hybride, elektrische auto, brandstof

Geld op bij e-laad: stop op plaatsing laadpalen

De stichting e-laad stopt per direct met het plaatsen van elektrische laadpalen. Volgens de stichting is het aantal aanvragen voor publieke oplaadpunten in 2012 dermate hard gegroeid dat het resterende budget geen ruimte meer biedt voor nieuwe aanvragen. Daarom stopt e-laad voor de rest van 2012 met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen.

Stichting e-laad is in 2009 opgericht door netbeheerders om, voor een periode van 3 jaar, het elektrisch rijden te stimuleren en om data te verzamelen.

2500 Laadpunten

Om ervaring op te doen met de gevolgen voor het netwerk en om het elektrisch rijden mogelijk te maken, plaatst de stichting e-laad publieke oplaadpunten in heel Nederland, ondertussen al meer dan 1.800 publieke oplaadpunten in 247 gemeenten. Aan het einde van 2012 zouden dat aantal op 2.500 uitkomen.

Wekelijks worden er circa veertig nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunt bij e-laad ingediend. Deze aanvragen worden ingediend door gemeenten, maar vooral ook door mensen die elektrisch willen gaan rijden. Het merendeel van deze aanvragen wacht nog op besluitvorming van de gemeente en zal niet meer in 2012 gerealiseerd kunnen worden.

Teleurgesteld

Het budget voor 2012 biedt nog wel ruimte om een deel van de aangevraagde oplaadpunten die al in vergevorderd stadium zijn qua besluitvorming bij gemeenten, te plaatsen.

Betrokken partijen zullen nu zo snel mogelijk door e-laad worden geïnformeerd worden over de status van hun aanvraag. Nieuwe aanvragen kunnen echter niet meer in behandeling genomen worden. De stichting e-laad betreurt het dat hierdoor mensen die elektrisch willen rijden hierdoor teleurgesteld zullen worden.

Andere partijen

Momenteel wordt samen met andere partijen gezocht naar tijdelijke oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met nieuwe publieke laadinfrastructuur. Dit proces is nog niet afgerond en besluitvorming moet nog plaatsvinden.

Over het aanbod van stichting e-laad na 31 december 2012 en de verdere behandeling van lopende aanvragen, wordt in oktober een besluit genomen.

Onderhoud

Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 in ieder geval nog zorgt voor onderhoud en beheer van de al geplaatste publieke oplaadpunten, deze blijven dus operationeel.

Ten behoeve van de netbeheerders zal stichting e-laad ook als kennis- en expertisecentrum blijven bestaan. De netbeheerders willen vanuit hun verantwoordelijkheid voor de netten nauw betrokken blijven elektrisch vervoer.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geld op bij e-laad: stop op plaatsing laadpalen | TankPro.nl
hybride, elektrische auto, brandstof

Geld op bij e-laad: stop op plaatsing laadpalen

De stichting e-laad stopt per direct met het plaatsen van elektrische laadpalen. Volgens de stichting is het aantal aanvragen voor publieke oplaadpunten in 2012 dermate hard gegroeid dat het resterende budget geen ruimte meer biedt voor nieuwe aanvragen. Daarom stopt e-laad voor de rest van 2012 met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen.

Stichting e-laad is in 2009 opgericht door netbeheerders om, voor een periode van 3 jaar, het elektrisch rijden te stimuleren en om data te verzamelen.

2500 Laadpunten

Om ervaring op te doen met de gevolgen voor het netwerk en om het elektrisch rijden mogelijk te maken, plaatst de stichting e-laad publieke oplaadpunten in heel Nederland, ondertussen al meer dan 1.800 publieke oplaadpunten in 247 gemeenten. Aan het einde van 2012 zouden dat aantal op 2.500 uitkomen.

Wekelijks worden er circa veertig nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunt bij e-laad ingediend. Deze aanvragen worden ingediend door gemeenten, maar vooral ook door mensen die elektrisch willen gaan rijden. Het merendeel van deze aanvragen wacht nog op besluitvorming van de gemeente en zal niet meer in 2012 gerealiseerd kunnen worden.

Teleurgesteld

Het budget voor 2012 biedt nog wel ruimte om een deel van de aangevraagde oplaadpunten die al in vergevorderd stadium zijn qua besluitvorming bij gemeenten, te plaatsen.

Betrokken partijen zullen nu zo snel mogelijk door e-laad worden geïnformeerd worden over de status van hun aanvraag. Nieuwe aanvragen kunnen echter niet meer in behandeling genomen worden. De stichting e-laad betreurt het dat hierdoor mensen die elektrisch willen rijden hierdoor teleurgesteld zullen worden.

Andere partijen

Momenteel wordt samen met andere partijen gezocht naar tijdelijke oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met nieuwe publieke laadinfrastructuur. Dit proces is nog niet afgerond en besluitvorming moet nog plaatsvinden.

Over het aanbod van stichting e-laad na 31 december 2012 en de verdere behandeling van lopende aanvragen, wordt in oktober een besluit genomen.

Onderhoud

Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 in ieder geval nog zorgt voor onderhoud en beheer van de al geplaatste publieke oplaadpunten, deze blijven dus operationeel.

Ten behoeve van de netbeheerders zal stichting e-laad ook als kennis- en expertisecentrum blijven bestaan. De netbeheerders willen vanuit hun verantwoordelijkheid voor de netten nauw betrokken blijven elektrisch vervoer.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.