RECHTBANK

Pomphouders verliezen kort geding laadpalen bij snelweg

LELYSTAD – De rechtbank in Lelystad. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT

De tankstation-ondernemers hebben het kort geding tegen de snellaadpalen langs snelweglocaties verloren. Het kort geding was aangespannen door de Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen van Tankstations (VPR). De VPR is het ermee oneens dat andere partijen de parkeerplekken achter de tankstations gratis mogen gebruiken van Rijkswaterstaat om op commerciële basis laadpalen te exploiteren. Maar dat is gewoon toegestaan, heeft de rechter donderdag besloten. Er mogen geen winkels bij worden geopend.

VPR had de rechtszaak aangespannen namens 26 zelfstandige benzinepomphouders tegen de Nederlandse Staat. Ze waren het niet eens met het plan van Rijkswaterstaat, om de plekken achter de benzinepompen gratis te verstrekken aan andere ondernemers. Die willen er snellaadpalen installeren, waarmee een elektrische auto in twintig minuten weer tachtig kilometer kan rijden.

Pomphouders

De pomphouders hebben het exclusieve recht hebben voor de verkoop van brandstof langs de snelweg. Daar valt elektrische brandstof ook onder. Maar volgens de rechter valt uit de gemaakte afspraken op te maken dat het gaat om fossiele brandstoffen. Ook vindt de rechter dat de ontwikkeling van nieuwe technieken zoals elektrisch rijden niet afhankelijk mag zijn van de medewerking van bestaande exploitanten. Dat vrijwel geen van de zittende exploitanten belangstelling heeft getoond voor de exploitatie van snellaadpalen, laat de rechtbank daarbij zwaar meewegen.

De benzinepomphouders zijn ook bang dat de ondernemers een winkeltje gaan openen en op die manier concurreren met de benzinepomp. Volgens de rechter is dit geen goed argument, omdat het niet is toegestaan om een horecagelegenheid of winkel te beginnen bij de laadpalen.

Vonnis

De pomphouders reageren teleurgesteld op de uitspraak, maar willen het vonnis eerst goed lezen voor ze een inhoudelijke reactie geven. Rijkswaterstaat is verheugd dat de rechter het bezwaar heeft afgewezen. “We kunnen op deze manier onze bijdrage blijven leveren aan het tot stand komen van een netwerk van snelladers langs de snelweg”, zegt een woordvoerder tegen de NOS.

Er zijn 250 plekken waar de oplaadpunten komen. De installatie van de laadpalen kan volgens planning doorgaan. Het landelijke netwerk moet eind 2014 grotendeels in gebruik zijn. Het bedrijf ABB meldde onlangs de opdracht gewonnen te hebben voor de plaatsing van de laadstations. De snelladers worden maximaal 50 kilometer van elkaar langs alle snelwegen geplaatst.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.