biobrandstof

Grote verschillen in milieuwinst van biobrandstoffen

De biobrandstoffen die oliemaatschappijen in Nederland bij hun benzine en diesel mengen verschillen sterk in behaalde klimaatwinst. Koplopers behalen tot 70 procent CO2-reductie. Achterblijvers realiseren nauwelijks klimaatwinst. Dat blijkt uit een ranglijst die onderzoeksbureau CE Delft heeft opgesteld in opdracht van Natuur & Milieu en aantal Europese organisaties.

Aan de hand van die lijst valt af te lezen hoe groot de milieuwinst is die oliemaatschappijen behalen met het mengen van fossiele brandstoffen met biobrandstoffen.

Salland en Argos bovenaan

Bovenaan de lijst staat Salland, op de voet gevolgd door Argos. Beide bedrijven slagen erin een CO2-reductie van rond de 70 procent te realiseren met hun biobrandstoffen. Daarna volgen BP (64 procent), Shell (59 procent), Gulf (55 procent), Kuwait (41 procent), Den Hartog (41 procent) en Total (40 procent). Esso staat onderaan de lijst. De milieuwinst van Esso’s biobrandstof is vrijwel nihil.

De grote verschillen in CO2-reductie zijn volgens de onderzoekers te verklaren uit de gewassen of reststromen die de oliemaatschappijen gebruiken als grondstof voor hun biodiesel. Koplopers Argos en Salland gebruiken vooral afvalstromen, zoals gebruikt frituurvet en dierlijk vet. Esso gebruikt vooral koolzaad, wat veel landbouwgrond vergt.

Transparantie

Natuur & Milieu ziet de publicatie van de ranglijst als een belangrijke stap op weg naar meer transparantie over duurzaamheidsprestaties van biobrandstoffen. De verplichte rapportages van de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA) over de duurzaamheid en herkomst van biobrandstoffen van oliemaatschappijen voorzien daar volgens Natuur en Milieu nog niet voldoende in.

Ron de Wit, hoofd klimaat van Natuur & Milieu: “Transparantie over duurzaamheidsprestaties stimuleert oliemaatschappijen om betere biobrandstoffen te verkopen. Het is de hoogste tijd dat oliemaatschappijen zelf volledige openheid geven over de CO2-winst die ze boeken met hun biobrandstoffen.” Daardoor kan de automobilist volgens hem aan de pomp een betere keuze maken. “De ranglijst laat zien dat sommige oliemaatschappijen wel een hogere prijs aan de pomp betalen, maar daar nauwelijks CO2-winst voor terug krijgen.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote verschillen in milieuwinst van biobrandstoffen | TankPro.nl
biobrandstof

Grote verschillen in milieuwinst van biobrandstoffen

De biobrandstoffen die oliemaatschappijen in Nederland bij hun benzine en diesel mengen verschillen sterk in behaalde klimaatwinst. Koplopers behalen tot 70 procent CO2-reductie. Achterblijvers realiseren nauwelijks klimaatwinst. Dat blijkt uit een ranglijst die onderzoeksbureau CE Delft heeft opgesteld in opdracht van Natuur & Milieu en aantal Europese organisaties.

Aan de hand van die lijst valt af te lezen hoe groot de milieuwinst is die oliemaatschappijen behalen met het mengen van fossiele brandstoffen met biobrandstoffen.

Salland en Argos bovenaan

Bovenaan de lijst staat Salland, op de voet gevolgd door Argos. Beide bedrijven slagen erin een CO2-reductie van rond de 70 procent te realiseren met hun biobrandstoffen. Daarna volgen BP (64 procent), Shell (59 procent), Gulf (55 procent), Kuwait (41 procent), Den Hartog (41 procent) en Total (40 procent). Esso staat onderaan de lijst. De milieuwinst van Esso’s biobrandstof is vrijwel nihil.

De grote verschillen in CO2-reductie zijn volgens de onderzoekers te verklaren uit de gewassen of reststromen die de oliemaatschappijen gebruiken als grondstof voor hun biodiesel. Koplopers Argos en Salland gebruiken vooral afvalstromen, zoals gebruikt frituurvet en dierlijk vet. Esso gebruikt vooral koolzaad, wat veel landbouwgrond vergt.

Transparantie

Natuur & Milieu ziet de publicatie van de ranglijst als een belangrijke stap op weg naar meer transparantie over duurzaamheidsprestaties van biobrandstoffen. De verplichte rapportages van de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA) over de duurzaamheid en herkomst van biobrandstoffen van oliemaatschappijen voorzien daar volgens Natuur en Milieu nog niet voldoende in.

Ron de Wit, hoofd klimaat van Natuur & Milieu: “Transparantie over duurzaamheidsprestaties stimuleert oliemaatschappijen om betere biobrandstoffen te verkopen. Het is de hoogste tijd dat oliemaatschappijen zelf volledige openheid geven over de CO2-winst die ze boeken met hun biobrandstoffen.” Daardoor kan de automobilist volgens hem aan de pomp een betere keuze maken. “De ranglijst laat zien dat sommige oliemaatschappijen wel een hogere prijs aan de pomp betalen, maar daar nauwelijks CO2-winst voor terug krijgen.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.