Schone benzine-auto rijdt hybride in de wielen

Onder druk van strengere milieu-eisen blijken automakers plots in staat traditionele verbrandingsmotoren veel zuiniger en schoner te maken. Dat is een tegenvaller voor de opmars van hybride en elektrische wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse zakenbank Sanford Bernstein.

Automakers zitten met een lastig dilemma. Vrijwel elke fabrikant pronkt met een auto van de toekomst: een hybride model, dat de traditionele verbrandingsmotor combineert met elektrische aandrijving, dan wel een volledig elektrische auto.

Winstmakers

Maar de betaalbare winstmakers zijn nog altijd de benzine- en dieselauto’s. Analisten van Sanford Bernstein schatten dat in 2020 hooguit een vijfde van de auto’s in Europa uit hybrides en elektrische wagens zal bestaan, zo meldt Z24.

Het probleem is eerder dat autofabrikanten nog volop mogelijkheden hebben om benzine- en dieselmotoren zuiniger en schoner te maken.

Minder schoon

In de komende vijftien jaar kan de CO2-uitstoot van auto’s uit de compacte middenklasse met een derde dalen bij benzinemotoren, tot gemiddeld 100 gram per kilometer. Voor diesels ligt er naar verwachting een efficiëntieslag van een kwart in het verschiet, verwacht Sanford Bernstein.

Daarmee zijn benzine- en dieselmotoren nog altijd minder schoon dan hybrides, waarvan de CO2-uitstoot naar verwachting daalt tot gemiddeld 40 gram per kilometer in 2025.

Trend

Maar elektrische en hybride auto’s blijven het nadeel houden dat er een forse meerprijs betaald moet worden voor de schoonste technologie. Volgens de onderzoekers zal de trend de komende jaren blijven: e-auto’s voor het schone imago en traditionele verbrandingsmotoren voor de winst van autofabrikanten.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schone benzine-auto rijdt hybride in de wielen | TankPro.nl

Schone benzine-auto rijdt hybride in de wielen

Onder druk van strengere milieu-eisen blijken automakers plots in staat traditionele verbrandingsmotoren veel zuiniger en schoner te maken. Dat is een tegenvaller voor de opmars van hybride en elektrische wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse zakenbank Sanford Bernstein.

Automakers zitten met een lastig dilemma. Vrijwel elke fabrikant pronkt met een auto van de toekomst: een hybride model, dat de traditionele verbrandingsmotor combineert met elektrische aandrijving, dan wel een volledig elektrische auto.

Winstmakers

Maar de betaalbare winstmakers zijn nog altijd de benzine- en dieselauto’s. Analisten van Sanford Bernstein schatten dat in 2020 hooguit een vijfde van de auto’s in Europa uit hybrides en elektrische wagens zal bestaan, zo meldt Z24.

Het probleem is eerder dat autofabrikanten nog volop mogelijkheden hebben om benzine- en dieselmotoren zuiniger en schoner te maken.

Minder schoon

In de komende vijftien jaar kan de CO2-uitstoot van auto’s uit de compacte middenklasse met een derde dalen bij benzinemotoren, tot gemiddeld 100 gram per kilometer. Voor diesels ligt er naar verwachting een efficiëntieslag van een kwart in het verschiet, verwacht Sanford Bernstein.

Daarmee zijn benzine- en dieselmotoren nog altijd minder schoon dan hybrides, waarvan de CO2-uitstoot naar verwachting daalt tot gemiddeld 40 gram per kilometer in 2025.

Trend

Maar elektrische en hybride auto’s blijven het nadeel houden dat er een forse meerprijs betaald moet worden voor de schoonste technologie. Volgens de onderzoekers zal de trend de komende jaren blijven: e-auto’s voor het schone imago en traditionele verbrandingsmotoren voor de winst van autofabrikanten.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.