tankwagen, rode diesel

Na 1 januari 2013 bijbetalen accijnsverschil rode diesel

Rode diesel verdwijnt vanaf 1 januari 2013 voor een groot deel en blijft alleen bestaan voor de scheepvaart. Voor rode diesel in voorraad moet het verschil tussen het lage accijnstarief en het hoge accijnstarief (17 cent per liter) worden bijbetaald. Wie op 1 januari 2013 nog rode diesel in voorraad heeft, moet uiterlijk op 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is. Over die hoeveelheid moet het accijnsverschil betaald worden.

De maatregel houdt voor circa 500 tankstations in Nederland in dat het vulpistool voor rode diesel komt te vervallen. Hiervoor in de plaats kan bijvoorbeeld een premium product worden gevoerd. Voor sommige oliehandelaren ligt het iets ingewikkelder: zo worden bijvoorbeeld veerponten vaak nog met de vrachtwagen beleverd.

Aangezien die wel op rode diesel blijven varen is de vraag hoe de douane (die de controles uitvoert) hiermee om zal gaan. NOVE, de belangenorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren is hierover in gesprek met de douane.

Betalen accijnsverschil

Hebt u op 1 januari 2013 om 0.00 uur rode diesel in voorraad in uw opslagplaats(en) in Nederland? Dan moet u uiterlijk dinsdag 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is. Over die hoeveelheid moet het accijnsverschil worden betaald. Het verschil is € 181,42 per 1.000 liter halfzware olie en/of gasolie olie bij 150C.

Eindverbruikers hoeven alleen bij te betalen als ze één of meer opslagtanks hebben met rode diesel (halfzware olie of gasolie) waarin in totaal meer dan 5000 literolie kan en er op 1 januari 2013 nog meer dan 1380 liter brandstof zit.

Wanneer niet bijbetalen?

Er hoeft niet altijd te worden bijbetaald. Zo moet het te betalen bedrag hoger zijn dan € 250. Dit betekent dat in de aangifte op 1 januari 2013 er een voorraad rode diesel is van meer dan 1380 liter.
Tot 1 juli 2013 mag de huidige rode diesel nog worden bewaard in opslagtanks. Handelaren die deze minerale olie nog hebben, mogen deze tot 1 juli 2013 nog afleveren.

Auteur: Steven Don

5 reacties op “Na 1 januari 2013 bijbetalen accijnsverschil rode diesel”

Rob Herbes|01.11.12|16:48

Moeten alle tanks worden gereinigd? Welk beleid hanteert de douane/belastingdienst ten aanzien van lichte verkleuring van blanke diesel ten gevolge van restanten rode diesel in de tank?

Rob van Gestel|02.11.12|18:19

Wie gaat controleren dat de boer op de hoek met zijn voormalige rode dieseltank nu ineens gewone diesel gaat verkopen aan de buren. Een illegaal dieseltankstation bij elke boer, leuke bijverdienste voor hem om het prijsverschil met de rode diesel te compenseren, niet….

Redactie|06.11.12|17:08

Hebt u nog vragen over de ‘Aangifte Accijns vervallen laagbelaste halfzware olie en gasolie’ voor de aanwezige voorraad laagbelaste rode diesel? Bel dan Belastingdienst Douane/Administratieve Unit Accijns, tel. (0591) 68 05 50.

Jaap van Goor|17.12.12|11:18

Veel schepen van Scouting (Zeeverkenners) en Zeekadetten vallen onder de categorie van historische vaartuigen. Met veel plezier varen jongeren op deze schepen en worden op die manier warm gemaakt voor een carriere in de scheepvaart. Helaas heeft deze nieuwe regel als effect dat diverse lokale clubs straks hun deuren kunnen sluiten. Daarmee valt een zinvolle vrijetijdsbesteding van veel jongeren weg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Henk pasterkamp|02.01.13|15:42

Vlieg toch op met al die onzin, Den-haag zit weer lekker bezig, laten ze daar wat nuttigs doen in plaats burgers te pesten met acijns en belastingen en bekeuringen en grijs kenteken (wegenbelasting weet u het nog van zoveel jaar geleden ? ) en dan dat kwartje van Kok ,waneer krijgen de burgers dat terug. Juist NOOIT, en ga zo maar door. en daar stem je ook nog op dit land wordt steeds gekker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Na 1 januari 2013 bijbetalen accijnsverschil rode diesel | TankPro.nl
tankwagen, rode diesel

Na 1 januari 2013 bijbetalen accijnsverschil rode diesel

Rode diesel verdwijnt vanaf 1 januari 2013 voor een groot deel en blijft alleen bestaan voor de scheepvaart. Voor rode diesel in voorraad moet het verschil tussen het lage accijnstarief en het hoge accijnstarief (17 cent per liter) worden bijbetaald. Wie op 1 januari 2013 nog rode diesel in voorraad heeft, moet uiterlijk op 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is. Over die hoeveelheid moet het accijnsverschil betaald worden.

