luxemburg, aral tankstation

Luxemburgse dieselprijs omhoog door stijging minimumtaks

De Europese Commissie wil het minimumtarief voor accijns op diesel verhogen. Voor landen als Nederland en Duitsland heeft dit weinig gevolgen, omdat er al fors hoger dan het minimum wordt belast, zeker in vergelijking met benzine. De oneerlijke concurrentiepositie van Luxemburg wordt er wel door afgezwakt.

De EU wil dat de accijns die de lidstaten heffen op brandstof niet meer gebaseerd wordt op de verbruikte hoeveelheid, maar op de uitstoot van CO2 en de energiewaarde (warmte die vrijkomt bij verbranding). Hierdoor daalt de accijns op biobrandstof, maar stijgt de accijns op diesel.

Minimumtarief

Het minimum accijnstarief voor diesel is in de EU nu 33 eurocent per liter. De EU wil de minimale accijns op diesel verhogen naar 41,2 eurocent per liter in 2018. In de meeste landen heeft de stijging van het minimum accijnstarief weinig gevolgen. Landen als Nederland en Duitsland belasten de brandstof al fors hoger dan het minimum.

Luxemburg heeft op dit moment een uitzonderingspositie voor het belasten van brandstof. Het land mag tijdelijk een lager minimumtarief toepassen. Luxemburg staat bekend om zijn brandstoftoerisme. Niet alleen forenzen of automobilisten die dicht bij de grens wonen, steken de grens over om te tanken. Veel vakantiegangers rijden door Luxemburg om daar een tankstation te bezoeken.

Stijging

Door de stijging van het minimum accijnstarief gaan de prijzen in Luxemburg omhoog. Er komt daarmee een einde aan de voorkeurspositie. Zij profiteren straks niet meer van het voordeel waar pomphouders in de buurlanden niet mee kunnen concurreren. Als het oneerlijke voordeel verdwijnt, zullen meer mensen ervoor kiezen om thuis te tanken.

Automobilisten die in Luxemburg diesel tanken, betalen ongeveer 1,15 euro per liter. Dat is ruim twintig cent minder dan wat een dieselrijder in Nederland per liter betaalt. De maatregel heeft geen effect op benzine, omdat deze brandstof al door veel lidstaten sterker wordt belast dan diesel. Ook gebaseerd op de CO2-uitstoot.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Luxemburgse dieselprijs omhoog door stijging minimumtaks | TankPro.nl
luxemburg, aral tankstation

Luxemburgse dieselprijs omhoog door stijging minimumtaks

De Europese Commissie wil het minimumtarief voor accijns op diesel verhogen. Voor landen als Nederland en Duitsland heeft dit weinig gevolgen, omdat er al fors hoger dan het minimum wordt belast, zeker in vergelijking met benzine. De oneerlijke concurrentiepositie van Luxemburg wordt er wel door afgezwakt.

De EU wil dat de accijns die de lidstaten heffen op brandstof niet meer gebaseerd wordt op de verbruikte hoeveelheid, maar op de uitstoot van CO2 en de energiewaarde (warmte die vrijkomt bij verbranding). Hierdoor daalt de accijns op biobrandstof, maar stijgt de accijns op diesel.

Minimumtarief

Het minimum accijnstarief voor diesel is in de EU nu 33 eurocent per liter. De EU wil de minimale accijns op diesel verhogen naar 41,2 eurocent per liter in 2018. In de meeste landen heeft de stijging van het minimum accijnstarief weinig gevolgen. Landen als Nederland en Duitsland belasten de brandstof al fors hoger dan het minimum.

Luxemburg heeft op dit moment een uitzonderingspositie voor het belasten van brandstof. Het land mag tijdelijk een lager minimumtarief toepassen. Luxemburg staat bekend om zijn brandstoftoerisme. Niet alleen forenzen of automobilisten die dicht bij de grens wonen, steken de grens over om te tanken. Veel vakantiegangers rijden door Luxemburg om daar een tankstation te bezoeken.

Stijging

Door de stijging van het minimum accijnstarief gaan de prijzen in Luxemburg omhoog. Er komt daarmee een einde aan de voorkeurspositie. Zij profiteren straks niet meer van het voordeel waar pomphouders in de buurlanden niet mee kunnen concurreren. Als het oneerlijke voordeel verdwijnt, zullen meer mensen ervoor kiezen om thuis te tanken.

Automobilisten die in Luxemburg diesel tanken, betalen ongeveer 1,15 euro per liter. Dat is ruim twintig cent minder dan wat een dieselrijder in Nederland per liter betaalt. De maatregel heeft geen effect op benzine, omdat deze brandstof al door veel lidstaten sterker wordt belast dan diesel. Ook gebaseerd op de CO2-uitstoot.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.