LNG, tankstation, demodag, vrachtwagen, vrachtauto, vloeibaar aardgas

Binnen 5 jaar behoefte aan vijftig LNG-tankstations

Om de transportsector warm te maken voor de brandstof LNG (vloeibaar aardgas), zijn deze week de LNG demodagen bij het LNG-tankstation in Zwolle. Hierbij kunnen de transporteurs onder meer proefritten maken met diverse LNG-trucks. De komende vijf jaar zijn er zo’n 50 LNG-tankstations in Nederland nodig, verwacht Antwan van Echtelt van LNG24.

LNG24 biedt tankstation-ondernemers de mogelijkheid om LNG aan te bieden in de brandstoffenmix. Het bedrijf, zusteronderneming van CNG Net en dochterbedrijf van Ballast Nedam, huurt ruimte op tankstations om er een LNG-vulpunt neer te zetten.

Vergoeding

“De investering wordt door ons gedaan. De tankstation-ondernemer hoeft alleen maar ruimte ter beschikking te stellen voor een vulpunt en opslag van de brandstof”, vertelt Van Echtelt. “Hij ontvangt van ons een vergoeding per verkochte kg LNG. Zeg maar hetzelfde model als CNG Net hanteert voor de verkoop van aardgas.”

Op dit moment zijn er 6 LNG-tankstations in Nederland. Hiervan zijn er 3 openbaar (Tilburg, Oss en Zwolle). LNG24 is ook bezig met de ontwikkeling van een aantal LNG tankstations op de volgende locaties: Duiven, Veghel, Venlo, Roosendaal, Rotterdam, Rijnsburg, Pijnacker en Amsterdam.

Vergunning

Het vergunningstraject is op dit moment de grootste bottleneck, vertelt Van Echtelt. Voordat er daadwerkelijk met de aanleg van een vulpunt gestart kan worden, gaat er nu nog zo’n 1 tot 1,5 jaar overheen. “Daarom hebben we meteen op diverse locaties een vergunning aangevraagd.”

Van Echtelt drukt pomphouders op het hart nu alvast na te denken over de verschillende alternatieve brandstoffen die zij met zijn tankstations willen aanbieden in de brandstoffenmix van de toekomst. Hij verwacht dat er binnen 5 jaar zo’n 1000 tot 1500 vrachtauto’s op LNG rijden in Nederland. Een vulpunt is rendabel als er 30 tot 50 LNG-voertuigen klant zijn.

Brandstofkosten

Voor de transportsector kan LNG erg interessant zijn. De brandstofkosten ligggen zo’n 20 procent lager in vergelijking met diesel. Wel zijn de aanschafkosten van een LNG-truck iets hoger. Het omslagpunt ligt ongeveer bij 90.000 kilometer per jaar. Tijdens de demodagen (9 t/m 11 april) stellen Iveco, Mercedes-Benz, Scania en Volvo een LNG-truck ter beschikking voor rijtesten.

LNG is vloeibaar gemaakt aardgas en wordt in andere landen al jaren in de transportsector toegepast. LNG is schoner, stiller en kostenconcurrerender dan diesel. Het verbrandt schoner: 90 minder uitstoot van fijnstof en stikstof dan diesel en een lagere CO2-uitstoot. Een LNG-motor is 50% stiller dan een dieselmotor, waardoor het ideaal is voor bijvoorbeeld stadsdistributie.

Bio-LNG

Het grote voordeel van LNG boven CNG is dat LNG-voertuigen een veel grotere actieradius hebben. De temperatuur van LNG is -162 graden Celsius. Net als groengas bij LNG, bestaat er ook bio-LNG. Daarmee rijdt een voertuig 100% CO2-neutraal. Deze brandstof kan bijvoorbeeld gemaakt worden door middel van biologisch restafval.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.