DCB Energy gaat ‘Trucksteden’ bouwen

Hans de Hek, sales manager bij DCB Energy, ziet het zo voor zich. Een acht voetbalvelden groot tankstation met 250 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en alle voorzieningen erbij die je maar kunt bedenken. De tekeningen liggen er, de financiering is rond en afspraken met leveranciers gemaakt. DCB Energy is er klaar voor.

Hans de Hek staat te popelen om aan de slag te gaan met het jongste kindje van DCB Energy, NRG Truckcities: Het moeten grote trucksteden worden waar de chauffeur zijn vrachtwagen in een afgesloten en beschermde parkeerplaats kan onderbrengen.

Waar hij met gemak met tien vrachtwagens naast elkaar kan tanken, kan fitnessen, kan rusten en waar hij in een net restaurant kan gaan genieten van meer dan een gehaktbal alleen.

Veiligheid

De Hek:”Een ander groot voordeel is dat we de veiligheid van de chauffeur en de lading kunnen garanderen. Dat houdt in dat verzekeraars hun premies kunnen gaan bijstellen wat weer interessant is voor de transportondernemingen.”

“We hebben alles tot in de details klaarliggen. Onze bouwpartner Ballast Nedam kan bij wijze van spreken morgen aan de slag. Maar ja, het gaat natuurlijk wel om een flinke oppervlakte en we gaan de ‘laatste groene’ brandstoffen gebruiken zoals LNG.”

Locaties

De Hek wil de eerste Truckcity in de regio Rotterdam gaan bouwen en daarna op drie andere tactische plaatsen in het land hetzelfde gaan doen. Over de nieuwe locaties wil hij nog niets kwijt, maar de kans dat deze ‘Steden’ aan de grens met België en Duitsland komen, mag aanzienlijk worden genoemd.

Oliehandelaar

DCB Energy draagt pas sinds kort deze naam, want beter bekend is de oliehandelaar onder de noemer Dirk Cornelis Berkel (DC Berkel) naar de oprichter in 1961. Toen nog een handelaartje in smeermiddelen en brandstoffen.

Inmiddels is de DC Berkel Groep uitgegroeid tot een onderneming met een autoleasebedrijf, autoschadeherstelbedrijf, en autodealerbedrijven van de merken Nissan, Fiat, Alfa Romeo en Kia en heeft 120 mensen in dienst. En met een tot de verbeelding sprekend hoofdkantoor in Spijkenisse.

Tankpas

“Maar we zijn nooit vergeten waar we vandaan komen”, zegt De Hek. “Wij waren de eerste die de tankpas voor vrachtwagenchauffeurs invoerde en nu willen we de eerste zijn die Truckcities gaat bouwen.”

Overigens verliep die invoering van de tankpas destijds niet geheel op rolletjes kan De Hek zich herinneren. “Vrachtwagenchauffeurs sneden bij ons de pompslangen door toen de tankpas werd ingevoerd. Met een pas konden ze niet meer een slof sigaretten extra mee naar huis nemen. Die aversie heeft wel even geduurd maar we hebben gewoon volgehouden en nu is de tankpas alom in gebruik.”

Nieuwe brandstoffen

Misschien dat de kracht van het hebben van een  lange adem DCB Energy ook in deze tijd kan helpen. Het bedrijf heeft besloten vol voor de nieuwe brandstoffen te gaan als E10, biodiesel CNG en LNG. Met name de LNG-variant zal het moeten gaan doen voor de oliehandelaar.

“Wij hebben de overtuiging dat LNG op de korte termijn het meest oplevert op economisch en milieutechnisch gebied. Ook de transporteurs willen vaker en sneller de overstap naar LNG maken. Dan gaan wij niet zitten afwachten, maar bouwen.”

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DCB Energy gaat ‘Trucksteden’ bouwen | TankPro.nl

DCB Energy gaat ‘Trucksteden’ bouwen

Hans de Hek, sales manager bij DCB Energy, ziet het zo voor zich. Een acht voetbalvelden groot tankstation met 250 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en alle voorzieningen erbij die je maar kunt bedenken. De tekeningen liggen er, de financiering is rond en afspraken met leveranciers gemaakt. DCB Energy is er klaar voor.

Hans de Hek staat te popelen om aan de slag te gaan met het jongste kindje van DCB Energy, NRG Truckcities: Het moeten grote trucksteden worden waar de chauffeur zijn vrachtwagen in een afgesloten en beschermde parkeerplaats kan onderbrengen.

Waar hij met gemak met tien vrachtwagens naast elkaar kan tanken, kan fitnessen, kan rusten en waar hij in een net restaurant kan gaan genieten van meer dan een gehaktbal alleen.

Veiligheid

De Hek:”Een ander groot voordeel is dat we de veiligheid van de chauffeur en de lading kunnen garanderen. Dat houdt in dat verzekeraars hun premies kunnen gaan bijstellen wat weer interessant is voor de transportondernemingen.”

“We hebben alles tot in de details klaarliggen. Onze bouwpartner Ballast Nedam kan bij wijze van spreken morgen aan de slag. Maar ja, het gaat natuurlijk wel om een flinke oppervlakte en we gaan de ‘laatste groene’ brandstoffen gebruiken zoals LNG.”

Locaties

De Hek wil de eerste Truckcity in de regio Rotterdam gaan bouwen en daarna op drie andere tactische plaatsen in het land hetzelfde gaan doen. Over de nieuwe locaties wil hij nog niets kwijt, maar de kans dat deze ‘Steden’ aan de grens met België en Duitsland komen, mag aanzienlijk worden genoemd.

Oliehandelaar

DCB Energy draagt pas sinds kort deze naam, want beter bekend is de oliehandelaar onder de noemer Dirk Cornelis Berkel (DC Berkel) naar de oprichter in 1961. Toen nog een handelaartje in smeermiddelen en brandstoffen.

Inmiddels is de DC Berkel Groep uitgegroeid tot een onderneming met een autoleasebedrijf, autoschadeherstelbedrijf, en autodealerbedrijven van de merken Nissan, Fiat, Alfa Romeo en Kia en heeft 120 mensen in dienst. En met een tot de verbeelding sprekend hoofdkantoor in Spijkenisse.

Tankpas

“Maar we zijn nooit vergeten waar we vandaan komen”, zegt De Hek. “Wij waren de eerste die de tankpas voor vrachtwagenchauffeurs invoerde en nu willen we de eerste zijn die Truckcities gaat bouwen.”

Overigens verliep die invoering van de tankpas destijds niet geheel op rolletjes kan De Hek zich herinneren. “Vrachtwagenchauffeurs sneden bij ons de pompslangen door toen de tankpas werd ingevoerd. Met een pas konden ze niet meer een slof sigaretten extra mee naar huis nemen. Die aversie heeft wel even geduurd maar we hebben gewoon volgehouden en nu is de tankpas alom in gebruik.”

Nieuwe brandstoffen

Misschien dat de kracht van het hebben van een  lange adem DCB Energy ook in deze tijd kan helpen. Het bedrijf heeft besloten vol voor de nieuwe brandstoffen te gaan als E10, biodiesel CNG en LNG. Met name de LNG-variant zal het moeten gaan doen voor de oliehandelaar.

“Wij hebben de overtuiging dat LNG op de korte termijn het meest oplevert op economisch en milieutechnisch gebied. Ook de transporteurs willen vaker en sneller de overstap naar LNG maken. Dan gaan wij niet zitten afwachten, maar bouwen.”

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.