accijns, tankstation grens

Nove: Nederlandse accijns hoogste in EU

De benzineaccijns in Nederland is de hoogste in de gehele EU. Dat meldt de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (Nove) op haar website. De belangenvereniging heeft een overzicht geplaatst met alle benzine- en dieselaccijnzen in Europa.

Daarmee wil Nove aandacht vragen voor de accijnslek, het verschijnsel dat veel Nederlanders in België en Duitsland tanken en daar belasting betalen. Niet alleen op benzine, maar ook op ter plekke gekochte tabak en alcohol, waardoor de buitenlandse schatkist wordt gespekt en niet de Nederlandse.

Europese Unie

Volgens de Nove-cijfers, die gebaseerd zijn op metingen van de Europese Unie, is de 0,75 cent accijns voor een liter benzine in Nederland de hoogste van de 27 EU-landen. Italië is tweede met een paar cent ‘achterstand’. Bijna de helft van de landen heeft tarieven van 50 cent of lager. Wat betreft de accijns voor een litertje diesel is Nederland subtopper in Europa. Dat tarief ligt in Italië bijna 20 cent hoger en in het Verenigd Koninkrijk zelfs 25 cent.

De Nederlandse staat heeft plannen om de accijnzen voor diesel en benzine te verhogen. Voor diesel komt er begin volgend jaar 3 cent bij. Voor benzine wordt het tarief aangepast aan de inflatie. Hoeveel dat is, is nog niet helemaal duidelijk. Al verwacht Nove-directeur Erik de Vries dat de verhoging neer zal komen op bijna 2 cent. Hij denkt dat volgend jaar nog meer Nederlanders over de grens gaan tanken. De verhogingen zorgen daardoor voor een vermindering van de belastinginkomsten, meent de Nove-directeur.

Inflatiecorrectie

De inflatiecorrectie op benzineaccijns komt jaarlijks terug en is vastgelegd in de wet. In de omringende landen zijn de laatste jaren de accijnzen niet verhoogd. “En daardoor lopen we steeds verder uit de pas met het buitenland”, aldus De Vries. Volgens hem zijn het de belastingen die ervoor zorgen dat Nederlandse benzine duurder is dan in andere EU-landen “Als je kijkt naar de prijzen exclusief BTW en accijns zit Nederland keurig in de middenmoot. De kale benzineprijzen zijn in Nederland zelfs lager dan in België.”

Momenteel zijn Nove en de andere belangenverenigingen Bovag en Beta in overleg met landelijke politiek. Doel van de onderhandelingen is het schrappen van de verhogingen en het gelijktrekken van de accijnstarieven in Europa.

Brandstofaccijnzen in Europese Unie, bron: Nove
Tom van Gurp

Lees ook: Tankstationbranche in gesprek met Weekers over accijnslek

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Nove: Nederlandse accijns hoogste in EU”

Rob van Gestel|05.09.13|15:27

Kan iemand in Den Haag uitleggen dat wij geen eiland zijn, en maar liefst 1200 km grens hebben?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nove: Nederlandse accijns hoogste in EU | TankPro.nl
accijns, tankstation grens

Nove: Nederlandse accijns hoogste in EU

De benzineaccijns in Nederland is de hoogste in de gehele EU. Dat meldt de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (Nove) op haar website. De belangenvereniging heeft een overzicht geplaatst met alle benzine- en dieselaccijnzen in Europa.

Daarmee wil Nove aandacht vragen voor de accijnslek, het verschijnsel dat veel Nederlanders in België en Duitsland tanken en daar belasting betalen. Niet alleen op benzine, maar ook op ter plekke gekochte tabak en alcohol, waardoor de buitenlandse schatkist wordt gespekt en niet de Nederlandse.

Europese Unie

Volgens de Nove-cijfers, die gebaseerd zijn op metingen van de Europese Unie, is de 0,75 cent accijns voor een liter benzine in Nederland de hoogste van de 27 EU-landen. Italië is tweede met een paar cent ‘achterstand’. Bijna de helft van de landen heeft tarieven van 50 cent of lager. Wat betreft de accijns voor een litertje diesel is Nederland subtopper in Europa. Dat tarief ligt in Italië bijna 20 cent hoger en in het Verenigd Koninkrijk zelfs 25 cent.

De Nederlandse staat heeft plannen om de accijnzen voor diesel en benzine te verhogen. Voor diesel komt er begin volgend jaar 3 cent bij. Voor benzine wordt het tarief aangepast aan de inflatie. Hoeveel dat is, is nog niet helemaal duidelijk. Al verwacht Nove-directeur Erik de Vries dat de verhoging neer zal komen op bijna 2 cent. Hij denkt dat volgend jaar nog meer Nederlanders over de grens gaan tanken. De verhogingen zorgen daardoor voor een vermindering van de belastinginkomsten, meent de Nove-directeur.

Inflatiecorrectie

De inflatiecorrectie op benzineaccijns komt jaarlijks terug en is vastgelegd in de wet. In de omringende landen zijn de laatste jaren de accijnzen niet verhoogd. “En daardoor lopen we steeds verder uit de pas met het buitenland”, aldus De Vries. Volgens hem zijn het de belastingen die ervoor zorgen dat Nederlandse benzine duurder is dan in andere EU-landen “Als je kijkt naar de prijzen exclusief BTW en accijns zit Nederland keurig in de middenmoot. De kale benzineprijzen zijn in Nederland zelfs lager dan in België.”

Momenteel zijn Nove en de andere belangenverenigingen Bovag en Beta in overleg met landelijke politiek. Doel van de onderhandelingen is het schrappen van de verhogingen en het gelijktrekken van de accijnstarieven in Europa.

Brandstofaccijnzen in Europese Unie, bron: Nove
Tom van Gurp

Lees ook: Tankstationbranche in gesprek met Weekers over accijnslek

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Nove: Nederlandse accijns hoogste in EU”

Rob van Gestel|05.09.13|15:27

Kan iemand in Den Haag uitleggen dat wij geen eiland zijn, en maar liefst 1200 km grens hebben?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.