gebruiken. Je ziet ook dat het echt helpt als je maatregelen neemt tegen doorrijders. Dat merken we met onze digitale schandpaal en we merken het ook bij AutoAlert. We sluiten de pomp af als er een doorrijder is. Die kijkt dan vaak naar het personeel met een vragende blik. Als we dan ’nee’ schudden, weten ze genoeg en gaan ze er snel vandoor. Die komen dan ook niet meer terug.”

AutoAlert werkt als volgt. De camera’s op het voorterrein maken een beeld van elk voertuig en laten dat zien op een scherm bij de kassa. In de gegevens van het RDW wordt gekeken welke auto bij de kentekenplaat hoort. Merk, type, kleur en brandstofsoort komen op hetzelfde scherm te staan. De medewerker moet dan controleren of de auto bij de pomp ook daadwerkelijk voldoet aan de kenmerken die uit de RDW-gegevens blijken. ”Als het volgens de RDW een benzineauto is, maar hij staat diesel te tanken, weet je al genoeg.”

Kosten

Als beide voertuigen ’matchen’, wordt de pomp vrijgegeven. ”De medewerker moet dus een extra handeling verrichten door bij elk voertuig een check te doen”, legt de Amsterdamse BP-ondernemer Jochen van der Voort. ”Maar het levert ook veel op. De kosten voor het systeem heb je eruit als je enkele doorrijders weet te voorkomen. En dat is inmiddels al gelukt in de zes maanden dat ik van AutoAlert gebruik maak.”

”De extra handeling is misschien wat lastig als het druk is. Maar onze ervaring is dat doorrijders meestal langskomen in de avonduren. En dan is het juist rustiger. De medewerker heeft dan ook de tijd om een goede check te doen.” Van der Voort raadt andere ondernemers ook aan om van het systeem gebruik te maken. ”Alles wat je kunt doen om brandstofdieven tegen te gaan, moet je aanpakken. En het geld heb je zo weer terugverdiend.”

Kentekenplaat

”Het systeem van BigBrother kan ook preventief werken. Als een doorrijder weet dat jij kunt zien dat-ie met gestolen kentekenplaten rijdt, komt hij niet meer bij je terug om het nog eens te proberen.” Ook is er een zwarte lijst. Ondernemers die van AutoAlert gebruikmaken, kunnen gegevens met elkaar delen. Wordt een kenteken uit deze lijst herkend, dan geeft AutoAlert een audiosignaal af en wordt de gegevenslijn in rood gemarkeerd.

Bekijk hieronder een interview van TankPro TV met Shell-ondernemer Pascal Tausch:

Tom van Gurp

Lees ook: Deurwaarderskantoor signaleert afname aantal doorrijders

Lees ook: Systeem herkent preventie doorrijders met vals kenteken

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.