‘Elektrische auto te duur en niet schoon genoeg’

AMSTERDAM – Twee Franse toeristen bekijken de Think City. In aanwezigheid van milieuwethouder Marijke Vos nam Amsterdam woensdag als eerste gemeente in Nederland zes volledig elektrische personenvoertuigen in gebruik nam. De wethouder opende eveneens het eerst officiele oplaadpunt bij het stadhuis. ANP OLAF KRAAK

De elektrische auto is te duur in aanschaf en minder schoon dan algemeen wordt aangenomen. Daarom zal de elektrische auto het in de toekomst gaan verliezen van steeds schonere auto’s met klassieke verbrandingsmotoren. Dat zegt Stef Proost, hoogleraar Energie, Transport en Milieu aan de universiteit in Leuven.

Proost betwijfelt zeer dat automobilisten op korte termijn massaal zullen overstappen op elektrisch rijden. Hij noemt de CO2-reductie bescheiden en de kosten veel te hoog. “De extra elektriciteit die nodig is om auto’s op elektriciteit te laten rijden, komt vooral van gas- of steenkoolcentrales, die ook CO2 uitstoten”, zegt hij in de Standaard.

Windenergie

“Zelfs met een stijging van de windenergie schatten we de uitstoot van een elektrische wagen op 40 gram per kilometer. Klassieke verbrandingsmotoren stoten nu nog gemiddeld 120 gram uit, maar over tien tot twintig jaar zal dat nog slechts 60 gram zijn. De winst is eigenlijk veel te klein. Daarom ben ik niet zeker van dat de elektrische auto de wagen van de toekomst is.”

Olievoorraad

Ook als de olievoorraden slinken ziet de hoogleraar nog geen enkele reden om over te stappen op elektrisch rijden. “Historisch gezien is de oliebevoorrading nooit in het gedrang gekomen, zelfs niet tijdens de oliecrisissen. Bovendien zijn er twee alternatieve oplossingen voor bevoorradingsproblemen. We zouden grotere olievoorraden kunnen aanleggen. Daarnaast kunnen we gebruik maken van alternatieve brandstoffen, zoals aardgas. Aardgas is meer verspreid en dus vanuit geopolitiek standpunt een stabielere energiebron. De meeste benzinewagens kunnen eenvoudig omgebouwd worden. In Italië bijvoorbeeld rijden al heel wat voertuigen op aardgas rond.”

Stiller

Dat het een stuk stiller wordt op de snel(weg) als de elektrische auto gemeengoed wordt, is voor Proost eveneens geen reden om een andere keuze te maken in mobiliteit. “‘Het klopt dat de autosnelwegen stiller worden als er alleen elektrische auto’s rijden. Vooral dieselmotoren zijn luidruchtig. Maar je mag dat effect niet overschatten. Ook bij elektrische wagens blijft er een rolgeluid. Bovendien is geluidsoverlast maar een klein deeltje van de maatschappelijke kosten die de auto veroorzaakt.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.