waterstofauto

Minder tanken door verplichte reductie CO2-uitstoot auto’s

De Europese Commissie heeft vandaag (12 juli) plannen gepresenteerd die moeten verzekeren dat de CO2-uitstoot van auto’s en lichte bestelwagens in 2020 drastisch vermindert. Zuiniger auto’s moeten deze doelstelling gaan halen. Berekend is dat dergelijke auto’s per jaar 230 euro op benzine besparen. Inkomsten die pomphouders zullen gaan mislopen. De NOVE roept pomphouders op om in te gaan zetten op alternatieve brandstoffen.

Vorig jaar bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s in de Europese Unie nog 135,7 gram per kilometer. Dat niveau moet dalen tot 95 gram in 2020. De uitstoot van bestelwagens moet ingedijkt worden van 181,4 gram per kilometer in 2010 tot 147 gram in 2020.

De CO2-doelstellingen zullen volgens ramingen van de Commissie meer dan 3.000 euro aan besparingen op brandstofkosten opleveren over de gemiddelde levensduur van een auto (dertien jaar). Dat zou de meerprijs van milieuvriendelijke auto’s moeten compenseren.

Vernieuwen

Volgens Erik de Vries van de NOVE is het voor oliehandelaren en pomphouders nu de tijd echt aangebroken om te vernieuwen. “Deze maatregel zat er al een hele tijd aan te komen en zal uiteindelijk wel worden doorgevoerd. De effecten zullen de eerste jaren nog enigszins worden beperkt vanwege een nog stijgende autoverkoop maar daarna is het echt menens. ”

De Vries vindt dat alternatieve brandstoffen nu aan bod zijn. “Pomphouders moeten nu gaan investeren anders gaan ze de boot missen. Dat houdt in dat meer moet worden ingezet op LNG en misschien wel waterstof. Ik vind de branche hierin nog te afwachtend.”

Ook Clemens van Hulten, voorzitter van de BOVAG ziet de noodzaak in om de marktbewegingen goed in de gaten te houden.”Maar daarin zal de branche meer volgend zijn dan leidend. Wij moeten de investeringen doen als het om nieuwe brandstoffen gaat maar daar moet dan wel een markt voor zijn. En ook de overheid moet hierin een duidelijk rol nemen.”

Criteria

Vandaag presenteerde de Commissie de technische criteria die autobouwers moeten volgen om de doelstelling te halen. “Dit zijn zware doelstellingen, de zwaarste in de wereld”, zegt secretaris-generaal Ivan Hodac van de European Automobile Manufacturers’ Association, verwijzend naar de druk die de recessie al op de sector legt.

Producenten van grotere, meer vervuilende auto’s daarentegen zouden aan de maatregel kunnen ontkomen als ze ook een aantal elektrische of hybride modellen aanbieden. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder tanken door verplichte reductie CO2-uitstoot auto’s | TankPro.nl
waterstofauto

Minder tanken door verplichte reductie CO2-uitstoot auto’s

De Europese Commissie heeft vandaag (12 juli) plannen gepresenteerd die moeten verzekeren dat de CO2-uitstoot van auto’s en lichte bestelwagens in 2020 drastisch vermindert. Zuiniger auto’s moeten deze doelstelling gaan halen. Berekend is dat dergelijke auto’s per jaar 230 euro op benzine besparen. Inkomsten die pomphouders zullen gaan mislopen. De NOVE roept pomphouders op om in te gaan zetten op alternatieve brandstoffen.

Vorig jaar bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s in de Europese Unie nog 135,7 gram per kilometer. Dat niveau moet dalen tot 95 gram in 2020. De uitstoot van bestelwagens moet ingedijkt worden van 181,4 gram per kilometer in 2010 tot 147 gram in 2020.

De CO2-doelstellingen zullen volgens ramingen van de Commissie meer dan 3.000 euro aan besparingen op brandstofkosten opleveren over de gemiddelde levensduur van een auto (dertien jaar). Dat zou de meerprijs van milieuvriendelijke auto’s moeten compenseren.

Vernieuwen

Volgens Erik de Vries van de NOVE is het voor oliehandelaren en pomphouders nu de tijd echt aangebroken om te vernieuwen. “Deze maatregel zat er al een hele tijd aan te komen en zal uiteindelijk wel worden doorgevoerd. De effecten zullen de eerste jaren nog enigszins worden beperkt vanwege een nog stijgende autoverkoop maar daarna is het echt menens. ”

De Vries vindt dat alternatieve brandstoffen nu aan bod zijn. “Pomphouders moeten nu gaan investeren anders gaan ze de boot missen. Dat houdt in dat meer moet worden ingezet op LNG en misschien wel waterstof. Ik vind de branche hierin nog te afwachtend.”

Ook Clemens van Hulten, voorzitter van de BOVAG ziet de noodzaak in om de marktbewegingen goed in de gaten te houden.”Maar daarin zal de branche meer volgend zijn dan leidend. Wij moeten de investeringen doen als het om nieuwe brandstoffen gaat maar daar moet dan wel een markt voor zijn. En ook de overheid moet hierin een duidelijk rol nemen.”

Criteria

Vandaag presenteerde de Commissie de technische criteria die autobouwers moeten volgen om de doelstelling te halen. “Dit zijn zware doelstellingen, de zwaarste in de wereld”, zegt secretaris-generaal Ivan Hodac van de European Automobile Manufacturers’ Association, verwijzend naar de druk die de recessie al op de sector legt.

Producenten van grotere, meer vervuilende auto’s daarentegen zouden aan de maatregel kunnen ontkomen als ze ook een aantal elektrische of hybride modellen aanbieden. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.