De maatregel houdt voor circa 500 tankstations in Nederland in dat het vulpistool voor rode diesel komt te vervallen. Hiervoor in de plaats kan bijvoorbeeld een premium product worden gevoerd. Voor sommige oliehandelaren ligt het iets ingewikkelder: zo worden bijvoorbeeld veerponten vaak nog met de vrachtwagen beleverd.

Aangezien die wel op rode diesel blijven varen is de vraag hoe de douane (die de controles uitvoert) hiermee om zal gaan. NOVE, de belangenorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren is hierover in gesprek met de douane.

Betalen accijnsverschil

Hebt u op 1 januari 2013 om 0.00 uur rode diesel in voorraad in uw opslagplaats(en) in Nederland? Dan moet u uiterlijk dinsdag 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is. Over die hoeveelheid moet het accijnsverschil worden betaald. Het verschil is € 181,42 per 1.000 liter halfzware olie en/of gasolie olie bij 150C.

Eindverbruikers hoeven alleen bij te betalen als ze één of meer opslagtanks hebben met rode diesel (halfzware olie of gasolie) waarin in totaal meer dan 5000 literolie kan en er op 1 januari 2013 nog meer dan 1380 liter brandstof zit.

Wanneer niet bijbetalen?

Er hoeft niet altijd te worden bijbetaald. Zo moet het te betalen bedrag hoger zijn dan € 250. Dit betekent dat in de aangifte op 1 januari 2013 er een voorraad rode diesel is van meer dan 1380 liter.
Tot 1 juli 2013 mag de huidige rode diesel nog worden bewaard in opslagtanks. Handelaren die deze minerale olie nog hebben, mogen deze tot 1 juli 2013 nog afleveren.

Auteur: Steven Don

5 reacties op “Na 1 januari 2013 bijbetalen accijnsverschil rode diesel”

Rob Herbes|01.11.12|16:48

Moeten alle tanks worden gereinigd? Welk beleid hanteert de douane/belastingdienst ten aanzien van lichte verkleuring van blanke diesel ten gevolge van restanten rode diesel in de tank?

Rob van Gestel|02.11.12|18:19

Wie gaat controleren dat de boer op de hoek met zijn voormalige rode dieseltank nu ineens gewone diesel gaat verkopen aan de buren. Een illegaal dieseltankstation bij elke boer, leuke bijverdienste voor hem om het prijsverschil met de rode diesel te compenseren, niet….

Redactie|06.11.12|17:08

Hebt u nog vragen over de ‘Aangifte Accijns vervallen laagbelaste halfzware olie en gasolie’ voor de aanwezige voorraad laagbelaste rode diesel? Bel dan Belastingdienst Douane/Administratieve Unit Accijns, tel. (0591) 68 05 50.

Jaap van Goor|17.12.12|11:18

Veel schepen van Scouting (Zeeverkenners) en Zeekadetten vallen onder de categorie van historische vaartuigen. Met veel plezier varen jongeren op deze schepen en worden op die manier warm gemaakt voor een carriere in de scheepvaart. Helaas heeft deze nieuwe regel als effect dat diverse lokale clubs straks hun deuren kunnen sluiten. Daarmee valt een zinvolle vrijetijdsbesteding van veel jongeren weg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Henk pasterkamp|02.01.13|15:42

Vlieg toch op met al die onzin, Den-haag zit weer lekker bezig, laten ze daar wat nuttigs doen in plaats burgers te pesten met acijns en belastingen en bekeuringen en grijs kenteken (wegenbelasting weet u het nog van zoveel jaar geleden ? ) en dan dat kwartje van Kok ,waneer krijgen de burgers dat terug. Juist NOOIT, en ga zo maar door. en daar stem je ook nog op dit land wordt steeds gekker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.