Ballast Nedam en Waterstofnet openen 700 bar waterstoftankstation

Bouwbedrijf Ballast Nedam en Waterstofnet hebben vorige week het eerste waterstoftankstation in Brabant geopend. Het tankstation staat op de Automotive Campus in Helmond en is eigendom van Waterstofnet. Het Vlaams-Nederlandse bedrijf is ook opdrachtgever van het project. Ballast Nedam onderhoudt de vestiging de komende twee jaar.

De energiedrager wordt vooralsnog aangeboden op een druk van 350 bar. Daarmee kunnen waterstofbussen en -vuilniswagens worden getest. Enkele maanden na de opening wordt de druk aan de pomp opgevoerd tot 700 bar. Daarmee is het station ook interessant voor personenauto’s. Dergelijke auto’s rijden in Nederland nog niet of nauwelijks rond. Vrijwel alle grote autobedrijven ontwikkelen momenteel echter voertuigen op waterstof, die waarschijnlijk binnen enkele jaren in productie gaan.

Emissie

De realisatie van de het waterstoftankstation is mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant. Deze wil in 2025 emissieloos openbaar vervoer. De komst van het tankstation in Helmond is daarbij een belangrijke stap.

Waterstofnet wil de regio’s Vlaanderen en Zuid-Nederland laten uitgroeien tot een toonaangevende waterstofregio in Europa. Daartoe werkt de organisatie samen met industrie en overheden om projecten te realiseren die de energiedrager toegankelijk maken voor een breder publiek.

Kostprijs

Nu nog is de kostprijs van een waterstofvoertuig erg hoog. Een waterstofbus kost momenteel circa 1 miljoen euro, terwijl een elektrische bus ongeveer de helft kost. Een traditionele stadsbus is nog een stuk goedkoper, met een uitgave van plusminus een kwart miljoen euro. Ook de kosten voor het produceren van gebruiksklare waterstof zijn nu nog tamelijk hoog en moeten omlaag om het voor consumenten interessant te maken.

Lees ook: Ballast Nedam bouwt eerste 700 bar waterstoftankstation in Nederland

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.