Doorrijders, tankstation

Deurwaarderskantoor signaleert afname aantal doorrijders

Het aantal doorrijders is dit jaar met 5 à 10 procent afgenomen. Dat concludeert deurwaarderskantoor PB Tankcollect op basis van de meldingen die zij ontvangt. Wat wel toeneemt is het aantal mensen dat uit geldnood weigert te betalen. “We krijgen steeds vaker meldingen van brandstofdieven die in de schuldsanering zitten”, vertelt directeur Rick van der Rest van PB Tankcollect.

In vergelijking met voorgaande jaren merkt Van der Rest een duidelijke teruggang in het totale aantal meldingen van doorrijders. Volgens hem komt dat onder meer doordat de tankstationbranche veel geld en energie steekt in het beveiligen van de vestigingen.

Limburg

Wel ziet PB Tankcollect dat in sommige regio’s nog steeds veel doorrijders actief zijn. “Vooral op plaatsen waar veel verkeer is. Grote steden en drukke snelwegen. Daarnaast zie je dat in Limburg veel mensen tanken zonder betalen.” Al heeft Van der Rest daar niet meteen een verklaring voor.

Ook commercieel directeur Aart van Rooijen van beveiligingsexpert BigBrother ziet dat er in bepaalde gebieden nog veel incidenten plaatsvinden, bijvoorbeeld in de regio Rotterdam en de grote steden in Brabant. “Maar we zien ook dat pomphouders die investeren in effectieve maatregelen tegen brandstofdieven er profijt van hebben. Ze merken dat het aantal doorrijders afneemt.”

Schuldsanering

Van der Rest signaleert dat de huidige financiële tegenwind zorgt voor meer niet-betalende automobilisten. “Steeds vaker zien we dat wanneer we met een doorrijder praten, blijkt dat ze in de schuldsanering zitten. Ze tanken omdat ze vandaag naar hun werk moeten en zien later wel hoe en wanneer ze de rekening betalen. Ze maken bijvoorbeeld ook geen gebruik van valse kentekenplaten.”

“Het blijft dan vaak niet bij één incident. Er zijn behoorlijk wat gevallen van doorrijders tegen wie al een procedure loopt, maar die toch opnieuw in de fout gaan. En een paar maanden later nog een keer. Het is geen incident meer, het is gedrag”, legt Van der Rest uit.

Ontmoediging

Daarom zet het deurwaarderskantoor niet alleen in op het achterhalen van het geld, maar ook op ontmoedigingsbeleid. “We willen de doorrijders in geldnood duidelijk maken dat hun gedrag grote gevolgen voor henzelf heeft, bijvoorbeeld dat ze strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. We constateren een bepaalde blindheid hiervoor bij de doorrijders.”

“Ook zijn er steeds meer pomphouders die camerabeelden van mensen die niet betalen online zetten. Dat weten doorrijders vaak niet. Daarnaast moeten ze niet alleen de benzinekosten alsnog betalen. De incassokosten komen daar nog bij, waardoor ze verder in de financiële problemen komen.” Die kosten zijn al gauw 40 euro en kunnen veel verder oplopen.

Tom van Gurp

Lees ook: Branche verwacht verbetering na verhuizing Tankenzonderbetalen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deurwaarderskantoor signaleert afname aantal doorrijders | TankPro.nl
Doorrijders, tankstation

Deurwaarderskantoor signaleert afname aantal doorrijders

Het aantal doorrijders is dit jaar met 5 à 10 procent afgenomen. Dat concludeert deurwaarderskantoor PB Tankcollect op basis van de meldingen die zij ontvangt. Wat wel toeneemt is het aantal mensen dat uit geldnood weigert te betalen. “We krijgen steeds vaker meldingen van brandstofdieven die in de schuldsanering zitten”, vertelt directeur Rick van der Rest van PB Tankcollect.

In vergelijking met voorgaande jaren merkt Van der Rest een duidelijke teruggang in het totale aantal meldingen van doorrijders. Volgens hem komt dat onder meer doordat de tankstationbranche veel geld en energie steekt in het beveiligen van de vestigingen.

Limburg

Wel ziet PB Tankcollect dat in sommige regio’s nog steeds veel doorrijders actief zijn. “Vooral op plaatsen waar veel verkeer is. Grote steden en drukke snelwegen. Daarnaast zie je dat in Limburg veel mensen tanken zonder betalen.” Al heeft Van der Rest daar niet meteen een verklaring voor.

Ook commercieel directeur Aart van Rooijen van beveiligingsexpert BigBrother ziet dat er in bepaalde gebieden nog veel incidenten plaatsvinden, bijvoorbeeld in de regio Rotterdam en de grote steden in Brabant. “Maar we zien ook dat pomphouders die investeren in effectieve maatregelen tegen brandstofdieven er profijt van hebben. Ze merken dat het aantal doorrijders afneemt.”

Schuldsanering

Van der Rest signaleert dat de huidige financiële tegenwind zorgt voor meer niet-betalende automobilisten. “Steeds vaker zien we dat wanneer we met een doorrijder praten, blijkt dat ze in de schuldsanering zitten. Ze tanken omdat ze vandaag naar hun werk moeten en zien later wel hoe en wanneer ze de rekening betalen. Ze maken bijvoorbeeld ook geen gebruik van valse kentekenplaten.”

“Het blijft dan vaak niet bij één incident. Er zijn behoorlijk wat gevallen van doorrijders tegen wie al een procedure loopt, maar die toch opnieuw in de fout gaan. En een paar maanden later nog een keer. Het is geen incident meer, het is gedrag”, legt Van der Rest uit.

Ontmoediging

Daarom zet het deurwaarderskantoor niet alleen in op het achterhalen van het geld, maar ook op ontmoedigingsbeleid. “We willen de doorrijders in geldnood duidelijk maken dat hun gedrag grote gevolgen voor henzelf heeft, bijvoorbeeld dat ze strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. We constateren een bepaalde blindheid hiervoor bij de doorrijders.”

“Ook zijn er steeds meer pomphouders die camerabeelden van mensen die niet betalen online zetten. Dat weten doorrijders vaak niet. Daarnaast moeten ze niet alleen de benzinekosten alsnog betalen. De incassokosten komen daar nog bij, waardoor ze verder in de financiële problemen komen.” Die kosten zijn al gauw 40 euro en kunnen veel verder oplopen.

Tom van Gurp

Lees ook: Branche verwacht verbetering na verhuizing Tankenzonderbetalen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.