Extra inkomsten pomphouders door 130 km-maatregel

Autos fahren am Donnerstag, 1. November 2007, in Dresden auf der Bundesautobahn A4 entlang eines Verkehrsschildes fuer Geschwindigkeitsbegrenbzung 130 Kilometer pro Stunde. Die SPD will ein generelles Tempolimit von 130 auf deutschen Autobahnen einfuehren. (AP Photo/Matthias Rietschel) Cars drive along a road sign for tempo limit at the motorway A 4 in Dresden, Germany, Thursday, […]

De verhoging van de maximumsnelheid van 120 km naar 130 km per uur op 60 procent van de snelwegen is goed voor pomphouders. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft berekend dat op jaarbasis 110 miljoen liter extra brandstof zal moeten worden getankt. Ook de overheid spint garen bij de maatregel. De staat zal jaarlijks tussen de 50 en 100 miljoen euro meer ophalen.

De maximumsnelheid gaat niet alleen op de snelwegen omhoog. Ook op veel randstedelijke 80 km-wegen zal de snelheid worden verhoogd naar 100 km per uur.

CO2-uitstoot

De verhoging van de snelheid heeft ook negatieve milieu-gevolgen. Berekend is dat het leidt tot 0,4 miljoen ton meer CO2-uitstoot. Op basis daarvan kan het planbureau ook de extra inkomsten voor de staat becijferen. ‘Die extra uitstoot staat gelijk aan circa 60 miljoen liter extra benzineverkoop en 50 miljoen liter extra diesel’, zegt een woordvoerder van het PBL in het AD.

Rijgedrag

De exacte hoeveelheid extra verkochte brandstof is volgens het PBL niet te berekenen, omdat dat afhankelijk is van rijgedrag en het aantal zuinige auto’s op de weg. Van een literprijs benzine gaat ongeveer 60 procent naar de schatkist. Bij diesel is dat ongeveer 48 procent.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “Extra inkomsten pomphouders door 130 km-maatregel”

J.J. van Wijngaarden|01.12.11|13:41

Het is een Goed idee Daarom Wat Schiet je ermee Schatkist te Spekken Het MILEU Gaat er op Achteruit Dus Uit Eindelijk GEEN GOED PLAN hoe gaan Onze Kinderen deze Rekening Later Betalen enz. Eesrt Beginnen we over Groene Energie das zo’n Zelfde Doel het Gaat Gewoon om De Europeese Subsidie Binnen te Halen Niks MLIEU das Pure Larie Koek.Ik was op Grootste Station Bij Electra Bell Enegie Leverancier in Nederland en Belgie Komt er Later NA 20 JAAR Wel Achter OVERHEID EN REGERING SLECHT MILEU ???

Reconnection|03.12.11|23:24

Eindelijk werd eens tijd, Wat onze J.J. van wijngaarden niet snap is dat de files verdwijnen dat alles sneller van de weg is dus uiteindelijk minder uitstoot maar goed sommige mensen blijven dom. Als je er op tegen bent rij je toch netjes 120 niemand heeft gezecht dat het niet mag.

Stijn|05.12.11|22:30

Files gaan hierdoor niet verdwijnen, misschien in een eerste periode, maar zal snel gecompenseerd worden door extra auto’s op de weg. Chill, zijn de treinen weer wat leger en kan ik vaker zitten.
‘Het is heerlijk voor de schatkist, wat maken die paar extra doden dan uit?’, zo moet Rutte gedacht hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra inkomsten pomphouders door 130 km-maatregel | TankPro.nl

Extra inkomsten pomphouders door 130 km-maatregel

Autos fahren am Donnerstag, 1. November 2007, in Dresden auf der Bundesautobahn A4 entlang eines Verkehrsschildes fuer Geschwindigkeitsbegrenbzung 130 Kilometer pro Stunde. Die SPD will ein generelles Tempolimit von 130 auf deutschen Autobahnen einfuehren. (AP Photo/Matthias Rietschel) Cars drive along a road sign for tempo limit at the motorway A 4 in Dresden, Germany, Thursday,…

De verhoging van de maximumsnelheid van 120 km naar 130 km per uur op 60 procent van de snelwegen is goed voor pomphouders. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft berekend dat op jaarbasis 110 miljoen liter extra brandstof zal moeten worden getankt. Ook de overheid spint garen bij de maatregel. De staat zal jaarlijks tussen de 50 en 100 miljoen euro meer ophalen.

De maximumsnelheid gaat niet alleen op de snelwegen omhoog. Ook op veel randstedelijke 80 km-wegen zal de snelheid worden verhoogd naar 100 km per uur.

CO2-uitstoot

De verhoging van de snelheid heeft ook negatieve milieu-gevolgen. Berekend is dat het leidt tot 0,4 miljoen ton meer CO2-uitstoot. Op basis daarvan kan het planbureau ook de extra inkomsten voor de staat becijferen. ‘Die extra uitstoot staat gelijk aan circa 60 miljoen liter extra benzineverkoop en 50 miljoen liter extra diesel’, zegt een woordvoerder van het PBL in het AD.

Rijgedrag

De exacte hoeveelheid extra verkochte brandstof is volgens het PBL niet te berekenen, omdat dat afhankelijk is van rijgedrag en het aantal zuinige auto’s op de weg. Van een literprijs benzine gaat ongeveer 60 procent naar de schatkist. Bij diesel is dat ongeveer 48 procent.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “Extra inkomsten pomphouders door 130 km-maatregel”

J.J. van Wijngaarden|01.12.11|13:41

Het is een Goed idee Daarom Wat Schiet je ermee Schatkist te Spekken Het MILEU Gaat er op Achteruit Dus Uit Eindelijk GEEN GOED PLAN hoe gaan Onze Kinderen deze Rekening Later Betalen enz. Eesrt Beginnen we over Groene Energie das zo’n Zelfde Doel het Gaat Gewoon om De Europeese Subsidie Binnen te Halen Niks MLIEU das Pure Larie Koek.Ik was op Grootste Station Bij Electra Bell Enegie Leverancier in Nederland en Belgie Komt er Later NA 20 JAAR Wel Achter OVERHEID EN REGERING SLECHT MILEU ???

Reconnection|03.12.11|23:24

Eindelijk werd eens tijd, Wat onze J.J. van wijngaarden niet snap is dat de files verdwijnen dat alles sneller van de weg is dus uiteindelijk minder uitstoot maar goed sommige mensen blijven dom. Als je er op tegen bent rij je toch netjes 120 niemand heeft gezecht dat het niet mag.

Stijn|05.12.11|22:30

Files gaan hierdoor niet verdwijnen, misschien in een eerste periode, maar zal snel gecompenseerd worden door extra auto’s op de weg. Chill, zijn de treinen weer wat leger en kan ik vaker zitten.
‘Het is heerlijk voor de schatkist, wat maken die paar extra doden dan uit?’, zo moet Rutte gedacht hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.