Atsma wil trucks met gemengde brandstof toelaten

Vrachtauto’s die op een mengsel van dieselolie en gas lopen, kunnen in de toekomst een officiële toelating krijgen op Nederlandse wegen. Dat kondigde staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) dinsdag aan bij de opening van de BedrijfsautoRAI.

De zogenaamde dual fuel trucks zijn voor sommige bedrijfsomstandigheden een duurzaam en voordelig alternatief; Atsma wil de legalisatie daarom op korte termijn rondmaken.

Lucratief

Dual fuel trucks rijden op een mengsel van diesel en gas; dit kan LPG zijn maar ook aardgas (CNG of LNG) of biomethaan (bio-CNG of bio-LNG). Deze brandstoffen zijn – afhankelijk van de grondstof en productiewijze – relatief duurzaam, en een voordelig alternatief voor dieselolie. Vooral voor trucks die lange afstanden maken, kan ombouw naar dual fuel lucratief zijn.

Een jaar geleden is de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en TNO begonnen met een proef. In dat kader rijden al enkele honderden vrachtauto’s rond die zijn omgebouwd voor gemengde brandstof.

Experimenteren

Onder meer enkele gemeenten experimenteren met dual fuel trucks die deels op gas rijden dat is gewonnen door vergisting van stadsafval. De Nederlandse wetgeving en de Europese emissiewetgeving staan ‘mengbedrijf’ echter niet toe, omdat in de regels niet staat beschreven hoe dergelijke motoren aan de verplichte emissie-eisen kunnen worden getoetst.

Staatssecretaris Atsma wil daarom in overleg met de RDW een regime voor typegoedkeuring opstellen, inclusief een milieutoets. Wanneer trucks die naar dual fuel zijn omgebouwd aan de milieu- en veiligheidseisen van die typekeuring worden onderworpen, kunnen ze vervolgens officieel geregistreerd en toegelaten worden.

EuroVI

In zijn openingsspeech voor de BedrijfsautoRAI kondigde Atsma tevens aan dat hij nog voor de zomer bekend zal maken hoe de rijksoverheid de aanschaf gaat bevorderen van vrachtauto’s die aan de EuroVI emissienorm voldoen.

Per 1 januari 2014 wordt die norm verplicht gesteld in Europa, maar Atsma wil bevorderen dat transportbedrijven zo snel mogelijk beginnen met investeren in de nieuwe, milieuvriendelijke trucks. Op de BedrijfsautoRAI toonden DAF en Iveco motoren die aan de EuroVI voldoen; Mercedes Benz en Scania zijn al met de levering van EuroVI-trucks begonnen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Atsma wil trucks met gemengde brandstof toelaten | TankPro.nl

Atsma wil trucks met gemengde brandstof toelaten

Vrachtauto’s die op een mengsel van dieselolie en gas lopen, kunnen in de toekomst een officiële toelating krijgen op Nederlandse wegen. Dat kondigde staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) dinsdag aan bij de opening van de BedrijfsautoRAI.

De zogenaamde dual fuel trucks zijn voor sommige bedrijfsomstandigheden een duurzaam en voordelig alternatief; Atsma wil de legalisatie daarom op korte termijn rondmaken.

Lucratief

Dual fuel trucks rijden op een mengsel van diesel en gas; dit kan LPG zijn maar ook aardgas (CNG of LNG) of biomethaan (bio-CNG of bio-LNG). Deze brandstoffen zijn – afhankelijk van de grondstof en productiewijze – relatief duurzaam, en een voordelig alternatief voor dieselolie. Vooral voor trucks die lange afstanden maken, kan ombouw naar dual fuel lucratief zijn.

Een jaar geleden is de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en TNO begonnen met een proef. In dat kader rijden al enkele honderden vrachtauto’s rond die zijn omgebouwd voor gemengde brandstof.

Experimenteren

Onder meer enkele gemeenten experimenteren met dual fuel trucks die deels op gas rijden dat is gewonnen door vergisting van stadsafval. De Nederlandse wetgeving en de Europese emissiewetgeving staan ‘mengbedrijf’ echter niet toe, omdat in de regels niet staat beschreven hoe dergelijke motoren aan de verplichte emissie-eisen kunnen worden getoetst.

Staatssecretaris Atsma wil daarom in overleg met de RDW een regime voor typegoedkeuring opstellen, inclusief een milieutoets. Wanneer trucks die naar dual fuel zijn omgebouwd aan de milieu- en veiligheidseisen van die typekeuring worden onderworpen, kunnen ze vervolgens officieel geregistreerd en toegelaten worden.

EuroVI

In zijn openingsspeech voor de BedrijfsautoRAI kondigde Atsma tevens aan dat hij nog voor de zomer bekend zal maken hoe de rijksoverheid de aanschaf gaat bevorderen van vrachtauto’s die aan de EuroVI emissienorm voldoen.

Per 1 januari 2014 wordt die norm verplicht gesteld in Europa, maar Atsma wil bevorderen dat transportbedrijven zo snel mogelijk beginnen met investeren in de nieuwe, milieuvriendelijke trucks. Op de BedrijfsautoRAI toonden DAF en Iveco motoren die aan de EuroVI voldoen; Mercedes Benz en Scania zijn al met de levering van EuroVI-trucks begonnen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.