Vakbond vreest verlies van 3.000 banen door accijnsverhoging

Duizenden banen komen op de tocht te staan als het kabinet doorzet met de plannen om de brandstofaccijnzen te verhogen. Dat zegt FNV Bondgenoten. Daarom stuurde de vakbond dinsdag een brandbrief naar staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Tegelijkertijd drong branchevereniging Beta dinsdag aan op compensatie voor pomphouders in de grensstreek.

FNV Bondgenoten pleit voor het schrappen van de accijnsverhogingen. Zo kunnen pomphouders in de grensstreek op een eerlijke manier concurreren met ondernemers in de buurlanden. Veel Nederlanders tanken nu al in België en Duitsland omdat dat voordeliger is. De autorijders halen niet alleen hun brandstof in het buitenland, maar kopen er bijvoorbeeld ook tabak, frisdrank en alcohol. Dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger als de brandstofprijzen verder stijgen begin volgend jaar.

Eerlijk speelveld

Als het kabinet toch doorzet met de accijnsplannen, hoopt FNV Bondgenoten dat andere maatregelen worden genomen om te zorgen voor een eerlijk speelveld. “Door de groeiende prijsverschillen met het buitenland, is het voor tankstationondernemers onmogelijk om te concurreren met pomphouders over de grens. Het gevolg is dat 800 tankstations in hun voortbestaan worden bedreigd en zo’n 3.000 banen op de tocht staan”, aldus voorzitter Ellen Dekkers.

Maandag debatteerde de Tweede Kamer over het belastingplan van het kabinet. Daarin staat dat de accijns van diesel met 3 cent omhoog gaat en van lpg met 7 cent. Bovendien komt er inflatiecorrectie en BTW bovenop, ook voor benzine. Coalitiepartijen PvdA en VVD hebben inmiddels steun gevonden bij oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Daardoor is er een meerderheid voor de accijnsverhogingen in zowel Tweede als Eerste Kamer. De verhogingen stonden maandag dan ook nauwelijks ter discussie.

Compensatie

Op de plannen voor accijnsverhoging is de afgelopen tijd een storm van kritiek gekomen. Diverse brancheverenigingen uit de mobiliteitssector zijn in het verweer gekomen en kwamen met ludieke acties. Daarnaast hebben oppositiepartijen PVV, SP en CDA geen goed woord over voor de verhoging.

Ook brancheorganisatie Beta baalt van de belastingmaatregel, maar geeft aan dat het terugdraaien van de accijnsverhoging een gepasseerd station is. Daarom wil de belangenvereniging dat pomphouders in de grensstreek worden gecompenseerd voor misgelopen omzet. Ieder van de circa 800 grenspompen zou een schadevergoeding van 100.000 euro moeten krijgen.

Grenspompen

“Wat vanuit Den Haag gezien wordt als een vervelende lokale bijwerking, is voor de 800 grenspompen al maanden een grimmige realiteit”, licht Beta-voorzitter Petra van Stijn toe. “Met een ton per onderneming kunnen we overbruggen en aanpassen.”

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbond vreest verlies van 3.000 banen door accijnsverhoging | TankPro.nl

Vakbond vreest verlies van 3.000 banen door accijnsverhoging

Duizenden banen komen op de tocht te staan als het kabinet doorzet met de plannen om de brandstofaccijnzen te verhogen. Dat zegt FNV Bondgenoten. Daarom stuurde de vakbond dinsdag een brandbrief naar staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Tegelijkertijd drong branchevereniging Beta dinsdag aan op compensatie voor pomphouders in de grensstreek.

FNV Bondgenoten pleit voor het schrappen van de accijnsverhogingen. Zo kunnen pomphouders in de grensstreek op een eerlijke manier concurreren met ondernemers in de buurlanden. Veel Nederlanders tanken nu al in België en Duitsland omdat dat voordeliger is. De autorijders halen niet alleen hun brandstof in het buitenland, maar kopen er bijvoorbeeld ook tabak, frisdrank en alcohol. Dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger als de brandstofprijzen verder stijgen begin volgend jaar.

Eerlijk speelveld

Als het kabinet toch doorzet met de accijnsplannen, hoopt FNV Bondgenoten dat andere maatregelen worden genomen om te zorgen voor een eerlijk speelveld. “Door de groeiende prijsverschillen met het buitenland, is het voor tankstationondernemers onmogelijk om te concurreren met pomphouders over de grens. Het gevolg is dat 800 tankstations in hun voortbestaan worden bedreigd en zo’n 3.000 banen op de tocht staan”, aldus voorzitter Ellen Dekkers.

Maandag debatteerde de Tweede Kamer over het belastingplan van het kabinet. Daarin staat dat de accijns van diesel met 3 cent omhoog gaat en van lpg met 7 cent. Bovendien komt er inflatiecorrectie en BTW bovenop, ook voor benzine. Coalitiepartijen PvdA en VVD hebben inmiddels steun gevonden bij oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Daardoor is er een meerderheid voor de accijnsverhogingen in zowel Tweede als Eerste Kamer. De verhogingen stonden maandag dan ook nauwelijks ter discussie.

Compensatie

Op de plannen voor accijnsverhoging is de afgelopen tijd een storm van kritiek gekomen. Diverse brancheverenigingen uit de mobiliteitssector zijn in het verweer gekomen en kwamen met ludieke acties. Daarnaast hebben oppositiepartijen PVV, SP en CDA geen goed woord over voor de verhoging.

Ook brancheorganisatie Beta baalt van de belastingmaatregel, maar geeft aan dat het terugdraaien van de accijnsverhoging een gepasseerd station is. Daarom wil de belangenvereniging dat pomphouders in de grensstreek worden gecompenseerd voor misgelopen omzet. Ieder van de circa 800 grenspompen zou een schadevergoeding van 100.000 euro moeten krijgen.

Grenspompen

“Wat vanuit Den Haag gezien wordt als een vervelende lokale bijwerking, is voor de 800 grenspompen al maanden een grimmige realiteit”, licht Beta-voorzitter Petra van Stijn toe. “Met een ton per onderneming kunnen we overbruggen en aanpassen.”

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.